Edytujesz Ls60
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|przewoźnik = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic | |przewoźnik = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic | ||
|oznaczenie_przewoźnika = Ls60 | |oznaczenie_przewoźnika = Ls60 | ||
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:DSC08265am.JPG|290px]] |
− | |opis_zdjęcia = Lokomotywa Ls60- | + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa [[Ls60/5992|Ls60-036]] na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]. |
|producent = Zastal, Fablok | |producent = Zastal, Fablok | ||
|lata_budowy = 1961 - 1971 | |lata_budowy = 1961 - 1971 | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
|masa_służbowa = 16 t | |masa_służbowa = 16 t | ||
|długość_ze_zderzakami = 5930 mm | |długość_ze_zderzakami = 5930 mm | ||
− | |szerokość = | + | |szerokość = |
− | |wysokość = | + | |wysokość = |
|rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | |rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | ||
|średnica_kół = | |średnica_kół = | ||
|rozstaw_szyn = 1435 mm | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
|zapas_paliwa = 120 l | |zapas_paliwa = 120 l | ||
− | |typ_silnika = Andoria S- | + | |typ_silnika = Andoria S-324 |
|moc_znamionowa = 46 kW (60 KM) | |moc_znamionowa = 46 kW (60 KM) | ||
|siła_pociągowa = 4,5 kN | |siła_pociągowa = 4,5 kN | ||
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
− | |prędkość_konstrukcyjna = | + | |prędkość_konstrukcyjna = 12 km/h* |
|nacisk_osi = 8 t | |nacisk_osi = 8 t | ||
|system_hamulca = ręczny zaciągowy | |system_hamulca = ręczny zaciągowy | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | + | Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn. | |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
+ | {{Rozbuduj}} | ||
+ | Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję. | ||
− | + | Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150). | |
− | |||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych | + | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce. |
− | + | Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | {{Przypisy}} | |
− | |||
− | {{ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |