Edytujesz Masa eksploatacyjna

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
== Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji ==
 
== Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji ==
  
Masa pojazdu o średnim poziomie materiałów eksploatacyjnych oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji, lecz bez obciążenia użytkowego (tj. masa własna + średni stan materiałów eksploatacyjnych + personel - połowa dopuszczalnego zużycia części podlegających zużyciu)
+
Masa pojazdu o średnim oziomie materiałów eksploatacyjnych oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji, lecz bez obciążenia użytkowego (tj. masa własna + średni stan materiałów eksploatacyjnych + personel - połowa dopuszczalnego zużycia części podlegających zużyciu)
  
 
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
 
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
Linia 24: Linia 24:
 
Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody
 
Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody
 
lub
 
lub
1/2 zaprojektowej pojemności zbiornika na ścieki,
+
1/2 zaprojektowej pojemność zbiornika na ścieki,
 
|-
 
|-
 
|Zawartość zbiorników toaletowych
 
|Zawartość zbiorników toaletowych
Linia 35: Linia 35:
 
Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną.
 
Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną.
  
Jest to typowa masa dla ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.
+
Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.
 +
 
 +
 
 +
UWAGA 1 Normalne obciążenie użytkowe jest określone w tabelach 3, 4 i 5, kolumny B. Jest ono uzależnione od rodzaju taboru i/lub poziomu komfortu związanego z rodzajem świadczonej usługi.
 +
 
 +
UWAGA 2 Stan ten można wykorzystać do określenia takich warunków dostępu do torów, jak: rozkład jazdy, zużycie energii, oznakowanie pojazdu, nominalny statyczny nacisk na oś itp. oraz obliczenia LCC.
 +
 
 +
 
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Linia 42: Linia 49:
 
| [[Masa pasażera]] || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
 
| [[Masa pasażera]] || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
 
|-
 
|-
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 80%
+
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100%
 
|-
 
|-
| [[Siedzenie odchylne‎|Siedzenia odchylne‎]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej - wówczas 80% stanu wedle definicji dla [[Masa projektowa#Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym|masy projektowej przy normalnym obciążeniu użytkowym]]
+
| [[Siedzenie odchylne‎|Siedzenia odchylne‎]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² || rowspan = 2 | 224 kg/m² (3,2 pasażerów/m²)
+
| [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² (0 pasażerów/m²) || rowspan = 2 | 280 kg/m² (4 pasażerów/m²)
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 0 kg/m² <sup>[a]</sup>  
+
| [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg/m² (1,25 pasażera/m²) <sup>[a]</sup>  
 
|-
 
|-
| [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 150 kg/m²
+
| [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg/m²
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² || 80 kg/m²
+
| [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg/m²
 
|}
 
|}
 
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
 
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
 
Tę masę można wykorzystać przy określeniu takich warunków dostępu do infrastruktury, jak: rozkład jazdy, zużycie energii, oznakowanie pojazdu, nominalny statyczny nacisk na oś itp. oraz obliczeń związanych z [[Koszt Cyklu Życia|kosztem cyklu życia (LCC)]].
 
  
 
; Dla pojazdów towarowych
 
; Dla pojazdów towarowych
Linia 64: Linia 69:
 
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu.
 
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu.
 
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu.
 
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu.
Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę ładowną pojazdu.
+
Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu.
  
== Zobacz też ==
 
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 
* [[Masa własna]]
 
* [[Masa projektowa]]
 
  
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)