Edytujesz Nasielska Kolej Dojazdowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 34: Linia 34:
 
}}
 
}}
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1986 roku a dla towarowego w roku 2002. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
+
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
  
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
 
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
 
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
* [[Wagon spalinowy|wagony silnikowe]] Mz (1950–1952)
+
* [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] Mz (1950–1952)
 
* [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986)
 
* [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986)
 
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991)
 
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991)
* [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[L45H|Lxd2]] (1983–2002)
+
* [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[Lxd2]] (1983–2002)
* [[802S|pług odśnieżny 802S]] (1990–2002)
+
* [[Pług 802s|pług odśnieżny 802S]] (1990–2002)
* [[Spalinowy zespoł trakcyjny|Spalinowe zespoły trakcyjne]] [[A20D-P]] (1992–2002)
+
* [[Spalinowy zespoł trakcyjny|Spalinowe zespoły trakcyjne]] [[A208P]] (1992–2002)
 
 
Więcej w artykule [[Tabor Nasielskiej Kolei Dojazdowej]].
 
  
 
== Linia ==
 
== Linia ==
Linia 78: Linia 76:
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
  
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
+
 
[[Kategoria:Nasielska Kolej Dojazdowa]]
 
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)