Edytujesz Przestrzeń berneńska

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Przestrzeń berneńska '''(również '''prostokąt berneński''') - wolna przestrzeń przed czołem [[pojazd szynowy|pojazdu szynowego]], w której nie mogą znajdować się żadne części [[tabor]]u, stanowiąca bezpieczne miejsce dla pracownika spinającego wagony (''na rysunku oznaczona kolorem żółtym'')<ref>{{cytuj stronę | url = http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3876432| tytuł = Encyklopedia PWN| data dostępu = 2013-03-23| autor = | opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref>.
+
'''Przestrzeń berneńska''' - wolna przestrzeń przed czołem pojazdu szynowego, w której nie mogą znajdować się żadne części taboru, stanowiąca bezpieczne miejsce dla pracownika spinającego wagony <ref>{{cytuj stronę | url = http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3876432| tytuł = Encyklopedia PWN| data dostępu = 2013-03-23| autor = | opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref>.
  
  
Przestrzeń ta powinna być wolna od części stałych. W związku z tym wymaganiem części składowe mechanizmu sprzęgającego powinny znajdować się w położeniu bocznym względem jego linii środkowej.
+
Przestrzeń ta powinna być wolne od części stałych. W związku z tym wymaganiem części składowe mechanizmu sprzęgającego powinny się w położeniu bocznym względem jego linii środkowej.
  
W przestrzeni tej mogą znajdować się kable połączeniowe i węże elastyczne, jak również elastyczne odkształcalne elementy [[przejście międzywagonowe|przejść międzywagonowych]]. Pod [[zderzak|zderzakami]] nie powinny znajdować się żadne urządzenia, które utrudniałyby dostęp do omawianej przestrzeni.
+
W przestrzeni tej mogą znajdować się kable połączeniowe i węże elastyczne, jak również elastyczne odkształcalne elementy przejść. Pod zderzakami nie powinny znajdować się żadne urządzenia, które utrudniałyby dostęp do omawianej przestrzeni.
  
Jeżeli zainstalowany został kombinowany [[sprzęg]] samoczynny i sprzęg śrubowy, dopuszczalne jest, aby głowica sprzęgu samoczynnego wchodziła z lewej strony w przestrzeń berneńską gdy jest on schowany i gdy używany jest sprzęg śrubowy.
+
Jeżeli zainstalowany został kombinowany sprzęg samoczynny i sprzęg śrubowy, dopuszczalne jest, aby głowica sprzęgu automatycznego wchodziła z lewej strony w przestrzeń berneńską gdy jest on schowany i gdy używany jest sprzęg śrubowy.
  
Pod każdym zderzakiem powinna znajdować się się poręcz wytrzymująca siłę 1,5 kN<ref>2011/291/UE: Decyzja Komisji z dnia 26 kwietnia 2011 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” w transeuropejskim systemie kolei konwencjonalnych (notyfikowana jako dokument nr C(2011) 2737), punkt 4.2.2.2.5 - {{EUR-Lex|seria=L|numer=139|rok=2011|miesiac=05|dzien=16}}</ref>.
+
Pod każdym zderzakiem powinna znajdować się się poręcz wytrzymująca siłę 1,5 kN.
 
 
 
 
[[Plik:Przestrzeń berneńska.png|700px]]
 
 
 
== Słowniczek ==
 
 
 
PL: miejsce dla manewrowego / prostokąt Berneński dla sprzęgającego
 
 
 
FR: place de l'atteleur ''(nf)'' / rectangle de Berne ''(nm)''
 
 
 
DE: Freiraum für den Rangierer ''(nm)'' / Berner Raum ''(nm)''
 
 
 
EN: free coupling space / Berne rectangle
 
  
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)