Edytujesz Siedzenie (pasażerskie)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 9: Linia 9:
 
W odróżnieniu do karty UIC 567, TSI dopuszcza stosowanie siedzeń bez podłokietników.
 
W odróżnieniu do karty UIC 567, TSI dopuszcza stosowanie siedzeń bez podłokietników.
  
Podstawowe wymagane wymiary zostały ujęte w tekście oraz na ilustracjach Dodatku H:
+
Postawowe wymagane wymiary zostały ujęte w tekście oraz na ilustracjach Dodatku H:
  
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
Linia 28: Linia 28:
 
== UIC 567 ==
 
== UIC 567 ==
  
Siedzenie zdefiniowane jest szczegółowo w załącznikach C i D, gdzie załącznik C podaje zasady ogólne w tym przede wszystkim zasady dotyczące rozmieszczenia siedzeń, zaś załącznik D określa wymiary związane z ergonomią siedzeń.
+
Siedzenie zdefiniowane jest szczegółowo w załącznikach C i D, gdzie załącznik C podaje zasady ogólne w tym przede wszystkim zasady dotyczące rozmieszczenia siedzień, zaś załącznik D określa wymiary związane z ergonomią siedzeń.
  
 
Normy określone przez tę kartę są obowiązujące dla wagonów osobowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego. Jednak karta ta może być przywołana jako referencyjna również w każdym postępowaniu przetargowym, w którym Zamawiającemu zależy na wysokim poziomie komfortu podróżnych. Taki przypadek miał miejsce zarówno w przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Metra Warszawskiego w 2017 roku jak również w przetargu na dostawę tramwajów do Olsztyna w 2017 roku.
 
Normy określone przez tę kartę są obowiązujące dla wagonów osobowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego. Jednak karta ta może być przywołana jako referencyjna również w każdym postępowaniu przetargowym, w którym Zamawiającemu zależy na wysokim poziomie komfortu podróżnych. Taki przypadek miał miejsce zarówno w przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Metra Warszawskiego w 2017 roku jak również w przetargu na dostawę tramwajów do Olsztyna w 2017 roku.
Linia 34: Linia 34:
 
=== Rozmieszczenie siedzeń ===
 
=== Rozmieszczenie siedzeń ===
  
Treść karty podaje zalecane długości przedziałów odpowiednio:
+
Załącznik C podaje 1450 mm jako minimlany wymiar między oparciami siedzeń ustawionych naprzeciwko siebie. Wymiar miejsca na nogi wynika z głębokości siedziska.
* 2300 mm dla klasy 1
 
* 1850 mm dla klasy 2 (wartość minimalna)
 
 
 
Załącznik C podaje 1450 mm jako minimalny wymiar między oparciami siedzeń ustawionych naprzeciwko siebie. Wymiar miejsca na nogi wynika z głębokości siedziska.
 
  
 
W przypadku siedzeń ustawionych szeregowo (jeden rząd za drugim) wówczas rozstaw siedzeń powinien wynosić co najmniej:
 
W przypadku siedzeń ustawionych szeregowo (jeden rząd za drugim) wówczas rozstaw siedzeń powinien wynosić co najmniej:
Linia 56: Linia 52:
 
* 450 mm dla klasy 2 (zalecane minimum 480 mm)
 
* 450 mm dla klasy 2 (zalecane minimum 480 mm)
  
Powierzchnia siedzenia, uwzględniając ugięcie statyczne od pasażera, musi znajdować się w zakresie od 390 do 430 mm nad powierzchnią podłogi i mieć głębokość co najmniej  430 mm (zalecana regulacja od 450 do 530 mm).
+
Powierzchnia siedzenia, uwzględniając ugięcie statyczne od pasażera, musi znajdować się w zakresie od 390 do 430 mm nad powierzchnią podłogi i mieć głębokość co najmnniej 430 mm (zalecana regulacja od 450 do 530 mm).
  
 
== Regulamin 107 ==
 
== Regulamin 107 ==
Linia 62: Linia 58:
 
O ile [[Regulamin 107 EKG ONZ|Regulamin nr 107]] określa przepisy dotyczące homologacji autobusów w zakresie ich budowy ogólnej o tyle podane w nim definicje siedzeń pasażerskich często mają zastosowanie w innych pojazdach komunikacji miejskiej i są wykorzystywane w budowie tramwajów, a w niektórych krajach nawet w odniesieniu do metra.
 
O ile [[Regulamin 107 EKG ONZ|Regulamin nr 107]] określa przepisy dotyczące homologacji autobusów w zakresie ich budowy ogólnej o tyle podane w nim definicje siedzeń pasażerskich często mają zastosowanie w innych pojazdach komunikacji miejskiej i są wykorzystywane w budowie tramwajów, a w niektórych krajach nawet w odniesieniu do metra.
  
Jednym z podstawowych parametrów jest minimalna szerokość poduszki siedzenia (wymiar F) określona na 400 mm, jednak w praktyce za standardową szerokość siedzeń przyjmuje się 420 mm. Gdzie minimalna szerokość dla ramion pasażera (wymiar G) jest określona jako:
 
* 250 mm w przypadku pojedynczych siedzeń,
 
* 225 mm w przypadku ciągłych rzędów, przeznaczonych dla dwóch lub większej liczby pasażerów.
 
Przekłada się na rozstaw siedzeń wielokrotnych o wartości minimum 450 mm (2x225).
 
 
Minimalna głębokość poduszki siedzenia (wymiar K) wynosi 350 mm, gdzie płaszczyzna poduszki siedzenia powinna być na wysokości od 400 do 500 mm nad poziomem podłogi.
 
 
W przypadku siedzeń zwróconych w tym samym kierunku (szeregowo) odległość między przednią powierzchnią oparcia siedzenia a tylną powierzchnią oparcia siedzenia znajdującego się przed nim (wymiar H), mierzona w kierunku poziomym na wszystkich wysokościach ponad podłogą między górną płaszczyzną poduszki siedzenia a punktem położonym na wysokości 620 mm ponad podłogą, nie może być mniejsza niż 650 mm.
 
  
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
Linia 80: Linia 68:
 
</hovergallery>
 
</hovergallery>
  
== Zobacz też ==
 
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 
* [[Siedzenie odchylne]]
 
  
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
  
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)