Edytujesz Użytkownik:Bohun/Forst Hilti (przystanek kolejowy)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 54: Linia 54:
 
==eu47==
 
==eu47==
  
'''DB Cargo Polska (do kwietnia 2016 DB Schenker Rail Polska)''' – polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Zabrzu zajmujące się przewozami kolejowymi, wydobyciem piasku, obsługą bocznic oraz utrzymaniem taboru. Od lipca 2009 wchodzi w skład koncernu Deutsche Bahn.
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = S200
 +
|przewoźnik            = przewoźnicy prywatni, przemysł, [[DB Schenker Rail Polska]], SZD, ČSD i przewoźnicy z Iraku, Syrii, Indii oraz Albanii
 +
|oznaczenie_przewoźnika = S200, T669.05, T669.51, 770, 770.8, ЧMЭ3, DES 3101, seria 1000, LDE1500 
 +
|producent              = ČKD
 +
|lata_budowy            = 1963-1991
 +
|układ_osi              = Co'Co'
 +
|masa_służbowa          = 114,6 t
 +
|długość_ze_zderzakami  = 17240 mm
 +
|szerokość              = 3150 mm
 +
|wysokość              = 4635 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = b/d
 +
|średnica_kół          =  1050 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 1435 mm, 1520 mm, 1524 mm
 +
|zapas_paliwa          =  6000 l
 +
|typ_silnika            = K6S310DR V=163 L
 +
|moc_znamionowa        = 1350 KM
 +
|siła_pociągowa        = 280 kN (28000 kG)
 +
|rodzaj_przekładni      = elektryczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 90 km/h
 +
|nacisk_osi            = b/d
 +
|system_hamulca        =
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|sterowanie_wielokrotne = tak
 +
|uwagi                  = Lokomotywa jest nazywana Čmelák (trzmiel).
 +
|grafika                = [[File:S200-200 Firma TABOR.jpg|290px]]
 +
|opis_zdjęcia          = Lokomotywa S200-200 na dworcu w Obornikach.
 +
}}
  
Obecną grupę DB Cargo Polska utworzyły dwie grupy kapitałowe [[PCC Logistics]] (wraz z grupą Rybnik) oraz [[PTK Holding]]. Spółki stanowiące trzon wspomnianych grup kapitałowych działały na polskim rynku od kilkudziesięciu lat.  
+
'''S200''' lokomotywa spalinowa produkcji czechosłowackiej. Jest przeznaczona do manewrów i prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz osobowych. Była produkowana w latach 1963-1991. Eksploatowana w Czechach, ZSRR (Rosji), Polsce, Iraku, Albanii, Syrii i Indiach.
  
{| class="wikitable"
+
==Eksploatacja==
! Logo
 
! Państwo
 
! Adres
 
! Rok założenia
 
! Forma prawna
 
! Prezes
 
! Udziałowcy
 
! Numer KRS
 
! Zatrudnienie
 
! Kapitał zakładowy
 
|-
 
| style="text-align:center" | [[File:Deutsche_Bahn_AG-Logo.svg|220px]]
 
| style="text-align:center" | Polska
 
| style="text-align:center" | ul. Wolności 337,
 
41-800 Zabrze
 
| style="text-align:center" | 2009
 
| style="text-align:center" | spółka akcyjna
 
| style="text-align:center" | Marek Staszek
 
| style="text-align:center" | [[Deutsche Bahn AG]]
 
| style="text-align:center" | 0000057814
 
| style="text-align:center" | Ponad 4400 osób
 
| style="text-align:center" | 18,5 mln zł
 
|}
 
  
==Historia==
+
'''Czechosłowacja/Czechy'''
  
Przedsiębiorstwo wywodzi się z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach, z którego w 1990 r. wyodrębniona została Kopalnia Piasku „Szczakowa” S.A., a z niej [[PCC Rail S.A.|PCC Rail Szczakowa S.A.]], która później została przekształcona w [[PCC Rail S.A.]]
+
Prototypy tej sześcioosiowej lokomotywy (jeden na tor o rozstawie 1435 mm, a dwa na tor 1520 mm) zostały przedstawione w roku 1963. Seryjna produkcja dla państwowych kolei czechosłowackich ČSD prowadzona była w latach 1967–1969. Przez ten czas wyprodukowano 121 egzemplarzy (seria T669.0, obecnie 770), w tym 12 na tor szeroki (seria T669.5, obecnie 770.8). Główne zatrudnienie znalazły przy obsłudze pociągów towarowych i pracach manewrowych, ale także sporadycznie prowadziły pociągi osobowe. Lokomotywy dysponowały wystarczającą siłą pociągową, lecz miały one duże zużycie paliwa przez co rozpoczęto ich wycofywanie i wprowadzanie na ich miejsce serii 742 lub 731. Dla celów muzealnych zachowano egzemplarze T669.0001 i T669.0085.
  
Od lipca 2009 r. PCC Rail weszła w skład koncernu [[Deutsche Bahn AG|Deutsche Bahn (wcześniej należała do europejskiego koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu), a od listopada tego samego roku do kwietnia 2016 nosiła nazwę DB Schenker Rail Polska S.A.  
+
Dla kolei przemysłowych produkowano serie T669.05 (normalnotorowa) oraz T669.51 i 55 (szerokotorowa). Obecnie są one poddawane modernizacjom, m.in. poprzez wymianę silników.
  
Tuż przed nabyciem przez Deutsche Bahn, głównym obszarem działalności grupy PTK Holding, w której skład wchodziło 7 podmiotów, była obsługa towarowych przewozów kolejowych oraz bocznic kolejowych, obsługa terminali kontenerowych, śródlądowego i morskiego, a także remonty taboru kolejowego, utrzymanie i naprawy układów torowych oraz prace ziemne.
+
[[File:Cd770.jpg|300px]]
  
Grupa PCC składała się przed akwizycją z ponad 20 spółek zależnych o zróżnicowanym profilu działalności, w tym obecny DB Port Szczecin. Głównym przedmiotem działalności grupy było świadczenie usług przewozowych z wykorzystaniem własnego taboru oraz eksploatacja i sprzedaż piasku dla celów podsadzania wyrobisk górniczych, budownictwa i odlewnictwa.
+
'''Lokomotywa T669.0001.'''
  
W lipcu 2009 nastąpiło nabycie przez koncern Deutsche Bahn grupy PCC Logistics, a we wrześniu 2009 – grupy PTK Holding. W tym samym czasie PCC Rail zmieniła nazwę na DB Schenker Rail Polska, a w 2010 PTK Holding – na DB Schenker Rail Zabrze.
 
  
Połączenie opisanych wyżej dwóch odrębnych podmiotów w jedną strukturę pod marką DB Schenker Rail Polska, stworzyło największe prywatne przedsiębiorstwo świadczące usługi kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Przedsiębiorstwo należy do paneuropejskiej sieci kolejowej Deutsche Bahn.
+
'''Polska'''
  
3 stycznia 2011 r. nastąpiło połączenie w drodze przejęcia przez DB Schenker Rail Polska S.A. następujących spółek: DB Schenker Rail Rybnik S.A., DB Schenker Rail Zabrze S.A., Trawipol Sp. z o.o., NZTK Sp. z o.o., Energoport Sp. z o.o. oraz PUT Trans-PAK Sp. z o.o.[6] W rezultacie kapitał spółki wzrósł z 5,72 mln PLN do 18,5 mln PLN[7].
+
Ogółem sprowadzono do Polski 143 sztuki tych lokomotyw, które podjęły pracę w przemyśle i transporcie towarów. Pierwsze egzemplarze (ponad 60 sztuk) zakupiono w roku 1966 dla obsługi kombinatu metalurgicznego im. Lenina w Krakowie (Nowa Huta), a stosowane tam oznaczenie S200 przyjęli także inni polscy przewoźnicy dysponujący lokomotywami tej serii. Lokomotywy S200 znalazły także zatrudnienie w przemyśle węglowym. Obecnie spalinowozami tego typu dysponują prywatni polscy przewoźnicy np.: [[STK Wrocław]], KWK Bogdanka, [[DB Schenker Rail Polska]] (dawniej PTK Holding Zabrze, PTKiGK Rybnik, NZTK)obecnie DB Cargo Polska, [[Kolej Bałtycka S.A.]] czy ZPNTMiUT Dębica. Obecnie w Polsce (07.2018) znajduje się 66 lokomotyw tego typu. Przeprowadzane są także modernizacje tych spalinowozów.
  
29 kwietnia 2016 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę z DB Schenker Rail Polska na DB Cargo Polska'[8].
+
[[Plik:S200-267 (Trainpix 150929).jpg|300px]]
 +
 
 +
'''Lokomotywa S200-267 należąca do [[DB Schenker Rail Polska]].'''
 +
 
 +
 
 +
'''ZSRR'''
 +
 
 +
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich był głównym odbiorcą tego typu lokomotyw. Ogółem do roku 1992 zakupiono 7455 sztuk, oznaczonych jako seria '''ЧMЭ3 (CzME3)'''. Na terenach byłego ZSRR są używane do dzisiaj zarówno w ruchu towarowym jak i osobowym. Obecnie eksploatuje się je w Albanii, Azerbejdżanie, Białorusi, Estonii, Gruzji, Kazachstanie, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Ukrainie i Rosji przez przewoźników państwowych i prywatnych.
 +
 
 +
[[Plik:Russische_rangeerlocomotief.jpg|300px]]
 +
 
 +
'''Rosyjska lokomotywa ЧMЭ3-4616.'''
 +
 
 +
 
 +
'''Inne kraje'''
 +
 
 +
Irak zakupił 100 sztuk tych lokomotyw (seria DES 3101), Albania 62 sztuki (seria 1000), Syria 25 sztuk (seria LDE1500), zaś Indie 12 sztuk.

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: