411D

Z Enkol
Wersja z dnia 22:26, 21 cze 2022 autorstwa Paweł Niemczuk (dyskusja | edycje) (Paweł Niemczuk przeniósł stronę WALIĆ WIKIPEDIĘ na 411D w miejsce przekierowania i bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: Wandalizm - lta)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
411D (SM31)
SM31-044a locomotive.jpg
Lokomotywa 411D
Przewoźnik przemysł, PKP
Oznaczenie przewoźnika 411D, SM31
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1976-1985
Układ osi Co'Co'
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 116400 kg
Rozstaw osi skrajnych 12350 mm
Średnica kół 1100 mm
Długość ze zderzakami 17000 mm
Szerokość 3156 mm
Wysokość 4285 mm
Prędkość konstrukcyjna 80 km/h
Maksymalna siła pociągowa 353,2 kN
Typ silnika spalinowego a8C22W
Moc znamionowa 880 kW (1200 KM)
Zapas paliwa 4400 l
Rodzaj przekładni elektryczna
System hamulca Oerlikon
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.



411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.

Historia

W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.

Budowa lokomotywy

Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach HCP 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.

Użycie

Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.

SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.

Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy

https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Oznaczenie nadane na PKP.
  2. Silnik jest bardzo podobny do silnika a8C22 stosowanego w serii Ls800, lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.