104E: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (dr red)
(szablon Wikipedia)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''EP09''' (pot. Dziewiątka lub Epoka) - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1986-87. W początkowych założeniach prędkość konstrukcyjna miała wynosić 180 km/h, ostatecznie 160 km/h. Wyprodukowano 47 sztuk. Malowana w barwy niebieskie, granatowe, a egzemplarz o numerze 046 (nazywany przez miłośników kolei rodzynkiem) przemalowany w oryginalne pomarańczowo-brązowe kolory. Można ją spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej nr 3]] (Warszawa Zachodnia – Kunowice; przeważnie na odcinku Warszawa Wschodnia - Poznań Gł., niekiedy Warszawa Wsch. - Granica Państwa), [[Linia kolejowa nr 4|linii kolejowej nr 4]] (CMK), [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]] (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny; obecnie rozkładowo jedynie z pociągiem ekspresowym "Norwid"), a także na fragmencie [[Linia kolejowa nr 132|linii kolejowej nr 132]].
+
{{Lokomotywa elektryczna infobox
 +
|typ_lokomotywy              =104E, 104Ea, 104Eb
 +
|grafika                      =[[File:Electric locomotive EP09-007.jpg|300px]]
 +
|opis_zdjęcia                =
 +
|przeznaczenie_lokomotywy    =pasażerska
 +
|przewoźnik                  =[[PKP]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika      =EP09
 +
|producent                    =[[Pafawag]]
 +
|lata_budowy                  =1986-1997
 +
|liczba_członów              =
 +
|układ_osi                    =Bo'Bo'
 +
|masa_służbowa                =83,5 tony
 +
|długość_ze_zderzakami        =16740 mm
 +
|szerokość                    =2974 mm
 +
|wysokość                    =4300 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych        =
 +
|nacisk_osi                  =20 T
 +
|średnica_kół                =1250 mm
 +
|rozstaw_szyn                =1435 mm
 +
|system_zasilania            =3 kV DC
 +
|liczba_silników              =4
 +
|typ_silników                =LKa740
 +
|moc_ciągła                  =2940 kW
 +
|moc_godzinna                =3180 kW
 +
|siła_pociągowa              =21 T
 +
|stosunek_przekładni          =73:38
 +
|prędkość_konstrukcyjna      =160 km/h
 +
|sterowanie_wielokrotne      =brak
 +
|system_hamulca              =Oerlikon + ED
 +
|system_ogrzewania            =
 +
|uwagi                        =
 +
}}
 +
{{Rozbuduj}}
 +
'''104E'''(typ ''104E'', ''104Ea'', ''104Eb'', ''104Ec'')- normalnotorowa [[lokomotywa elektryczna]] przeznaczone do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w zakładach [[Pafawag]] we Wrocławiu w latach 1986-97. Powstało 47 sztuk dla [[PKP]] gdzie otrzymały oznaczenie '''EP09'''. Jest to jedna z najszybszych lokomotyw produkowanych w Polsce.
  
 +
==Historia==
 +
Prace projektowe prowadzone przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu, przyniosły efekt w postaci projektu lokomotywy czteroosiowej, pasażerskiej o prędkości maksymalnej 140 km/h. Projekt ukończony w 1981 roku trafił do Wrocławskiego [[Pafawag]]u, gdzie do 1984 roku miały powstać dwa jeżdżące prototypy. Budowa maszyn opóźniła się jednak o ponad dwa lata. Pierwsza była gotowa we wrześniu 1986 roku, zaś druga w czerwcu 1987 roku. Na etapie budowy, zdecydowano się na zwiększenie prędkości konstrukcyjnej do 160 km/h, poprzez zmianę przełożenia. Oficjalny debiut tych lokomotyw wyznaczono na 29 maja 1988 roku. Zostały dopuszczone do ruchu po Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością 160 km/h.
 +
 +
==Opis konstrukcji== 
 +
Lokomotywa posiada dwie kabiny maszynisty, po jednej na każdej ścianie czołowej. Jako pierwsza lokomotywa w Polsce została wyposażona w  dwusystemowy układ hamulcowy, standardowy pneumatyczny i elektrodynamiczny. Opracowane w OBRPS Poznań dwuosiowe wózki były konstrukcją innowacyjną. Do połączenia pudła z wózkami, zamiast czopu skrętnego zastosowano wieszaki i sprężyny. Wózki połączono sprzęgiem międzywózkowym. Siły pociągowe i hamowania były przenoszone na poziomie główki szyny poprzez system cięgieł, co owocowało poprawą przyczepności w stosunku do innych lokomotyw produkowanych w Polsce. Silniki trakcyjne zabudowane sztywno w wózku, przekazują moc poprzez dwa łożyska stożkowe na sprzęgło, dalej na wał drążony i kolejne sprzęgło na zestawy kołowe. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększyła się niezawodność układu napędowego względem rozwiązań stosowanych w [[4E/303E]].
 +
 +
==Eksploatacja==
 +
Lokomotywy byly dostarczone do jednego przewoźnika - [[PKP|Polskich Kolei Państwowych]]. Po jego podziale na spółki, wszystkie przeszły w posiadanie [[PKP Cargo]]. W latach 2007-2009 wszystkie lokomotywy przekazano spółce [[PKP Intercity]], gdzie używane są do prowadzenia pociągów krajowych i międzynarodowych. W grudniu 2009 roku lokomotywy otrzymały świadectwo dopuszczenia do ruchy na terenie Czech.
 +
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:center"
 +
|+ Spis lokomotyw 104E (EP09)
 +
! Numer egzemplarza
 +
! Rok budowy
 +
! Pierwszy przydział
 +
|-
 +
| 001
 +
| 1986
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 002
 +
| 1987
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 003 - 004
 +
| 1990
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 005 - 007
 +
| 1990
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 008 - 012
 +
| 1991
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 013 - 014
 +
| 1992
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 015 - 024
 +
| 1992
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 025 i 031
 +
| 1993
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 026 - 030 i 032
 +
| 1993
 +
| Warszawa Olszyna Grochowska
 +
|-
 +
| 033 - 037
 +
| 1994
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 039 - 040
 +
| 1995
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 038 i 042 - 044
 +
| 1996
 +
| Warszawa Olszynka Grochowska
 +
|-
 +
| 045
 +
| 1996
 +
| Kraków Prokocim
 +
|-
 +
| 046 - 047
 +
| 1997
 +
| Kraków Prokocim
 +
|}
 +
 +
Lokomotywa o numerze 035 została zniszczona podczas katastrofy kolejowej 3 marca 2012 roku.
 +
 +
{{Wikipedia|tytuł=Pafawag 104E}}
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 +
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]

Aktualna wersja na dzień 20:53, 17 kwi 2017

104E, 104Ea, 104Eb
Electric locomotive EP09-007.jpg
'
Przeznaczenie lokomotywy pasażerska
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika EP09
Producent Pafawag
Lata budowy 1986-1997
Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa 83,5 tony
Długość ze zderzakami 16740 mm
Szerokość 2974 mm
Wysokość 4300 mm
Nacisk osi na szyny 20 T
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3 kV DC
Liczba silników 4
Typ silników LKa740
Moc ciągła 2940 kW
Moc godzinna 3180 kW
Maksymalna siła pociągowa 21 T
Stosunek przekładni 73:38
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Sterowanie wielokrotne brak
System hamulca Oerlikon + ED

104E(typ 104E, 104Ea, 104Eb, 104Ec)- normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczone do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1986-97. Powstało 47 sztuk dla PKP gdzie otrzymały oznaczenie EP09. Jest to jedna z najszybszych lokomotyw produkowanych w Polsce.

Historia[edytuj]

Prace projektowe prowadzone przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu, przyniosły efekt w postaci projektu lokomotywy czteroosiowej, pasażerskiej o prędkości maksymalnej 140 km/h. Projekt ukończony w 1981 roku trafił do Wrocławskiego Pafawagu, gdzie do 1984 roku miały powstać dwa jeżdżące prototypy. Budowa maszyn opóźniła się jednak o ponad dwa lata. Pierwsza była gotowa we wrześniu 1986 roku, zaś druga w czerwcu 1987 roku. Na etapie budowy, zdecydowano się na zwiększenie prędkości konstrukcyjnej do 160 km/h, poprzez zmianę przełożenia. Oficjalny debiut tych lokomotyw wyznaczono na 29 maja 1988 roku. Zostały dopuszczone do ruchu po Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością 160 km/h.

Opis konstrukcji[edytuj]

Lokomotywa posiada dwie kabiny maszynisty, po jednej na każdej ścianie czołowej. Jako pierwsza lokomotywa w Polsce została wyposażona w dwusystemowy układ hamulcowy, standardowy pneumatyczny i elektrodynamiczny. Opracowane w OBRPS Poznań dwuosiowe wózki były konstrukcją innowacyjną. Do połączenia pudła z wózkami, zamiast czopu skrętnego zastosowano wieszaki i sprężyny. Wózki połączono sprzęgiem międzywózkowym. Siły pociągowe i hamowania były przenoszone na poziomie główki szyny poprzez system cięgieł, co owocowało poprawą przyczepności w stosunku do innych lokomotyw produkowanych w Polsce. Silniki trakcyjne zabudowane sztywno w wózku, przekazują moc poprzez dwa łożyska stożkowe na sprzęgło, dalej na wał drążony i kolejne sprzęgło na zestawy kołowe. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększyła się niezawodność układu napędowego względem rozwiązań stosowanych w 4E/303E.

Eksploatacja[edytuj]

Lokomotywy byly dostarczone do jednego przewoźnika - Polskich Kolei Państwowych. Po jego podziale na spółki, wszystkie przeszły w posiadanie PKP Cargo. W latach 2007-2009 wszystkie lokomotywy przekazano spółce PKP Intercity, gdzie używane są do prowadzenia pociągów krajowych i międzynarodowych. W grudniu 2009 roku lokomotywy otrzymały świadectwo dopuszczenia do ruchy na terenie Czech.

Spis lokomotyw 104E (EP09)
Numer egzemplarza Rok budowy Pierwszy przydział
001 1986 Kraków Prokocim
002 1987 Kraków Prokocim
003 - 004 1990 Kraków Prokocim
005 - 007 1990 Warszawa Olszynka Grochowska
008 - 012 1991 Warszawa Olszynka Grochowska
013 - 014 1992 Kraków Prokocim
015 - 024 1992 Warszawa Olszynka Grochowska
025 i 031 1993 Kraków Prokocim
026 - 030 i 032 1993 Warszawa Olszyna Grochowska
033 - 037 1994 Warszawa Olszynka Grochowska
039 - 040 1995 Warszawa Olszynka Grochowska
038 i 042 - 044 1996 Warszawa Olszynka Grochowska
045 1996 Kraków Prokocim
046 - 047 1997 Kraków Prokocim

Lokomotywa o numerze 035 została zniszczona podczas katastrofy kolejowej 3 marca 2012 roku.



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Pafawag 104E. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.