1Mw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (interwiki)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 30: Linia 30:
 
|liczba_miejsc_siedzących  =32+4 odchylne
 
|liczba_miejsc_siedzących  =32+4 odchylne
 
|liczba_miejsc_ogółem      =
 
|liczba_miejsc_ogółem      =
|uwagi                      =* Masa własna<br/>** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'<br/>*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu KAMAZ.
+
|uwagi                      =* Masa własna<br/>** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'<br/>*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.
 
}}  
 
}}  
  
 
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], budowanego [[Konstal|Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych ''Konstal'']] w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
 
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], budowanego [[Konstal|Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych ''Konstal'']] w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
 +
 +
=== Konstrukcja ===
 +
1MW to czteroosiowy [[wagon silnikowy#Wagon spalinowy|wagon silnikowy spalinowy]] napędzany [[Silnik o zapłonie samoczynnym|silnikiem o zapłonie samoczynnym]] typu [[Silnik DTK 150|DTK 150]] współpracującym z [[Przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]] typu [[Mylius]]. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z [[Przegub Kardana|przgubami Kardana]] do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').
 +
 +
Podczas eksploatacji silniki [[DTK 150]] wymieniono cały układ napędowy stosując silnik [[Silnik 14H6|14H6]] (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z [[Wm10]] oraz przekładnie osiowe z lokomotyw [[L45H]].
  
 
== Wykaz pojazdów ==
 
== Wykaz pojazdów ==
 
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
 
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
{| class="wikitable"
 
|Oznaczenie pierwotne
 
|Rok produkcji
 
|Oznaczenie wg zasad z lat 1961-74
 
|Numer od 1974 r.
 
|Przebieg służby
 
|Stan
 
|-
 
|Mx201
 
|1960
 
|MBxd1-201
 
|00-380024960-3
 
|Pleszew Wąsk. (1961-1975),<br/> Śmigiel (1975-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1992)<br/> Krośniewice (1992-2002)<br/> Gniezno Wąsk. (2002-2012)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (2012)
 
|-
 
|Mx202
 
|1965
 
|MBxd1-202
 
|00-380024961-1
 
|Pleszew Wąsk. (1965-1966),<br/> Krośniewice (1966-1969),<br/> Pleszew Wąsk. (1969-1971)<br/> Śmigiel (1971-1986)<br/> Trzebnica Gaj (1986-1992)<br/> Krośniewice (1992-1997)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1997)
 
|-
 
|Mx203
 
|1965
 
|MBxd1-203
 
|00-380024962-9
 
|Pleszew Wąsk. (1965-1985),<br/> Trzebnica Gaj (1985-1991),<br/> Krośniewice (1991-2001)<br/> Piotrków Trybunalski Wąsk. (2001-2003)<br/> Rogów Wąsk. (od 2003)
 
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiony
 
|-
 
|Mx204
 
|1967
 
|MBxd1-204
 
|00-380024963-7
 
|Pleszew Wąsk. (1967-1977),<br/> Śmigiel (1977-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1991)<br/> Krośniewice (od 1991)
 
|style="background-color:#80FF89;" |Sprawny (?)
 
|}
 
  
== Źródła ==
+
 
B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
+
{{Lw kwerenda wszystkie|1Mw}}
[http://www.tabor.wask.pl]
+
 
 +
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
 +
{{clear}}
 +
 
 +
 
 +
== Bibliografia ==
 +
* B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
 +
* [http://www.tabor.wask.pl]
 +
* [[Biblioteka:A-04434]]
 +
* [[Biblioteka:A-04544]]
  
 
=== Zobacz też ===
 
=== Zobacz też ===
Linia 82: Linia 60:
 
* [[1Aw/M]]
 
* [[1Aw/M]]
 
* [[Mw63]]
 
* [[Mw63]]
 +
* [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]
  
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
[[Kategoria:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
+
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
 +
 
 +
[[pl:Konstal 1Mw]]
 +
[[de:PKP MBxd1 201 bis 204]]

Aktualna wersja na dzień 17:12, 11 lis 2019

1Mw
DSC05390am1.JPG
'
Przewoźnik PKP, SKPL, FPKW
Oznaczenie przewoźnika MBxd1 201-204
Producent Konstal, Chorzów
Lata budowy 1960, 1965-1967
Układ osi B'2'
Masa służbowa 18000* kg
Długość ze zderzakami 15260 mm
Szerokość 2260 mm
Wysokość 3040 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm
Rozstaw osi wózka 1400 mm
Średnica kół 700 mm
Rozstaw szyn 750 mm
Typ silnika spalinowego Wola DTK 150**
Producent silnika PZL-WOLA
Moc silnika 150 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni samochodowa typu Jelcz***
Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
System hamulca Westinghouse XR 1
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia silnika
Liczba miejsc siedzących 32+4 odchylne


* Masa własna
** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'
*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.


1Mw - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, budowanego Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.

Konstrukcja[edytuj]

1MW to czteroosiowy wagon silnikowy spalinowy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym typu DTK 150 współpracującym z przekładnią mechaniczną typu Mylius. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z przgubami Kardana do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').

Podczas eksploatacji silniki DTK 150 wymieniono cały układ napędowy stosując silnik 14H6 (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z Wm10 oraz przekładnie osiowe z lokomotyw L45H.

Wykaz pojazdów[edytuj]

Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
1Mw/1/1960 1960 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-201 Gniezno Wąskotorowe
1Mw/2/1965 1965 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-202 Krośniewice
1Mw/3/1965 1965 Odstawiona 750 mm Brak Mx203 Rogów Towarowy Wąskotorowy
1Mw/4/1967 1967 Sprawna 750 mm Wola 14H6 MBxd1-204 Krośniewice


04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.



Bibliografia[edytuj]

Zobacz też[edytuj]