409Da: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(uzupełnienie infoboksu)
m (uwagi)
Linia 4: Linia 4:
 
  |oznaczenie_przewoźnika = SM04
 
  |oznaczenie_przewoźnika = SM04
 
  |producent              = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]]
 
  |producent              = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]]
  |lata_budowy            = 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995
+
  |lata_budowy            = 1969-1978<ref group="uwaga">Zastal</ref>, 1979-1989<ref group="uwaga">Mystal</ref>, 1990-1995<ref group="uwaga">ZNTK Oleśnica</ref>
 
  |układ_osi              = B
 
  |układ_osi              = B
 
  |masa_służbowa          = 24 t
 
  |masa_służbowa          = 24 t
Linia 43: Linia 43:
 
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}}
 
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}}
  
 +
{{uwagi}}
  
 
{{wikipedia|tytuł=SM04}}
 
{{wikipedia|tytuł=SM04}}

Wersja z 13:13, 22 cze 2014

409Da, Ls180
SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika SM04
Producent Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica
Lata budowy 1969-1978[uwaga 1], 1979-1989[uwaga 2], 1990-1995[uwaga 3]
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 12 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Średnica kół 950 mm
Długość ze zderzakami 6940 mm
Szerokość 2970 mm
Wysokość 3380 mm
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Maksymalna siła pociągowa 70,2 kN (7020 kG)
Typ silnika spalinowego Wola - Henschel 14H6
Moc znamionowa 180 KM
Zapas paliwa 250 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca Knorr
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia
2 kaloryfery w kabinie maszynisty


409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.

Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.

Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:

Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.

Zestawienie egzemplarzy

Uwagi

  1. Zastal
  2. Mystal
  3. ZNTK Oleśnica



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.