Edytujesz 802S

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Pług lemieszowy infobox
+
'''802S, 803S''' – Wąskotorowy pług odśnieżny produkowany w latach 1985–1992 w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim.
| typ_pługa = 802S, 803S
+
[[Plik:802S-03.JPG|thumb|300px|802S-03]]
| grafika = [[Plik:802S-03.JPG|290px]]
 
| opis_grafiki = Pług [[802S/03|802S-03]]
 
| użytkownicy = [[PKP]]
 
| oznaczenie_przewoźnika = 802S, 803S
 
| producent = [[ZNTK Stargard Szczeciński]]
 
| lata_budowy = 1985 - prototyp, 1989-1992
 
| szerokość_toru = 750 mm, 785mm, 1000 mm
 
| długość_ze_zderzakami = 11240 mm
 
| szerokość = 1900 mm
 
| wysokość = 3270 mm
 
| liczba_osi = 4
 
| rozstaw_osi =
 
| rozstaw_osi_czopów_skrętu = 7600 mm
 
| rozstaw_osi_kół_wózka = 1000 mm
 
| rozstaw_osi_skrajnych = 8600 mm
 
| średnica_kół = 648 mm
 
| nacisk_na_oś = ok. 6,25 t
 
| masa_służbowa = 25 t
 
| hamulec = ręczny (przelotowy przewód główny)
 
| prędkość_konstrukcyjna = 45 km/h
 
| prędkość_transportowa = 40 km/h
 
| prędkość_robocza = 5-25 km/h (max 30 km/h*)
 
| grubość_warstwy_śniegu = 0,3-1,5 m (max 2 m*)
 
| szerokość_odśnieżania_lemieszem_czołowym = 2 m
 
| szerokość_odśnieżania_z_lemieszami_bocznymi = 4 m
 
| możliwość_odśnieżania_jednostronnego = tak
 
| system_ogrzewania = elektryczny (z agregatu)
 
| uwagi = * - na torze prostym, śnieg suchy i sypki.
 
}}
 
  
'''802S, 803S''' – Wąskotorowy pług odśnieżny produkowany w latach 1985–1992 w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim.
+
[[Plik:802skabshaggy.jpg|thumb|300px|Jeden z pulpitów sterowniczych pługu 802S-09]]
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
[[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 15 sztuk w ZNTK Stargard Szczeciński. Pierwszym prototypowym pługiem był 802S-01 na rozstaw szyn 750mm natomiast drugim 803S-01 na rozstaw szyn 1000mm. Posiadał on płaski dach i prostokątne światła. Następne egzemplarze miały już okrągłe światła i lekko zaokrąglony dach. Pługi te były były produkowane na [[rozstaw szyn]]:
+
[[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 15 sztuk w ZNTK Stargard Szczeciński. Pierwszym prototypowym pługiem był 802S-01. Posiadał on płaski dach i prostokątne światła. Następne egzemplarze miały już okrągłe światła i lekko zaokrąglony dach. Pługi te były były produkowane na [[rozstaw szyn]]:
* 750mm – od 802S-02 do 12
+
* 750mm – 802S-01 do 12
* 785mm - 802S-01 i 803S-01 (zmienione wózki w Rudach w roku 2014 na pochodzące od węglarek)
+
* 1000mm – 803S-01 do 03
* 1000mm – od 803S-02 do 03
 
  
 
== Charakterystyka ==
 
== Charakterystyka ==
Wyposażenie bazowało w dużej mierze na pługu normalnotorowym [[411S]] natomiast konstrukcja pudła na bazie wagonu węglarki Ziehla typ 4Ww z osiami na łożyskach tocznych. Ciekawostką jest też to że pług posiada kilka elementów z tramwajów typu 102Na jak np. szyby przednie czy przełączniki typu "Z". Pojazd ten nie posiada własnego napędu, więc do jego pracy potrzebna jest lokomotywa. Wewnątrz znajduje się silnik spalinowy [[SW266]], napędzający agregat prądotwórczy potrzebny do obsługi hydrauliki.
+
Konstrukcja pługu i wyposażenie bazowało w dużej mierze na pługu normalnotorowym [[411S]]. Pojazd ten nie posiada własnego napędu, więc do jego pracy potrzebna jest lokomotywa. Wewnątrz znajduje się silnik spalinowy [[SW266]], napędzający agregat prądotwórczy potrzebny do obsługi hydrauliki.
Pług te były rzadko używane, podobno z powodu częstych wykolejeń.
+
Pług te były mało używane, podobno z powodu częstych wykolejeń.
  
 
==Lista zbudowanych egzemplarzy==
 
==Lista zbudowanych egzemplarzy==
{{Lw kwerenda wszystkie|~802S}}
 
{{Lw kwerenda wszystkie|~803S}}
 
  
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
|-
 +
! Nr fabr.
 +
! Rok prod.
 +
! Stan
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie 
 +
!
 +
Aktualne lub ostatnie
 +
 +
miejsce stacjonowania<br>
  
<gallery>
+
|-
Plik:802skabshaggy.jpg|Jeden z pulpitów sterowniczych pługu 802S-09
+
| [[802S/01|001]]<br>
Plik:803s-02-1.jpg|Pług 803S-02 na stacji [[Piaseczno Wąskotorowe]]
+
| 1985<br>
Plik:803s-2-2.jpg|Pług 803S-02 na stacji Piaseczno Wąskotorowe
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br>
File:Bachórz, železniční muzeum, pluh, informace.jpg|Tabliczka znamionowa pługu 802S-09 (stacja [[Bachórz]])
+
| 750<br>
</gallery>
+
| 802S-01<br> 
 +
| Mława Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/02|02]]<br>
 +
| 1989<br>
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-02<br> 
 +
| Lisewo Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/03|03]]<br>
 +
| 1989<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-03<br> 
 +
| Rogów Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/04|04]]<br>
 +
| 1989<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-04<br> 
 +
| Jedrzejów Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/05|05]]<br>
 +
| 1989<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-05<br> 
 +
| Gniezno Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/06|06]]<br>
 +
| 1989<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-06<br> 
 +
| Karczmiska<br>
 +
|-
 +
| [[802S/07|07]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br> 
 +
| 750<br>
 +
| 802S-07<br> 
 +
| Ełk Wąsk.<br>
 +
|-
 +
| [[802S/08|08]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-08<br> 
 +
| Nowy Dwór Gdański Wąsk. <br>
 +
|-
 +
| [[802S/09|09]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FFAA;" | pomnik<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-09<br> 
 +
| Bachórz<br>
 +
|-
 +
| [[802S/10|10]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-10<br> 
 +
| Zbiersk<br>
 +
|-
 +
| [[802S/11|11]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br>
 +
| 750<br>
 +
| 802S-11<br> 
 +
| Krośniewice <br>
 +
|-
 +
| [[802S/12|12]]<br>
 +
| 1990<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br> 
 +
| 750<br>
 +
| 802S-12<br> 
 +
| Mława Wąsk. <br>
 +
|-
 +
| [[803S/01|13 (?)]]<br>
 +
| 1991<br>
 +
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony<br>
 +
| 1000<br>
 +
| 803S-01<br> 
 +
| Dobra Nowogardzkie <br>
 +
|-
 +
| [[803S/02|14 (?)]]<br>
 +
| 1992<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 1000<br>
 +
| 803S-02<br> 
 +
| Piaseczno Wąsk. <br>
 +
|-
 +
| [[803S/03|15 (?)]]<br>
 +
| 1992<br>
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny<br>
 +
| 1000<br>
 +
| 803S-03<br> 
 +
| Gryfice Wąsk. <br>
 +
|}
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/802S