Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1951)

Z Enkol
Wersja z dnia 05:48, 2 kwi 2017 autorstwa Mariusz Herchold (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Teczka w archiwum |Tytuł teczki= Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1951 roku |Data początkowa=1951 |Data końcowa=1951 |Sygnatura teczki=AT-00041 |Słowa klucz...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Plan stacji Maciejkowice (1951)
Tytuł teczki Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1951 roku
Data początkowa 1951
Data końcowa 1951
Sygnatura teczki AT-00041
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice


Wprowadzenie

Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.

Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.

Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:

  • odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego,
  • zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a,
  • wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy,
  • korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów”,
  • korekcie położenia rozjazdu nr 4,
  • korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4,
  • korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m.

Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji Bobrek Karb Wąsk.. Po dobudowie odcinka z Huty Zygmunt do Pola Północnego utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji Nowy Bytom Wąsk.. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.

Układ torowy

Kierunki

Tory główne

  • grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13) – po północnej stronie toru 13 zaznaczono przygotowane podczas II wojny światowej miejsce na tor 14, którego nie wybudowano, pozostawiono również rezerwę w numeracji (20 i 44) na odgałęziające ten tor rozjazdy; między torami 3 i 4 zaznaczono zegar; każdy tor uzupełniony został informacją o zestawianym kierunku, podobnie jak na torach kierunkowych normalnotorowych stacji rozrządowych
  • grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
  • łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23

Tory boczne

  • parowozownia - 19 torów: 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19), 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą i 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym
  • grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1 do 3) i 1 żeberkowy

Rozjazdy i wykolejnice

  • 53 rozjazdy zwyczajne (większość o skosie 1:7)
  • 1 rozjazd krzyżowy podwójny (o skosie 1:6)
  • 1 wykolejnica

Przejazdy

  • 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory
  • 6 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor

Urządzenia ZRK

Urządzenia nastawcze

  • 42 zwrotnice nastawiane mechanicznie
  • 12 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 1 wykolejnica nastawiana ręcznie

Urządzenia sygnalizacyjne

  • 7 jednoramiennych semaforów wjazdowych
  • 13 tarcz zaporowych, oświetlonych elektrycznie
  • brak semaforów wyjazdowych

Przebiegi

  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
  • wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane

Budynki i budowle

Budynki

  • budynek stacyjny (numer 1) – jako Controllhaus (posterunek nadzorujący ruch pociągów) widnieje już na mapie z 1883 roku
  • budynek mieszkalny (numer 9) z budynkiem gospodarczym (numer 10) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary
  • posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie), nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie) i Post.1 (przy wyjeździe z parowozowni)
  • centrala telefoniczna (numer 2)
  • zabudowania parowozowni (skanalizowane): budynek wachlarzowy (numer 4) i budynek administracyjny (numer 5)
  • schronisko dla robotników (numer 7)
  • zespół budynków mieszkalnych (numer 9) z gospodarczymi (numer 10)

Budowle trakcyjne

  • obrotnica
  • urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 3), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22
  • urządzenia do uzupełniania piasku: zbiornik piasku (numer 6) i wieża piaskowa (numer 11)
  • urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 oraz między torami 22 i 23

Pozostałe budowle

  • 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
  • bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej