Edytujesz Archiwum:Regulamin łączności radiofonicznej w obrębie Zarządu Kolei Dojazdowej w Bytomiu
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Regulamin łączności radiofonicznej w obrębie Zarządu Kolei Dojazdowej w Bytomiu''' - dokument (maszynopis) regulujący zasady korzystania z łączności radiofonicznej na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Reguluje on sprawy takie, jak: przydział kanałów, wydawanie zezwoleń na użycie radiostacji, sposób nadawania i odbierania komunikatów, zasady zachowania poufności oraz, w bardzo ogólny sposób - zasady obsługi sprzętu. Dokument zeskanował oraz udostępnił [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. | '''Regulamin łączności radiofonicznej w obrębie Zarządu Kolei Dojazdowej w Bytomiu''' - dokument (maszynopis) regulujący zasady korzystania z łączności radiofonicznej na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Reguluje on sprawy takie, jak: przydział kanałów, wydawanie zezwoleń na użycie radiostacji, sposób nadawania i odbierania komunikatów, zasady zachowania poufności oraz, w bardzo ogólny sposób - zasady obsługi sprzętu. Dokument zeskanował oraz udostępnił [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. | ||
− | |||
== Zarys historii radiołączności na sieci Polskich Kolei Państwowych == | == Zarys historii radiołączności na sieci Polskich Kolei Państwowych == | ||
Linia 13: | Linia 5: | ||
Pierwsze sieci radiowe uruchomiono w roku 1953 na stacjach rozrządowych [[Tarnowskie Góry]], [[Warszawa Odolany]], [[Skarżysko]] oraz [[Łazy]]. Obejmowały one swoim zasięgiem jedynie obszary tych stacji, a ich zadaniem było usprawnienie prowadzenia prac manewrowych. Wykorzystywały one pasma 40 MHz oraz 72 MHz. W pierwszym okresie eksploatowano urządzenia importowane firm SRA oraz Storno. W roku 1956 rozpoczęto wprowadzanie urządzeń krajowych produkowanych przez zakłady MORS - Morska Obsługa Statków w Gdyni (później znanych pod nazwą RADMOR). Były to radiotelefony lampowe typów FM252 oraz FM302. | Pierwsze sieci radiowe uruchomiono w roku 1953 na stacjach rozrządowych [[Tarnowskie Góry]], [[Warszawa Odolany]], [[Skarżysko]] oraz [[Łazy]]. Obejmowały one swoim zasięgiem jedynie obszary tych stacji, a ich zadaniem było usprawnienie prowadzenia prac manewrowych. Wykorzystywały one pasma 40 MHz oraz 72 MHz. W pierwszym okresie eksploatowano urządzenia importowane firm SRA oraz Storno. W roku 1956 rozpoczęto wprowadzanie urządzeń krajowych produkowanych przez zakłady MORS - Morska Obsługa Statków w Gdyni (później znanych pod nazwą RADMOR). Były to radiotelefony lampowe typów FM252 oraz FM302. | ||
− | Przygotowania do wprowadzenia radiołączności pociągowej, która umożliwiałaby, przede wszystkim, kontakt pomiędzy dyżurnym ruchu a maszynistą rozpoczęto w roku 1965 - wtedy to [[Centralny Ośrodek Badawczy i Rozwojowy Techniki Kolejowej]] w Warszawie opracował ''Studium koncepcji łączności radiotelefonicznej PKP''. W opracowaniu tym założono, że do tego celu zostaną zaadaptowane eksploatowane już od wielu lat radiotelefony typu FM302. Przyjęto, że system będzie simpleksowy analogowy z selektywnym wywołaniem grupowym, a w wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że optymalnym pasmem będzie pasmo 150 MHz. Już w roku 1967, w celach testowych, zainstalowano radiotelefony w nastawniach dysponujących zlokalizowanych na odcinku Warszawa Odolany - Skierniewice oraz w trzech lokomotywach serii ET21. W wyniku przeprowadzonych testów podjęto decyzję o rozbudowie systemu. Prace, w pierwszej kolejności, objęły Magistralę Węglową na odcinku Tarnowskie Góry - Gdynia | + | Przygotowania do wprowadzenia radiołączności pociągowej, która umożliwiałaby, przede wszystkim, kontakt pomiędzy dyżurnym ruchu a maszynistą rozpoczęto w roku 1965 - wtedy to [[Centralny Ośrodek Badawczy i Rozwojowy Techniki Kolejowej]] w Warszawie opracował ''Studium koncepcji łączności radiotelefonicznej PKP''. W opracowaniu tym założono, że do tego celu zostaną zaadaptowane eksploatowane już od wielu lat radiotelefony typu FM302. Przyjęto, że system będzie simpleksowy analogowy z selektywnym wywołaniem grupowym, a w wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że optymalnym pasmem będzie pasmo 150 MHz. Już w roku 1967, w celach testowych, zainstalowano radiotelefony w nastawniach dysponujących zlokalizowanych na odcinku Warszawa Odolany - Skierniewice oraz w trzech lokomotywach serii ET21. W wyniku przeprowadzonych testów podjęto decyzję o rozbudowie systemu radiołączności. Prace, w pierwszej kolejności, objęły Magistralę Węglową na odcinku Tarnowskie Góry - Gdynia. 1 stycznia 1972 weszły w życie przepisy '''''R 13c''' - Tymczasowa instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej na PKP'' (rozporządzenie Ministra Komunikacji nr 171 z dnia 5 listopada 1971). W kolejnych latach radiołączność obejmowała sukcesywnie kolejne linie. |
− | Wiosną 1973 wprowadzono do próbnej eksploatacji nowe radiotelefony tranzystorowe. Wdrażanie do użytku nowoczesnego sprzętu tranzystorowego rozpoczęto w trzecim kwartale tego samego roku - były to m. in. przewoźne radiotelefony typu RADMOR 3006. Warto zaznaczyć, że choć producent określił ich żywotność na 10 lat, to wiele z nich z powodzeniem pracuje do dziś. Ze względu na wynikającą z przepisów Unii Europejskiej konieczność wprowadzenia nowoczesnego systemu radiołączności cyfrowej ([[pl:GSM-R|GSM-R]]) należy spodziewać się, że, z czasem, radiołączność analogowa na kolei przejdzie do historii<ref>{{Cytuj stronę | url = | + | Wiosną 1973 wprowadzono do próbnej eksploatacji nowe radiotelefony tranzystorowe. Wdrażanie do użytku nowoczesnego sprzętu tranzystorowego rozpoczęto w trzecim kwartale tego samego roku - były to m. in. przewoźne radiotelefony typu RADMOR 3006. Warto zaznaczyć, że choć producent określił ich żywotność na 10 lat, to wiele z nich z powodzeniem pracuje do dziś. Ze względu na wynikającą z przepisów Unii Europejskiej konieczność wprowadzenia nowoczesnego systemu radiołączności cyfrowej ([[pl:GSM-R|GSM-R]]) należy spodziewać się, że, z czasem, radiołączność analogowa na kolei przejdzie do historii<ref>{{Cytuj stronę | url = http://radiotech.pl/doc/Radiolacznosc-pociagowa.pdf| tytuł = Radiołączność pociągowa na PKP| nazwisko = Jakubowski| imię = Michał| autor = | autor link = | data = | rok = | miesiąc = | praca = | opublikowany = | oznaczenie = | strony = | język = | archiwum = | zarchiwizowano = | id = | cytat = | data dostępu = 2017-11-17}}</ref>. |
== Radiołączność na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych == | == Radiołączność na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych == | ||
− | + | Jak wynika z treści prezentowanego tutaj ''Regulaminu'' na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zastosowano sprzęt typu FM302. Na zdjęciu obok pokazano radiostację tego typu (możliwe jednak, że urządzenia stosowane na GKW wyglądały nieco inaczej - wygląd przedniego panela zmieniał się w kolejnych jego wersjach). | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Jak wynika z treści prezentowanego tutaj ''Regulaminu'' na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zastosowano sprzęt typu | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
− | |||
− | |||
− |