Edytujesz Deutz OMZ 122 F
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
}} | }} | ||
− | Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - ''Rangier'')<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu | + | Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - ''Rangier'')<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu. |
== Opis konstrukcji == | == Opis konstrukcji == |