Edytujesz Deutz OMZ 122 F

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 30: Linia 30:
 
}}
 
}}
  
Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - ''Rangier'')<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu. W Polsce do czasów dzisiejszych nie dotrwał żaden egzemplarz tej serii.
+
Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - ''Rangier'')<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu.
  
 
== Opis konstrukcji ==
 
== Opis konstrukcji ==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)