Edytujesz HF 130 C

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
  |grafika                = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]]
 
  |grafika                = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]]
 
  |opis_zdjęcia          = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
 
  |opis_zdjęcia          = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
  |producent              = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
+
  |producent              = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197), Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
 
  |lata_budowy            = 1937-1943
 
  |lata_budowy            = 1937-1943
 
  |układ_osi              = C
 
  |układ_osi              = C
  |masa_służbowa          = 16,5 t**
+
  |masa_służbowa          = 16,5 t*
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5325 mm
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5325 mm
 
  |szerokość              = 1650 mm
 
  |szerokość              = 1650 mm
Linia 17: Linia 17:
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |typ_silnika            = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
 
  |typ_silnika            = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
  |moc_znamionowa        = 120/130*** KM
+
  |moc_znamionowa        = 120/130** KM
 
  |siła_pociągowa        = 5000 kg (49 kN)
 
  |siła_pociągowa        = 5000 kg (49 kN)
 
  |rodzaj_przekładni      = hydrokinetyczna
 
  |rodzaj_przekładni      = hydrokinetyczna
  |prędkość_konstrukcyjna = 20**** km/h
+
  |prędkość_konstrukcyjna = 20*** km/h
  |nacisk_osi            = 5,5** t
+
  |nacisk_osi            = 5,5* t
 
  |system_hamulca        = ręczny korbowy
 
  |system_hamulca        = ręczny korbowy
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |system_ogrzewania      =  
 
  |system_ogrzewania      =  
 
  |swiadectwo_typu        =  
 
  |swiadectwo_typu        =  
  |uwagi                  = * Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.<br /> ** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> *** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> **** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.
+
  |uwagi                  = * Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> ** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> *** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.
 
}}
 
}}
  
HF 130 D - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''<ref>Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich</ref>. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji.
+
HF 200 D[1] - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''.
W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)<ref>Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991</ref>. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159<ref>Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0</ref>. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto. 
 
 
 
 
 
== Historia ==
 
Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff<ref>Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.</ref>. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (''Kriegsmotorlokomotive 3'' - KML 3).
 
  
 
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]]
 
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]]
 
{{przypisy}}
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/HF_130_C