Edytujesz HF 200 D
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
|rozstaw_szyn = 750, 760/1067** mm | |rozstaw_szyn = 750, 760/1067** mm | ||
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
− | |typ_silnika = Deutz | + | |typ_silnika = Deutz A 6 M 324 |
|moc_znamionowa = 200 KM | |moc_znamionowa = 200 KM | ||
− | |siła_pociągowa = 7500/7000** kg | + | |siła_pociągowa = 7500/7000** kg |
|rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | |rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | ||
|prędkość_konstrukcyjna = 25/35** km/h | |prędkość_konstrukcyjna = 25/35** km/h | ||
− | |nacisk_osi = ok. | + | |nacisk_osi = ok. 6/6,5** t |
− | |system_hamulca = pneumatyczny, zespolony | + | |system_hamulca = pneumatyczny, zespolony |
|sterowanie_wielokrotne = | |sterowanie_wielokrotne = | ||
|system_ogrzewania = | |system_ogrzewania = | ||
|swiadectwo_typu = | |swiadectwo_typu = | ||
− | |uwagi = * Dodatkowo 5 szt. wersji HK 200 D 6,25.<br /> ** Wersja HF 200 D | + | |uwagi = * Dodatkowo 5 szt. wersji HK 200 D 6,25.<br /> ** Wersja HF 200 D / HK 200 D 6,25. |
}} | }} | ||
− | HF 200 D | + | HF 200 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej zaprojektowanej i produkowanej w Niemczech podczas II wojny światowej. Projekt został opracowany w latach 1939/40 na potrzeby ''Wehrmachtu''. W czterech niemieckich fabrykach zamówiono po 10 lokomotyw tego typu. Ostatecznie w 1942 roku wyprodukowano co najmniej 35 sztuk (firma Windhoff zdołała zbudować jedynie 4 sztuki, produkcję kolejnej zlecono Schwarzkopffowi). Dodatkowo Deutz wyprodukował 5 lokomotyw w wersji HK 200 D 6,26 (zaprojektowanej dla kolei wojskowych min. w północnej Afryce) wyposażonych w inny silnik. Pierwotnie typ HF 200 D miał się stać podstawową lokomotywą niemieckich kompanii kolejowych (''Feldbahnkompanien''), jednak plany te nie zostały zrealizowane. Po zakończeniu wojny w Polsce znalazły się co najmniej 4 sztuki tych lokomotyw (Lx161-164). Bezpośrednio po wojnie znalazły się na Kujawskich KD, jednak szybko zostały wyłączone z eksploatacji w skutek braku części zamiennych. Lokomotywa Lx164 (Deutz 36646/1942) zachowana została w oddziale Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie (niestety jako wrak). |
− | |||
− | |||
− | Projekt został opracowany w latach 1939/40 na potrzeby ''Wehrmachtu''. W czterech niemieckich fabrykach zamówiono po 10 lokomotyw tego typu. Ostatecznie w 1942 roku wyprodukowano co najmniej 35 sztuk (firma Windhoff zdołała zbudować jedynie 4 sztuki, produkcję kolejnej zlecono Schwarzkopffowi). Dodatkowo Deutz wyprodukował 5 lokomotyw w wersji HK 200 D 6,26 | ||
== Opis konstrukcji == | == Opis konstrukcji == | ||
− | W | + | W lokomotywie HF 200 D zastosowano czterosuwowy silnik wysokoprężny Deutz A 6 M 324 osiągający moc 200 KM przy 800 obrotach na minutę. Napęd przenoszony był poprzez przekładnię hydrodynamiczną Voith L 33 na ślepy wał umieszczony pomiędzy osiami 3 i 4. Zestawy kołowe napędzane były poprzez wiązary. W wersji HK 200 D 6,26 zastosowano silnik szybkoobrotowy (1250 obr./min). Ostoję wykonano jako zewnętrzną (w wersji HK nieco szerszą) z usprężynowaniem górnym zestawów kołowych za pomocą resorów. Pomiędzy osiami 1 i 2 oraz 3 i 4 zastosowano wahacze wyrównujące naciski. Lokomotywa posiadała instalację sprężonego powietrza zapewniającą rozruch silnika oraz układ zespolonego hamulca powietrznego. Dodatkowo zastosowano hamulec ręczny korbowy. Hamowane były wszystkie osie lokomotywy. Z każdej strony lokomotywy pod pomostami umieszczono po dwie piasecznice. |
− | [[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D | + | [[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D.]] |
== Źródła == | == Źródła == | ||
Linia 43: | Linia 40: | ||
* [http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/index.html heeresfeldbahn.de: HF 200 D] (niem.), Florian Rauh [dostęp 2014-06-29] | * [http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/index.html heeresfeldbahn.de: HF 200 D] (niem.), Florian Rauh [dostęp 2014-06-29] | ||
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_200_D de.wikipedia.org: Heeresfeldbahnlokomotive HF 200 D] (niem.) [dostęp 2014-06-29] | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_200_D de.wikipedia.org: Heeresfeldbahnlokomotive HF 200 D] (niem.) [dostęp 2014-06-29] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] | [[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] |