HF 200 D: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(kategorie)
(→‎Opis konstrukcji: kilka szczegółów)
Linia 32: Linia 32:
  
 
== Opis konstrukcji ==
 
== Opis konstrukcji ==
W lokomotywie HF 200 D zastosowano czterosuwowy silnik wysokoprężny Deutz A 6 M 324 osiągający moc 200 KM przy 800 obrotach na minutę. Napęd przenoszony był poprzez przekładnię hydrodynamiczną Voith na ślepy wał i poprzez wiązary na cztery zestawy kołowe. W wersji HK 200 D 6,26 zastosowano silnik szybkoobrotowy (1250 obr./min). Lokomotywa posiadała instalację sprężonego powietrza zapewniającą rozruch silnika oraz układ zespolonego hamulca powietrznego.
+
W lokomotywie HF 200 D zastosowano czterosuwowy silnik wysokoprężny Deutz A 6 M 324 osiągający moc 200 KM przy 800 obrotach na minutę. Napęd przenoszony był poprzez przekładnię hydrodynamiczną Voith L 33 na ślepy wał umieszczony pomiędzy osiami 3 i 4. Zestawy kołowe napędzane były poprzez wiązary. W wersji HK 200 D 6,26 zastosowano silnik szybkoobrotowy (1250 obr./min). Ostoję wykonano jako zewnętrzną (w wersji HK nieco szerszą) z usprężynowaniem górnym zestawów kołowych za pomocą resorów. Pomiędzy osiami 1 i 2 oraz 3 i 4 zastosowano wahacze wyrównujące naciski. Lokomotywa posiadała instalację sprężonego powietrza zapewniającą rozruch silnika oraz układ zespolonego hamulca powietrznego. Dodatkowo zastosowano hamulec ręczny korbowy. Hamowane były wszystkie osie lokomotywy. Z każdej strony lokomotywy pod pomostami umieszczono po dwie piasecznice.
  
 
[[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D.]]
 
[[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D.]]

Wersja z 11:33, 29 cze 2014

HF 200 D
HF 200 D
Lokomotywa HF 200 D na dworcu Unzmarkt (Austria).
Przewoźnik Wehrmacht, SKGLB, STLB, Club 760, PKP
Producent Deutz (10)*, Gmeinder (10), O&K (10), Windhoff (4), Schwarzkopff (1)
Lata budowy 1942
Układ osi D
Rozstaw szyn 750, 760/1067** mm
Masa służbowa 23,5/25** t
Nacisk osi na szyny ok. 6/6,5** t
Rozstaw osi skrajnych 3320 mm
Średnica kół 750 mm
Długość ze zderzakami 7020 mm
Szerokość 2300/2620** mm
Wysokość 3180 mm
Prędkość konstrukcyjna 25/35** km/h
Maksymalna siła pociągowa 7500/7000** kg
Typ silnika spalinowego Deutz A 6 M 324
Moc znamionowa 200 KM
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
System hamulca pneumatyczny, zespolony


* Dodatkowo 5 szt. wersji HK 200 D 6,25.
** Wersja HF 200 D / HK 200 D 6,25.


HF 200 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej zaprojektowanej i produkowanej w Niemczech podczas II wojny światowej. Projekt został opracowany w latach 1939/40 na potrzeby Wehrmachtu. W czterech niemieckich fabrykach zamówiono po 10 lokomotyw tego typu. Ostatecznie w 1942 roku wyprodukowano co najmniej 35 sztuk (firma Windhoff zdołała zbudować jedynie 4 sztuki, produkcję kolejnej zlecono Schwarzkopffowi). Dodatkowo Deutz wyprodukował 5 lokomotyw w wersji HK 200 D 6,26 (zaprojektowanej dla kolei wojskowych min. w północnej Afryce) wyposażonych w inny silnik. Pierwotnie typ HF 200 D miał się stać podstawową lokomotywą niemieckich kompanii kolejowych (Feldbahnkompanien), jednak plany te nie zostały zrealizowane. Po zakończeniu wojny w Polsce znalazły się co najmniej 4 sztuki tych lokomotyw (Lx161-164). Bezpośrednio po wojnie znalazły się na Kujawskich KD, jednak szybko zostały wyłączone z eksploatacji w skutek braku części zamiennych. Lokomotywa Lx164 (Deutz 36646/1942) zachowana została w oddziale Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie (niestety jako wrak).

Opis konstrukcji

W lokomotywie HF 200 D zastosowano czterosuwowy silnik wysokoprężny Deutz A 6 M 324 osiągający moc 200 KM przy 800 obrotach na minutę. Napęd przenoszony był poprzez przekładnię hydrodynamiczną Voith L 33 na ślepy wał umieszczony pomiędzy osiami 3 i 4. Zestawy kołowe napędzane były poprzez wiązary. W wersji HK 200 D 6,26 zastosowano silnik szybkoobrotowy (1250 obr./min). Ostoję wykonano jako zewnętrzną (w wersji HK nieco szerszą) z usprężynowaniem górnym zestawów kołowych za pomocą resorów. Pomiędzy osiami 1 i 2 oraz 3 i 4 zastosowano wahacze wyrównujące naciski. Lokomotywa posiadała instalację sprężonego powietrza zapewniającą rozruch silnika oraz układ zespolonego hamulca powietrznego. Dodatkowo zastosowano hamulec ręczny korbowy. Hamowane były wszystkie osie lokomotywy. Z każdej strony lokomotywy pod pomostami umieszczono po dwie piasecznice.

Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D.

Źródła