Edytujesz Kętrzyńska Kolej Dojazdowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 6: Linia 6:
 
''Rastenburg - Sensburg - Lötzener Kleinbahn GmbH <br/>(ok. 1910 - 1914)''<br/>
 
''Rastenburg - Sensburg - Lötzener Kleinbahn GmbH <br/>(ok. 1910 - 1914)''<br/>
 
''Rastenburger Kleinbahnen GmBH <br/>(ok. 1914 - 1924)''<br/>
 
''Rastenburger Kleinbahnen GmBH <br/>(ok. 1914 - 1924)''<br/>
''Ostpreußische Kleinbahnen AG <br/>(ok. 1924 - 1945)''<br/>
+
''Ostpreußische Kleinbahnen AG <br/>(ok. 1924 - 1945)''
 
Kętrzyńska Kolej Wąskotorowa <br/>(1945 - 1962)
 
Kętrzyńska Kolej Wąskotorowa <br/>(1945 - 1962)
 
|grafika                                                          = [[Plik:Ketrzyn-mapa.gif|290px]]
 
|grafika                                                          = [[Plik:Ketrzyn-mapa.gif|290px]]
Linia 31: Linia 31:
 
   
 
   
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ok. 127 km
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ok. 127 km
|stacje_styczne                                                  = Kętrzyn Wąsk. (''Rastenburg Klb.'') <br/> Mrągowo Wąsk. (''Sensburg Stbf'')<br/> Nordenbork Wąsk. (''Nordenburg Klbf'')*<br/> Gierdawy Wąsk. (''Gerdauen Klbf'')**
+
|stacje_styczne                                                  = Kętrzyn Wąsk. (''Rastenburg Klb.''), Mrągowo Wąsk. (''Sensburg Stbf''), Nordenbork Wąsk. (''Nordenburg Klbf'')*, Gierdawy Wąsk. (''Gerdauen Klbf'')**
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Sławkowo (''Reimsdorf'')<br/> Mrągowo Park (''Sensburg Klbf'')<br/> Ryn (''Rhein'')<br/>Winda (''Wenden'')<br/> Barciany (''Barten'')<br/> Srokowo (''Drengfurth'')
+
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Sławkowo (''Reimsdorf''), Mrągowo Park (''Sensburg Klbf''), Ryn (''Rhein''), Winda (''Wenden''), Barciany (''Barten''), Srokowo (''Drengfurth'')
 
|uwagi                                                            = *) Od 1945 r. Kryłowo (''Крылово'') w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej<br> **) Od 1945 r. Żeleznodorożnyj (''Железнодорожный'') w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej
 
|uwagi                                                            = *) Od 1945 r. Kryłowo (''Крылово'') w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej<br> **) Od 1945 r. Żeleznodorożnyj (''Железнодорожный'') w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej
 
|1. operator                                                      = ''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft''
 
|1. operator                                                      = ''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft''
Linia 54: Linia 54:
  
 
=== Powstanie i początki eksploatacji ===
 
=== Powstanie i początki eksploatacji ===
Kętrzyn pierwsze połączenia kolejowe zawdzięcza działalności Towarzystwa Wschodniopruskiej Kolei Południowej (''Ostpreußische Südbahn-Gesellschaft''), która w latach '60 XIX zbudowała linię łączącą Królewiec przez Korsze, Kętrzyn, Giżycko, Ełk z granicą Cesarstwa Rosyjskiego w Prostkach/Grajewie (gdzie wkrótce uzyskano połączenie z siecią kolei rosyjskich). W kolejnych latach dał się jednak odczuć brak połączeń lokalnych, których budowa ze względu na niewielką gęstość zaludnienia i słabo rozwinięty przemysł nie była atrakcyjna dla prywatnych inwestorów. Budowa normalnotorowych linii znaczenia miejscowego przez państwo nie zaspokajała potrzeb. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z uchwaleniem pruskiej [[Pruska ustawa o kolejach dojazdowych|ustawy o kolejach dojazdowych]] w 1892 r.<ref>http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fisches_Kleinbahngesetz </ref>, która stworzyła warunki do budowy lokalnych połączeń kolejowych przez firmy prywatne przy finansowym współudziale samorządów i państwa.
+
Kętrzyn pierwsze połączenia kolejowe zawdzięcza działalności Towarzystwa Wschodniopruskiej Kolei Południowej (''Ostpreußische Südbahn-Gesellschaft''), która w latach '60 XIX zbudowała linię łączącą Królewiec przez Korsze, Kętrzyn, Giżycko, Ełk z granicą Cesarstwa Rosyjskiego w Prostkach/Grajewie (gdzie wkrótce uzyskano połączenie z siecią kolei rosyjskich). W kolejnych latach dał się jednak odczuć brak połączeń lokalnych, których budowa ze względu na niewielką gęstość zaludnienia i słabo rozwinięty przemysł nie była atrakcyjna dla prywatnych inwestorów. Budowa normalnotorowych linii znaczenia miejscowego przez państwo nie zaspokajała potrzeb. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z uchwaleniem [[Ustawa o Kolejkach|Ustawy o Kolejkach]], która stworzyła warunki do budowy lokalnych połączeń kolejowych przez firmy prywatne przy finansowym współudziale samorządów i państwa.
  
 
W połowie lat '90 XIX w. we władzach powiatów kętrzyńskiego (''Kreis Rastenburg'') i mrągowskiego (''Kreis Sensburg'') powstała koncepcja budowy kolejki, która połączyłaby Kętrzyn (''Rastenburg''), Barciany (''Barten''), Srokowo (''Drengfutrth'') i Mrągowo (''Sensburg'')<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 2 1895 r. (s. 589). Warto wspomnieć, że Mrągowo uzyskało pierwsze połączenia normalnotorowe w 1898 roku.</ref>
 
W połowie lat '90 XIX w. we władzach powiatów kętrzyńskiego (''Kreis Rastenburg'') i mrągowskiego (''Kreis Sensburg'') powstała koncepcja budowy kolejki, która połączyłaby Kętrzyn (''Rastenburg''), Barciany (''Barten''), Srokowo (''Drengfutrth'') i Mrągowo (''Sensburg'')<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 2 1895 r. (s. 589). Warto wspomnieć, że Mrągowo uzyskało pierwsze połączenia normalnotorowe w 1898 roku.</ref>
Linia 64: Linia 64:
 
Koncesji na budowę i eksploatację odcinka Kętrzyn - Winda - Barciany - Ogródki - Skandławki (59,767 km) udzielono 11 grudnia 1896 roku, zaś odcinka Kętrzyn - Mrągowo z odgałęzieniem z Wólka - Salpik (23,080 km) - 11 Marca 1897 roku. Obie koncesje miały obowiązywać przez 60 lat.
 
Koncesji na budowę i eksploatację odcinka Kętrzyn - Winda - Barciany - Ogródki - Skandławki (59,767 km) udzielono 11 grudnia 1896 roku, zaś odcinka Kętrzyn - Mrągowo z odgałęzieniem z Wólka - Salpik (23,080 km) - 11 Marca 1897 roku. Obie koncesje miały obowiązywać przez 60 lat.
  
Powiaty uzyskały ponadto pomoc ze strony państwa w wysokości 1/3 planowanego kapitału zakładowego. Ostatecznie na kapitał zakładowy Kętrzyńsko - Mrągowskiej Kolei Wąskotorowej (''Rastenburg - Sensburger Kleinbahn'') w wysokości 1 885 539 marek składały się następujące udziały:
+
Powiaty uzyskały ponadto pomoc ze strony państwa w wysokości 1/3 planowanego kapitału zakładowego (lecz nie więcej niż 1 885 539 / 3 = 628 513 Marek). Ostatecznie na kapitał zakładowy Kolejki Kętrzyńsko - Mrągowskiej (''Rastenburg - Sensburger Kleinbahn'') w wysokości 1 885 539 M składały się następujące udziały:
* 475 513 Mk - Powiat kętrzyński,
+
* 475 513 M - Powiat kętrzyński,
* 163 000 Mk - Powiat mrągowski,
+
* 163 000 M - Powiat mrągowski,
* 628 513 Mk - Państwo pruskie,
+
* 628 513 M - Państwo pruskie,
* 628 513 Mk - Prowincja Prusy Wschodnie<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 4 1897 r. (s. 221)</ref>.
+
* 628 513 M - Prowincja Prusy Wschodnie<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 4 1897 r. (s. 221)</ref>.
  
Właścicielem kolejki miały pozostać powiaty, zaś budowę i prowadzenie ruchu powierzono Spółce Akcyjnej Wschodnioniemieckich Kolei Wąskotorowych ''Ostdeutsche Kleinbahn-AG'' (która w roku 1899 zmieniła nazwę na Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolejowe ''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'' - ODEG). Firma ta powiązana była kapitałowo z Towarzystwem Akcyjnym Komunikacyjnym (''Aktiengesellschaft für Verkehrswesen'') i firmą [[Lenz & Co.]]  
+
Właścicielem kolejki miały pozostać powiaty, zaś budowę i prowadzenie ruchu powierzono Spółce Akcyjnej Kolejek Wschodnioniemieckich ''Ostdeutsche Kleinbahn-AG'' (która w roku 1899 zmieniła nazwę na Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolejowe ''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'' - ODEG). Firma ta powiązana była kapitałowo z Towarzystwem Akcyjnym Komunikacyjnym (''Aktiengesellschaft für Verkehrswesen'') i firmą [[Lenz & Co.]]  
  
Kolejkę zaprojektowano jako wąskotorową o szerokości toru 750 mm. Główną stację przeładunkową z parowozownią zlokalizowano w Kętrzynie przy dworcu kolei normalnotorowej. Z jej wschodniej części wyprowadzono dwie linie, jedną na północ w kierunku Windy, gdzie rozgałęziała się w kierunku Barcian i Skandławek oraz Srokowa, drugą na południe w kierunku Sławkowa i dalej do Mrągowa lub Salpika.
+
Kolejkę zaprojektowano jako wąskotorową o szerokości toru 750 mm. Główną stację przeładunkową z parowozownią zlokalizowano w Kętrzynie przy dworcu kolei normalnotorowej. Ze jej wschodniej części wyprowadzono dwie linie, jedną na północ w kierunku Windy, gdzie rozgałęziała się w kierunku Barcian i Skandławek oraz Srokowa, drugą na południe w kierunku Sławkowa i dalej do Mrągowa lub Salpika.
  
 
Jako pierwszą oddano do użytku 1 maja 1898 roku linię Kętrzyn - Winda - Barciany - Skandławki (31,5 km) z odgałęzieniem Winda - Srokowo (12,9 km). Miesiąc później uruchomiono odcinek Kętrzyn - Mrągowo Park (29,8 km) z odgałęzieniem Sławkowo - Salpik (9,1 km).  
 
Jako pierwszą oddano do użytku 1 maja 1898 roku linię Kętrzyn - Winda - Barciany - Skandławki (31,5 km) z odgałęzieniem Winda - Srokowo (12,9 km). Miesiąc później uruchomiono odcinek Kętrzyn - Mrągowo Park (29,8 km) z odgałęzieniem Sławkowo - Salpik (9,1 km).  
Linia 78: Linia 78:
 
Mimo, że równolegle z budową kolejki powstała w Mrągowie kolej normalnotorowa (Czerwonka - Mrągowo - Ruciane Nida), początkowo nie było połączenia kolejki z dworcem kolei państwowej. Odcinek Mrągowo Park (''Sensburg Kleinbahnhof'') - Mrągowo Wąsk. (''Sensburg Staatsbahnhof'') (2,8 km) oddano do użytku dopiero 18 grudnia 1904 roku dla ruchu towarowego i 7 lipca 1905 roku dla przewozów pasażerskich<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 12 1905 r. (s. 688)</ref>.  
 
Mimo, że równolegle z budową kolejki powstała w Mrągowie kolej normalnotorowa (Czerwonka - Mrągowo - Ruciane Nida), początkowo nie było połączenia kolejki z dworcem kolei państwowej. Odcinek Mrągowo Park (''Sensburg Kleinbahnhof'') - Mrągowo Wąsk. (''Sensburg Staatsbahnhof'') (2,8 km) oddano do użytku dopiero 18 grudnia 1904 roku dla ruchu towarowego i 7 lipca 1905 roku dla przewozów pasażerskich<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 12 1905 r. (s. 688)</ref>.  
  
Wcześniej, bo 8 listopada 1903 roku uruchomiono przewozy na odcinku Salpik (''Salpkeim'') - Ryn (''Rhein'') (9,7 km). Budowa związana była z przyłączeniem się do spółki powiatu giżyckiego (''Kreis Lötzen''), na którego terenie położony był ten odcinek. Oznaczało to również zmianę nazwy kolejki na Kętrzyńsko - Mrągowsko - Giżycką Kolej Dojazdową (''Rastenburg - Sensburg - Lötzener Kleinbahn'').
+
Wcześniej, bo 8 listopada 1903 roku uruchomiono przewozy na odcinku Salpik (''Salpkeim'') - Ryn (''Rhein'') (9,7 km). Budowa związana była z przyłączeniem się do spółki powiatu giżyckiego (''Kreis Lötzen''), na którego terenie położony był ten odcinek. Oznaczało to również zmianę nazwy kolejki na Kolejkę Kętrzyńsko - Mrągowsko - Giżycką (''Rastenburg - Sensburg - Lötzener Kleinbahn'').
  
 
Powyższe inwestycje doprowadziły do powstania sieci lokalnych połączeń o długości 95,7 km i stan ten utrzymywał się przez kolejne lata.  
 
Powyższe inwestycje doprowadziły do powstania sieci lokalnych połączeń o długości 95,7 km i stan ten utrzymywał się przez kolejne lata.  
  
20 grudnia 1910 roku kolejka została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co oznaczało kolejną zmianę nazwy<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 18 1911 r. (s. 535)</ref>. Od ok. 1914 roku stosowano nazwę Kętrzyńska Kolej Wąskotorowa Sp. z o.o. (''Rastenburger Kleinbahnen GmBH'').
+
20 grudnia 1910 roku kolejka została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co oznaczało kolejną zmianę nazwy<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 18 1911 r. (s. 535)</ref>. Od ok. 1914 roku stosowano nazwę Kolejka Kętrzyńska Sp. z o.o. (''Rastenburger Kleinbahnen GmBH'').
  
Rosyjska ofensywa w początkowym okresie I wojny światowej zakłóciła funkcjonowanie kolejki jednak po bitwie pod Tannenbergiem i wyparciu Rosjan z Prus Wschodnich sytuacja wróciła do normy na tyle, że wspólnie z kolejką wystrucką (''Insterburger Kleinbahnen'') rozpoczęto budowę połączenia Skandławki - Kanał Mazurski - Nordenbork Wąsk (''Nordenburg Klbf'', obecnie Kryłowo w obwodzie kaliningradzkim). Otwarta 25 lipca 1916 roku linia o długości 13,8 km połączyła sieci dwóch kolejek zarządzanych przez ODEG<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 23 1916 r. (s. 666, 760) Według tego źródła punktem połączenia obu kolejek był Kanał Mazurski, choć najprawdopodobniej linię eksploatowano jako całość.</ref>. Ostatnim uzupełnieniem sieci kolejki kętrzyńskiej była otwarta 15 czerwca 1917 roku linia Skandławki - Gierdawy Wąsk. (''Gerdauen Klbf'', obecnie Żeleznodorożnyj w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej)<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 24 1917 r. (s. 613)</ref> o długości 19,7 km. Tym samym długość linii Kętrzyńskiej Kolei Dojazdowej osiągnęła maksymalną długość 127,3 km.
+
Rosyjska ofensywa w początkowym okresie I wojny światowej zakłóciła funkcjonowanie kolejki jednak po bitwie pod Tannenbergiem i wyparciu Rosjan z Prus Wschodnich sytuacja wróciła do normy na tyle, że wspólnie z kolejką wystrucką (''Insterburger Kleinbahnen'') rozpoczęto budowę połączenia Skandławki - Kanał Mazurski - Nordenbork Wąsk (''Nordenburg Klbf'', obecnie Kryłowo w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej). Otwarta 25 lipca 1916 roku linia o długości 13,8 km połączyła sieci dwóch kolejek zarządzanych przez ODEG<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 23 1916 r. (s. 666, 760) Według tego źródła punktem połączenia obu kolejek był Kanał Mazurski, choć najprawdopodobniej linię eksploatowano jako całość.</ref>. Ostatnim uzupełnieniem sieci kolejki kętrzyńskiej była otwarta 15 czerwca 1917 roku linia Skandławki - Gierdawy Wąsk. (''Gerdauen Klbf'', obecnie Żeleznodorożnyj w obwodzie kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej)<ref>''Zeitschrift für Kleinbahnen'', v. 24 1917 r. (s. 613)</ref> o długości 19,7 km. Tym samym długość linii Kolejek Kętrzyńskich osiągnęła maksymalną długość 127,3 km.
  
Okres I wojny światowej i lata powojenne były bardzo ciężkie dla gospodarki Niemiec. Odbiło się to bardzo negatywnie na kondycji kolei wąskotorowych. Dochodowa przed 1914 rokiem kolejka kętrzyńska zaczęła przynosić straty, które z każdym rokiem rosły. O ile w całym okresie od 1914 do 1917 roku wyniosły 120 377 Mk, to w roku obrachunkowym 1917/18 było to 64 243 Mk, zaś w 1918/19 już 173 391 Mk. Pogłębienie tego trendu mogło doprowadzić do upadku firmy ODEG zarządzającej kolejką.
+
Ostatni okres I wojny światowej i lata powojenne były bardzo ciężkie dla gospodarki Niemiec. Odbiło się to bardzo negatywnie na kondycji kolejek wąskotorowych. Dochodowa przed 1914 rokiem kolejka kętrzyńska zaczęła przynosić straty, które z każdym rokiem rosły. O ile w całym okresie od 1914 do 1917 roku wyniosły 120 377 M, to w roku obrachunkowym 1917/18 było to 64 243 M, zaś w 1918/19 już 173 391 M. Pogłębienie tego trendu mogło doprowadzić do upadku firmy ODEG zarządzającej kolejką.
  
 
=== Okres międzywojenny i II wojna światowa ===
 
=== Okres międzywojenny i II wojna światowa ===
Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka oraz kosztów prowadzenia działalności było połączenie wszystkich kolei wąskotorowych zarządzanych przez ODEG w jeden organizm. 30 czerwca 1924 roku Kętrzyńskie Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. zostały połączone z innymi wschodniopruskimi kolejami dojazdowymi należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Wschodniopruskie Koleje Dojazdowe SA ([[Ostpreußische Kleinbahnen AG]]).
+
Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka oraz kosztów prowadzenia działalności było połączenie wszystkich kolejek zarządzanych przez ODEG w jeden organizm. 30 czerwca 1924 roku Kolejki Kętrzyńskie Sp. z o.o. zostały połączone z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Kolejki Wschodniopruskie SA (''Ostpreußische Kleinbahnen AG''). Siedzibę zarządu zlokalizowano w Królewcu. Poza kolejką kętrzyńską w skład Kolejek Wschodniopruskich SA weszły min:
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
!<br>L.p.<br>
 +
!Nazwa<br>
 +
!Szerokość toru<br>
 +
!Długość linii<br>
 +
!Uwagi<br>
 +
 
 +
|-
 +
|1
 +
|''Insterburger Kleinbahnen'' (Kolejki Wystruckie)
 +
|750 mm
 +
|221 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|2
 +
|''Königsberger Kleinbahn'' (Kolejka Królewiecka)
 +
|750 mm
 +
|58,6 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|3
 +
|''Ortelsburger Kleinbahn'' (odcinek Pupy - Rozogi)
 +
|600 mm
 +
|15,4 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|4
 +
|[[Olecka Kolej Wąskotorowa|''Treuburger Kleinbahnen'' (Kolejki Oleckie)]]
 +
|1000 mm
 +
|43,1 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|5
 +
|''Schloßberger Kleinbahnen''
 +
|1000 mm
 +
|60,8 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|5
 +
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|''Lycker Kleinbahn'' (Kolejka Ełcka)]]
 +
|1000 mm
 +
|48,0 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|6
 +
|''Wehlau–Friedländer Kreisbahnen''
 +
|750 mm
 +
|65,8 km
 +
|
 +
 
 +
|-
 +
|7
 +
|''Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil'' (Kolejka Wiatrowiec - Sępopol)
 +
|1435 mm
 +
|5,0
 +
|Od 1930 roku
 +
 
 +
|-
 +
|}
 +
<br>
 +
 
 
Według danych z 1938 roku kolejka miała 10 lokomotyw, 11 wagonów osobowych i 110 wagonów towarowych. Do jej obsługi zatrudnionych było 120 osób, zaś roczne przewozy wyniosły 156 000 osób i 64 000 ton towarów.
 
Według danych z 1938 roku kolejka miała 10 lokomotyw, 11 wagonów osobowych i 110 wagonów towarowych. Do jej obsługi zatrudnionych było 120 osób, zaś roczne przewozy wyniosły 156 000 osób i 64 000 ton towarów.
  
Linia 99: Linia 166:
  
 
=== Wykaz stacji i przystanków ===
 
=== Wykaz stacji i przystanków ===
<gallery>
 
Plik:Wwot38 ket map.jpg|Schemat linii Kętrzyńskiej KD, rok 1959
 
Plik:Wwot39 ket.jpg|Wykaz odległości taryfowych Kętrzyńskiej KD, rok 1959, str. 1
 
Plik:Wwot40 ket.jpg|Wykaz odległości taryfowych Kętrzyńskiej KD, rok 1959, str. 2
 
</gallery>
 
  
 
==== Linia Kętrzyn Wąsk. - Mrągowo Wąsk. ====
 
==== Linia Kętrzyn Wąsk. - Mrągowo Wąsk. ====
Linia 112: Linia 174:
 
:01.06.1898: Otwarcie odcinka Kętrzyn Wąsk. - Mrągowo Park (29,8 km);<br>
 
:01.06.1898: Otwarcie odcinka Kętrzyn Wąsk. - Mrągowo Park (29,8 km);<br>
 
:18.12.1904: Otwarcie dla ruchu towarowego odcinka Mrągowo Park - Mrągowo Wąsk. (2,8 km);<br>
 
:18.12.1904: Otwarcie dla ruchu towarowego odcinka Mrągowo Park - Mrągowo Wąsk. (2,8 km);<br>
:07.07.1905: Otwarcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Mrągowo Park - Mrągowo Wąsk. (2,8 km);<br>
+
:07.07.1905: Otwarcie dla ruchu osobowego odcinka Mrągowo Park - Mrągowo Wąsk. (2,8 km);<br>
 
:1945: Wstrzymanie ruchu i demontaż nawierzchni na całej linii (32,6 km);<br>
 
:1945: Wstrzymanie ruchu i demontaż nawierzchni na całej linii (32,6 km);<br>
  
 
:22.07.1948: Ponowne uruchomienie całej linii przez administrację polską (32,6 km);<br>
 
:22.07.1948: Ponowne uruchomienie całej linii przez administrację polską (32,6 km);<br>
:01.07.1966: Zamknięcie dla ruchu i rozbiórka odcinka Sławkowo - Mrągowo Wąsk. (25,3 km);<ref>Daty zamknięcia dla ruchu i rozbiórki na podstawie [http://www.starejuchy.pl/kolej/stat/likwidacje.htm Żałobna lista zamkniętych kolei na Mazurach, Warmii i Powiślu]</ref><br>
+
:01.07.1966: Zamknięcie dla ruchu i rozbiórka odcinka Sławkowo - Mrągowo Wąsk. (25,3 km);<br>
:01.06.1971: Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Kętrzyn Wąsk. - Sławkowo (7,3 km);<br>
+
:01.06.1971: Zamknięcie dla ruchu odcinka Kętrzyn Wąsk. - Sławkowo (7,3 km);<br>
:04.1973: Zamknięcie dla ruchu towarowego i rozbiórka odcinka Kętrzyn Wąsk. - Sławkowo (7,3 km);<br>
+
:04.1973: Rozbiórka odcinka Kętrzyn Wąsk. - Sławkowo (7,3 km);<br>
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Linia 299: Linia 361:
  
 
:01.05.1949: Ponowne uruchomienie całej linii przez administrację polską (32,6 km);<br>
 
:01.05.1949: Ponowne uruchomienie całej linii przez administrację polską (32,6 km);<br>
:01.06.1971: Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego całej linii (18,8 km);<br>
+
:01.06.1971: Zamknięcie dla ruchu całej linii (18,8 km);<br>
:04.1973: Zamknięcie dla ruchu towarowego i rozbiórka całej linii (18,8 km);<br>
+
:04.1973: Rozbiórka całej linii (18,8 km);<br>
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Linia 738: Linia 800:
 
|1936: R Wg
 
|1936: R Wg
 
|Stacja styczna z koleją państwową oraz ''Insterburger Kleinbahnen'' (750 mm)
 
|Stacja styczna z koleją państwową oraz ''Insterburger Kleinbahnen'' (750 mm)
 
|-
 
|}
 
<br>
 
 
==== Linia Barciany - Gierdawy (Żeleznodorożnyj) ====
 
'''(''Barten - Gerdauen'')'''
 
 
Długość: 19,7 km<br>
 
Daty otwarcia i zamknięcia:<br>
 
:15.06.1917: Otwarcie całej linii (19,7 km);<br>
 
:1945: Wstrzymanie ruchu i demontaż nawierzchni na całej linii (19,7 km);<br>
 
 
{| class="wikitable"
 
!Km
 
!Nazwa polska
 
!Nazwa niemiecka
 
!Czynności<br> ekspedycyjne
 
!Urządzenia ładunkowe
 
!Uwagi
 
 
|-
 
|0,0
 
|(Barciany)
 
|''Barten''
 
|
 
|1936: R
 
|Stacja węzłowa - inie do Kętrzyna i Gierdaw
 
 
|-
 
|2,5
 
|(Stary Dwór Barciański)
 
|''Althof-Barten''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|4,1
 
|(Gęsiki)
 
|''Meistersfelde [Kr Rastenburg]''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|5,8
 
|(Główczyno)
 
|''Egloffstein''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|6,9
 
|(Cacki)
 
|''Schätzelhöfchen''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|7,9
 
|(Bobrowo)
 
|''Bieberstein [Kr Gerdauen]''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|9,8
 
|(Markuzy)
 
|''Markhausen [Kr Gerdauen]''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|11,3
 
|(Mołtajny)
 
|''Molthainen (Molteinen)''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|12,8
 
|(Górki)
 
|''Berg''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|14,4
 
|(Kurkławki)
 
|''Korklack''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|15,7
 
|(Sori)
 
|''Posegnick''
 
|
 
|
 
|
 
 
|-
 
|19,1
 
|
 
|''Gerdauen Haltestelle''
 
|1936: Po
 
|
 
|
 
 
|-
 
|19,7
 
|(Gierdawy / Żeleznodorożnyj)
 
|''Gerdauen Klbf''
 
|
 
|1936: Rc
 
|Stacja styczna z koleją państwową.
 
  
 
|-
 
|-
Linia 962: Linia 900:
  
 
==== Do 1945 roku ====
 
==== Do 1945 roku ====
Pierwsze lokomotywy zamówiono w fabryce Union Giesserei Königsberg i były to dwucylindrowe tendrzaki na parę nasyconą z ostoją zewnętrzną, trzema osiami wiązanymi i jedną toczna z przodu o dość nietypowym wyglądzie. Maszyny o numerach fabrycznych 912 - 917 z 1897 roku na kolejce oznaczono numerami 1 - 6 i w celu powiększenia zasięgu stosowano do nich tendry doczepne. Kolejną lokomotywę tego samego typu (nr fabr. 1316) zakupiono u tego samego producenta w 1904 roku i na kolejce oznaczono numerem 7. W 1912 roku przybył dwuosiowy tendrzak z fabryki Maffei (nr fabr. 3638/1911)<ref>[http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3813289 Nur eine alte Kleinbahnlok: Nr. 8 von Maffei der Rastenburger Kleinbahn] Możliwe, że była to inna maszyna dwuosiowa, która została zastąpiona nr 3638 w 1915 roku.</ref>, zaś trzy lata później pojawiły się dwa trzyosiowe parowozy wyprodukowane przez firmę Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal (2116/1915, 2117/1915). Zastąpiły one prawdopodobnie utracone na początku I wojny światowej dwie maszyny Union. W 1915 roku firma Krauss-Maffei przeprowadziła naprawę i przebudowę na trzyosiowy parowozu 3638, który został uszkodzony podczas działań wojennych. W kolejnych latach udało się prawdopodobnie przywrócić do ruchu obie maszyny Union, dzięki czemu na kolejce było w sumie 10 lokomotyw. Spadające przewozy i związane z nimi kłopoty finansowe spowodowały, że kolejnych maszyn już nie zamawiano.  
+
Pierwsze lokomotywy zamówiono w fabryce Union Giesserei Königsberg i były to dwucylindrowe tendrzaki na parę nasyconą z ostoją zewnętrzną, trzema osiami wiązanymi i jedną toczna z przodu o dość nietypowym wyglądzie. Maszyny o numerach fabrycznych 912 - 917 z 1897 roku na kolejce oznaczono numerami 1 - 6 i w celu powiększenia zasięgu stosowano do nich tendry doczepne. Kolejną lokomotywę tego samego typu (nr fabr. 1316) zakupiono u tego samego producenta w 1904 roku i na kolejce oznaczono numerem 7. W 1912 roku przybył trzyosiowy tendrzak z fabryki Maffei (nr fabr. 3638/1912), zaś dwa lata później pojawiły się dwa trzyosiowe parowozy wyprodukowane przez firmę Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal (2116/1914, 2117/1914). Spadające przewozy i związane z nimi kłopoty finansowe spowodowały, że kolejnych maszyn już nie zamawiano.  
  
 
'''Wykaz lokomotyw eksploatowanych na kolejce kętrzyńskiej przed II wojną światową.'''
 
'''Wykaz lokomotyw eksploatowanych na kolejce kętrzyńskiej przed II wojną światową.'''
Linia 1023: Linia 961:
 
|-
 
|-
 
|8
 
|8
|Bn2t → Cn2t
+
|Cn2t
 
|Lokomotivfabrik Maffei, München-Hirschau
 
|Lokomotivfabrik Maffei, München-Hirschau
 
|3638
 
|3638
|1911
+
|1912
  
 
|-
 
|-
Linia 1033: Linia 971:
 
|Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal
 
|Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal
 
|2116
 
|2116
|1915
+
|1914
  
 
|-
 
|-
Linia 1040: Linia 978:
 
|Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal
 
|Arnold Jung Lokomotivfabrik, Jungenthal
 
|2117
 
|2117
|1915
+
|1914
  
 
|-
 
|-
Linia 1252: Linia 1190:
 
|
 
|
 
|[[WLs150/7640|Lyd1-218]]
 
|[[WLs150/7640|Lyd1-218]]
|WLs150
+
|Wls150
 
|Fablok
 
|Fablok
 
|7640
 
|7640
Linia 1367: Linia 1305:
 
<noinclude>
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
[[Kategoria:Kętrzyńska Kolej Dojazdowa]]
+
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)