Edytujesz Katastrofa kolejowa w Piechowicach

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 16: Linia 16:
 
  |wikinews          =  
 
  |wikinews          =  
 
}}-->
 
}}-->
'''Katastrofa kolejowa w Piechowicach''' – [[wypadek kolejowy|wypadek]], który wydarzył się 23 września 1980 roku o godzinie 14:56 na linii kolejowej nr [[Linia kolejowa nr 311|311]], na odstępie [[Szklarska Poręba Dolna]] – [[Piechowice (stacja kolejowa)|Piechowice]]. [[Pociąg towarowy]] nr 698 relacji [[Szklarska Poręba Huta]] – [[Jelenia Góra]] z powodu nadmiernej prędkości wypadł z nasypu na ostrym łuku około 2 km od stacji Piechowice. W wypadku zginął na miejscu pomocnik, ciężko ranny maszynista (zmarł w szpitalu) i kierownik pociągu zostali przewiezieni do szpitala<ref>Michał Jerczyński [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach”], Świat Kolei nr 2/2001 s. 31, EMI-PRESS Łódź.</ref>.
+
'''Katastrofa kolejowa w Piechowicach''' – [[wypadek kolejowy|wypadek]], który wydarzył się 23 września 1980 roku o godzinie 14:56 na linii kolejowej nr [[Linia kolejowa nr 311|311]], na odstępie [[Szklarska Poręba Dolna]] – [[Piechowice (stacja kolejowa)|Piechowice]]. [[Pociąg towarowy]] nr 698 relacji [[Szklarska Poręba Huta]] – [[Jelenia Góra]] z powodu nadmiernej prędkości wypadł z nasypu na ostrym łuku około 2 km od stacji Piechowice. W wypadku zginął na miejscu pomocnik, ciężko ranny maszynista (zmarł w szpitalu) i kierownik pociągu zostali przewiezieni do szpitala<ref>Michał Jerczyński [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach”], Świat kolei nr 2/2001 s. 31, EMI-PRESS Łódź.</ref>.
  
 
== Przebieg wypadku ==
 
== Przebieg wypadku ==
Linia 32: Linia 32:
  
 
=== Akcja ratunkowa ===
 
=== Akcja ratunkowa ===
Z tego, co zostało po lokomotywie, wydobyto ciężko rannego maszynistę, z resztek brankardu – kierownika pociągu. Pomocnika poszukiwano wzdłuż szlaku z psami jeszcze bardzo długo. Dopiero po podniesieniu wraku lokomotywy, około godziny 18:00 przez ciężki sprzęt, wydobyto jego ciało. Maszynista zmarł w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń. Wagony towarowe i brankard pocięto na miejscu, resztki parowozu podniesiono i przewieziono do lokomotywowni Jelenia Góra, gdzie oficjalnie zezłomowano go 2.10.1980 roku<ref name=IP />.
+
Z tego, co zostało po lokomotywie, wydobyto ciężko rannego maszynistę, z resztek brankardu – kierownika pociągu. Pomocnika poszukiwano wzdłuż szlaku z psami jeszcze bardzo długo. Dopiero po podniesieniu wraku lokomotywy, około godziny 18:00 przez ciężki sprzęt, wydobyto jego ciało. Maszynista zmarł w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń. Wagony towarowe i brankard pocięto na miejscu, resztki parowozu podniesiono i przewieziono do lokomotywowni Jelenia Góra, gdzie oficjalnie złomowano go 2.10.1980 roku<ref name=IP />.
  
 
== Przyczyna wypadku ==
 
== Przyczyna wypadku ==
Linia 43: Linia 43:
  
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
* [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach” – Świat Kolei 2/2001, strona 31]
+
* [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach” – Świat kolei 2/2001, strona 31]
 
* [http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/11320428613/in/photostream/ Kolorowe zdjęcie z miejsca katastrofy.]
 
* [http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/11320428613/in/photostream/ Kolorowe zdjęcie z miejsca katastrofy.]
  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: