Edytujesz Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|rok_budowy = 1980 | |rok_budowy = 1980 | ||
|cel_budowy = Kolej parkowa | |cel_budowy = Kolej parkowa | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy" |
|rok_rozbiórki = przed 1989 | |rok_rozbiórki = przed 1989 | ||
|wpis_do_rej_zab = | |wpis_do_rej_zab = | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
|uwagi_operator = | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | '''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w | + | '''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w Zabrzu. |
== Historia == | == Historia == | ||
− | Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. | + | Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. Pociągi kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała. |
== Infrastruktura == | == Infrastruktura == | ||
− | Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory, z których jeden był wyposażony w | + | Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory , z których jeden był wyposażony w kanał rewizyjny dla lokomotywy. Drugi tor służył do odstawiania wagonów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000. |
− | Tor o | + | Tor o rozstaw szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m. |
Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200. | Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200. | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
== Tabor == | == Tabor == | ||
− | Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[ | + | Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[GLs40]] lub Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana". |
− | Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: | + | Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: maszynista i kierownik pociągu pełniący jednocześnie obowiązki [[konduktor hamulcowy|konduktora hamulcowego]] na ostatnim wagonie. |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = | adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Dzieje kolei wąskotorowych| isbn =83-85831-82-7}} | + | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = 4.20| adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Dzieje kolei wąskotorowych| isbn =83-85831-82-7}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
− |