Edytujesz Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 2: Linia 2:
 
|nazwa_kolei                                                      = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała
 
|nazwa_kolei                                                      = Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała
 
|nazwy_wcześniejsze                                              = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/>
 
|nazwy_wcześniejsze                                              = Poprzednie nazwy:<br/> Rogow Feldbahn<br/> Rogowska Kolej Dojazdowa<br/> Rogowska Kolej Wąskotorowa<br/>
|grafika                                                          = [[Plik:Rogów-mapa.png|290px]]
+
|grafika                                                          = [[Plik:Rogów-mapa.png|300px|thumb]]
 
|rok_budowy                                                      = 1915
 
|rok_budowy                                                      = 1915
 
|cel_budowy                                                      = Zaopatrywanie linii frontu
 
|cel_budowy                                                      = Zaopatrywanie linii frontu
|zleceniodawca_budowy                                            = Deutsches Heer (Armia Ces. Niemieckiego)
+
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
 
|wpis_do_rej_zab                                                  = 31.12.1996 nr rej.: 1000A
 
|wpis_do_rej_zab                                                  = 31.12.1996 nr rej.: 1000A
Linia 37: Linia 37:
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
=== Budowa i pierwsze lata eksploatacji (1915 - 1918) ===
+
'''Budowa i pierwsze lata eksploatacji (1915 - 1918)'''<br/>
 
Kolej Rogowska powstała w okresie I Wojny Światowej. Wtedy to, pod koniec listopada 1914 roku, miała miejsce bitwa w wyniku której wojskom niemieckim gen. Karla von Litzmanna otoczonym w kotle w pobliżu miejscowości Brzeziny udało się odepchnąć armię rosyjską nacierającą w kierunku Wrocławia. W wyniku tej akcji front zatrzymał się na długi okres na linii rzek Bzury, Rawki i Pilicy. Na wiosnę, w celu usprawnienia zaopatrywania wojsk, od stacji [[Kolej Warszawsko-Wiedeńska|Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej]] w Rogowie trzy ''Reserve Eisenbahn Kompanie'' rozpoczęły budowę [[Kolej Polowa|kolei polowej]] o prześwicie toru 600mm. W okresie od 28 lutego do 22 marca 1915 roku ułożono całą linię przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Rozpoczęto wtedy też budowę odnogi w kierunku Nowego Miasta nad Pilicą, która jednak do czasu kolejnego przesunięcia frontu na wschód dotarła tylko do miejscowości Żdżary. Wtedy też zaprzestano dalszej rozbudowy sieci kolei.
 
Kolej Rogowska powstała w okresie I Wojny Światowej. Wtedy to, pod koniec listopada 1914 roku, miała miejsce bitwa w wyniku której wojskom niemieckim gen. Karla von Litzmanna otoczonym w kotle w pobliżu miejscowości Brzeziny udało się odepchnąć armię rosyjską nacierającą w kierunku Wrocławia. W wyniku tej akcji front zatrzymał się na długi okres na linii rzek Bzury, Rawki i Pilicy. Na wiosnę, w celu usprawnienia zaopatrywania wojsk, od stacji [[Kolej Warszawsko-Wiedeńska|Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej]] w Rogowie trzy ''Reserve Eisenbahn Kompanie'' rozpoczęły budowę [[Kolej Polowa|kolei polowej]] o prześwicie toru 600mm. W okresie od 28 lutego do 22 marca 1915 roku ułożono całą linię przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Rozpoczęto wtedy też budowę odnogi w kierunku Nowego Miasta nad Pilicą, która jednak do czasu kolejnego przesunięcia frontu na wschód dotarła tylko do miejscowości Żdżary. Wtedy też zaprzestano dalszej rozbudowy sieci kolei.
 
Zaplecze techniczne usytuowano na stacji stycznej z koleją normalnotorową w Rogowie (dziś jest to stacja [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]). Wybudowano tam między innymi drewnianą parowozownie z 10 stanowiskami, która jednak nie dotrwała do naszych czasów. Powstały także warsztaty wyposażone w maszynę parową, która napędzała rozmaite obrabiarki za pośrednictwem wału przechodzącego pod sufitem przez cały budynek. W warsztatach tych zlokalizowano dodatkowo elektrownie, dzięki czemu stacja, a później i Rogów doczekał się elektryczności znacznie wcześniej niż okoliczne miejscowości.
 
Zaplecze techniczne usytuowano na stacji stycznej z koleją normalnotorową w Rogowie (dziś jest to stacja [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]). Wybudowano tam między innymi drewnianą parowozownie z 10 stanowiskami, która jednak nie dotrwała do naszych czasów. Powstały także warsztaty wyposażone w maszynę parową, która napędzała rozmaite obrabiarki za pośrednictwem wału przechodzącego pod sufitem przez cały budynek. W warsztatach tych zlokalizowano dodatkowo elektrownie, dzięki czemu stacja, a później i Rogów doczekał się elektryczności znacznie wcześniej niż okoliczne miejscowości.
[[File:Wenecja Museum (9).jpg|thumb|left|200px|Parowóz HF Dn2t Brigadelok]]
+
[[File:Wenecja Museum (9).jpg|thumb|left|300px|Parowóz HF Dn2t Brigadelok]]
 
Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF):  
 
Tabor obsługujący linię w tym okresie stanowiły typowe konstrukcje budowane specjalnie na potrzeby kolei polowych. Były to parowozy tzw. ''Brigaden Lokomotiven für Heeresfeldbahn'' (HF):  
 
* Cn2t+Cn2t [[Zwilling]]
 
* Cn2t+Cn2t [[Zwilling]]
* Dn2t [[Brigadelokomotive]]
+
* Dn2t [[Brigadelok]]
 
* En2t
 
* En2t
 
oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''.
 
oraz podstawowe typy wagonów ''Heeresfeldbahnwagen''.
Linia 49: Linia 49:
 
Latem 1915 roku,  gdy po przesunięciu się frontu dalej na wschód linia kolei przestała być potrzebna wojsku, uruchomiono na niej towarowe przewozy płodów rolnych i drewna z okolicznych lasów. Jeszcze w okresie trwania wojny w 1917 roku wprowadzono także pierwsze ogólnodostępne pociągi osobowe łączące Rogów z Białą Rawską.
 
Latem 1915 roku,  gdy po przesunięciu się frontu dalej na wschód linia kolei przestała być potrzebna wojsku, uruchomiono na niej towarowe przewozy płodów rolnych i drewna z okolicznych lasów. Jeszcze w okresie trwania wojny w 1917 roku wprowadzono także pierwsze ogólnodostępne pociągi osobowe łączące Rogów z Białą Rawską.
  
=== Okres międzywojenny ===
+
'''Okres międzywojenny'''<br/>
[[Plik:Węzeł Rawa Maz.png|thumb|200px|left|Mapa z początku lat 20' XX w. z widocznym odgałęzieniem linii do Żdżar w Rawie Mazowieckiej]]
+
Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku.
Po zakończeniu I Wojny Światowej linia Rogów-Biała Rawska przeszła na krótki czas pod administrację Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, natomiast linia z Rawy do Żdżar była zarządzana przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. Zastanawiano się wtedy nad dalszymi losami całej kolei. Rozważano miedzy innymi jej likwidację, ale ostatecznie dzięki zabiegom mieszkańców miejscowości przez które przebiegała jej trasa, w 1919 roku Linie z Rogowa do Białej włączono do struktur nowo powstałych PKP. Mniej szczęścia miała linia Rawa Mazowiecka - Zdżary. Kursy na niej zostały bowiem zawieszone około 1921 roku, a wkrótce potem dokonano rozbiórki jej szlaku i do dzisiejszych czasów nie pozostał w terenie po niej właściwie żaden ślad. O jej istnieniu świadczą wiec tylko dokumenty archiwalne i mapy z tamtego okresu.
 
  
 
== Żródła ==
 
== Żródła ==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)