Edytujesz Ls60

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Lokomotywa spalinowa infobox
+
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
|typ_lokomotywy        = Ls60
 
|przewoźnik            = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic
 
|oznaczenie_przewoźnika = Ls60
 
|grafika                = [[Plik:DSC02194am.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia          = Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]].
 
|producent              = Zastal, Fablok
 
|lata_budowy            = 1961 - 1971
 
|układ_osi              = B
 
|masa_służbowa          = 16 t
 
|długość_ze_zderzakami  = 5930 mm
 
|szerokość              = 2970 mm
 
|wysokość              = 3080 mm
 
|rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
 
|średnica_kół          =
 
|rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
|zapas_paliwa          = 120 l
 
|typ_silnika            = Andoria S-324HL
 
|moc_znamionowa        = 46 kW (60 KM)
 
|siła_pociągowa        = 4,5 kN
 
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
|prędkość_konstrukcyjna = 11,36 km/h*
 
|nacisk_osi            = 8 t
 
|system_hamulca        = ręczny zaciągowy
 
|sterowanie_wielokrotne = brak
 
|system_ogrzewania      = brak
 
|uwagi                  = * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h
 
}}
 
 
 
'''Ls60''' - lokomotywa spalinowa małej mocy, używana głównie do obsługi niewielkich bocznic kolejowych oraz lekkich manewrów.  
 
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
 +
{{Rozbuduj}}
 +
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
  
W 1961 roku w chrzanowskim [[Fablok|Fabloku]] rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii [[Ls40]]. Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw [[Ls40]]. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy [[Ls150]] (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w [[Ls40]] jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się podwozie oraz czterobiegowa przekładnia.
+
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
W [[Fablok|Fabloku]] wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów [[Zastal]] w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
 
  
 
== Eksploatacja  ==
 
== Eksploatacja  ==
  
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego [[PKP]]. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowane egzemplarze można zobaczyć w [[Skansen Kolejowy w Chabówce|Skansenie Kolejowym w Chabówce]], [[Parowozownia Skierniewice]], [[Parowozownia Jarocin|Parowozowni Jarocin]], [[Skansen Kolejowy w Pyskowicach|Skansenie Kolejowym w Pyskowicach]] oraz w kolekcji [[Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu|Klubu Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu.
+
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
 +
 
 +
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.  
  
[[Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej]] remontuje lokomotywę [[Tabor:Lw-00715|Ls60 - 5927]], którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
+
=== Dane techniczne Ls60 ===
  
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption="">
+
Masa służbowa: 16 t
Plik:DSC02141am.JPG|Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]].
 
Plik:DSC08265am.JPG|Lokomotywa [[Tabor:Lw-00790|Ls60-036]] na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
== Lista lokomotyw Ls60 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna) ==
+
Układ osi: B
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Ls60]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250
+
Maksymalna siła pociągowa: 4,5 kN
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
  
== Lista lokomotyw Ls60 produkcji ZASTAL Zielona Góra (niepełna) ==
+
Rodzaj przekładni: mechaniczna
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Ls60]] [[Lw producent::ZASTAL Zielona Góra]] | limit = 250
+
System hamulca: zaciągowy
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
  
 +
Prędkość maksymalna: 12 km/h<ref>wg. wybranych źródeł 11,5 km/h</ref>
  
== Linki zewnętrzne ==
+
{{Przypisy}}
* [http://www.psmk.org.pl/index.php?lok=ls60 Spalinowe lokomotywy manewrowe Ls60.]
 
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Ls60