Ls60

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Ls60
DSC02194am.JPG
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Przewoźnik przemysł - obsługa małych bocznic
Oznaczenie przewoźnika Ls60
Producent Zastal, Fablok
Lata budowy 1961 - 1971
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 8 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Długość ze zderzakami 5930 mm


Prędkość konstrukcyjna 12 km/h*
Maksymalna siła pociągowa 4,5 kN
Typ silnika spalinowego Andoria S-324
Moc znamionowa 46 kW (60 KM)
Zapas paliwa 120 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny zaciągowy
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h


Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana głównie do obsługi małych bocznic. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.

Konstrukcja

Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.

Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).

Eksploatacja

Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.

Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.



Przypisy