Edytujesz Organizacja służby dyspozytorskiej GKW

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 19: Linia 19:
 
Dopóki dyspozytura przewozów znajdowała się w Zarządzie Kolei Dojazdowych, podlegała pod tamtejszy Dział Przewozów, a jej pracą kierował starszy dyspozytor<ref name="dysp1982" />. Później zwierzchnikami dyspozytury byli zawiadowcy stacji <ref name="dysp1991" /><ref name="dysp1998" />.
 
Dopóki dyspozytura przewozów znajdowała się w Zarządzie Kolei Dojazdowych, podlegała pod tamtejszy Dział Przewozów, a jej pracą kierował starszy dyspozytor<ref name="dysp1982" />. Później zwierzchnikami dyspozytury byli zawiadowcy stacji <ref name="dysp1991" /><ref name="dysp1998" />.
  
Dyspozytorzy trakcyjni pracowali w poszczególnych lokomotywowniach, będąc pracownikami służby mechanicznej<ref name="soida2" />.
+
Dyspozytorzy trakcyjni pracowali w poszczególnych lokomotywowniach.
  
 
== Wyposażenie ==
 
== Wyposażenie ==
Linia 29: Linia 29:
 
* od 1977 roku radiotelefon<ref name="rt1977">[[Archiwum:Regulamin łączności radiofonicznej GKW (1982)]]</ref>.
 
* od 1977 roku radiotelefon<ref name="rt1977">[[Archiwum:Regulamin łączności radiofonicznej GKW (1982)]]</ref>.
  
Nieznane jest oficjalne wyposażenie dyspozytur trakcyjnych, wiadomo jednak że posiadały stosowną łączność.
+
Nieznane jest wyposażenie dyspozytur trakcyjnych, wiadomo jednak że posiadały stosowną łączność.
  
 
== Zadania i obowiązki ==
 
== Zadania i obowiązki ==
Linia 37: Linia 37:
 
=== Śledzenie i regulowanie ruchu kolejowego ===
 
=== Śledzenie i regulowanie ruchu kolejowego ===
  
Dyspozytorzy przewozów na podstawie porozumiewania się z dyżurnymi ruchu ustalali i rejestrowali bieżące położenie pociągów. W przypadku zakłóceń w ruchu podejmowane były operatywne decyzje o działaniach mających zapewnić ciągłość realizacji przewozów. Dyspozytorzy przewozów wydawali również zgody na uruchamianie pociągów nie objętych planowaniem (np. roboczych lub lokomotyw luzem).
+
Dyspozytorzy przewozów na podstawie porozumiewania się z dyżurnymi ruchu ustalali i rejestrowali bieżące położenie pociągów. W przypadku zakłóceń w ruchu podejmowane były operatywne decyzje o działaniach mających zapewnić ciągłość realizacji przewozów.
  
 
=== Planowanie pracy lokomotyw pociągowych ===
 
=== Planowanie pracy lokomotyw pociągowych ===
  
 
O ile zadaniem dyspozytorów trakcyjnych poszczególnych lokomotywowni było zapewnienie odpowiedniej liczby lokomotyw z drużynami pociągowymi, o tyle do zadań dyspozytorów przewozów należało odpowiednie zaplanowanie pracy tych lokomotyw. Polegało to na takim przydziale pociągów do prowadzenia, aby zrealizować jak największą liczbę bruttotonokilometrów, a jednocześnie zapewnić terminowy powrót do lokomotywowni.
 
O ile zadaniem dyspozytorów trakcyjnych poszczególnych lokomotywowni było zapewnienie odpowiedniej liczby lokomotyw z drużynami pociągowymi, o tyle do zadań dyspozytorów przewozów należało odpowiednie zaplanowanie pracy tych lokomotyw. Polegało to na takim przydziale pociągów do prowadzenia, aby zrealizować jak największą liczbę bruttotonokilometrów, a jednocześnie zapewnić terminowy powrót do lokomotywowni.
 
Dyspozytorzy trakcyjni byli ponadto odpowiedzialni za odstawianie lokomotyw na przeglądy okresowe zgodnie z cyklem przeglądowo-naprawczym.
 
  
 
=== Opracowywanie rozkładu jazdy ===
 
=== Opracowywanie rozkładu jazdy ===
  
Ruch pociągów pasażerskich na GKW odbywał się przede wszystkim na podstawie służbowego rozkładu jazdy, natomiast ruch pociągów towarowych prowadzony był operatywnie, jednak pociągi uruchamiane były zgodnie z trasami ujętymi w służbowym rozkładzie jazdy. Zdarzało się, że pociąg ujęty w takim rozkładzie nie był uruchamiany z powodu braku towarów do przewiezienia w danej relacji. Możliwe również było uruchomienie pociągu pasażerskiego lub towarowego nie objętego rocznym rozkładem jazdy, na podstawie odrębnego telegramu opracowanego przez Zarząd Kolei Dojazdowych.
+
Ruch pociągów pasażerskich na GKW odbywał się przede wszystkim na podstawie służbowego rozkładu jazdy, natomiast ruch pociągów towarowych prowadzony był operatywnie, jednak pociągi uruchamiane były zgodnie z trasami ujętymi w służbowym rozkładzie jazdy. Zdarzało się, że pociąg ujęty w takim rozkładzie nie był uruchamiany z powodu braku towarów do przewiezienia w danej relacji. Możliwe również było uruchomienie pociągu pasażerskiego lub towarowego nie objętego rocznym rozkładem jazdy, na podstawie odrębnego telegramu opracowanego przez Zarząd Kolei Dojazdowych. Rola dyspozytora przewozów w opracowaniu rozkładu jazdy była spełniania w przypadkach przesyłania lokomotyw luzem. Dyspozytor korzystał wówczas z czasów jazdy podanych w [[Archiwum:Dodatek I, V i VII do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1981)|Dodatku I do służbowego rozkładu jazdy]].
 
 
Rola dyspozytora przewozów w opracowaniu rozkładu jazdy była spełniania w przypadkach przesyłania lokomotyw luzem. Dyspozytor był wówczas zobowiązany do przygotowania rozkładu dla takiej jazdy. Korzystał przy tym z czasów jazdy podanych w [[Archiwum:Dodatek I, V i VII do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1981)|Dodatku I do służbowego rozkładu jazdy]].
 
  
 
=== Gospodarka wagonowa ===
 
=== Gospodarka wagonowa ===
Linia 69: Linia 65:
  
 
=== Prowadzenie dokumentacji ===
 
=== Prowadzenie dokumentacji ===
 
[[Plik:Dok-Dziennik.jpg|200px|thumb|right|Przykład dziennika dyspozytora]]
 
[[Plik:Dok-Luzem.jpg|200px|thumb|right|Przykład rejestru lokomotyw luzem]]
 
[[Plik:Dok-Regularnosc.jpg|200px|thumb|right|Przykład sprawozdania z regularności]]
 
  
 
Dokumentacja prowadzona przez dyspozytorów przewozów dotyczyła głównie rejestracji ruchu oraz wykorzystania taboru wagonowego, a ta prowadzona przez dyspozytorów trakcyjnych dotyczyła pracy taboru trakcyjnego oraz pracowników drużyn pociągowych.
 
Dokumentacja prowadzona przez dyspozytorów przewozów dotyczyła głównie rejestracji ruchu oraz wykorzystania taboru wagonowego, a ta prowadzona przez dyspozytorów trakcyjnych dotyczyła pracy taboru trakcyjnego oraz pracowników drużyn pociągowych.
 
Ważniejszymi dokumentami prowadzonymi przez dyspozytorów przewozów były<ref name="r23">''Instrukcja R-23 dla dyspozytora przewozów'', Warszawa, 1962</ref><ref name="r53">''Instrukcja R-53 o kontroli biegu pociągów pasażerskich'', Warszawa, 1965</ref>:
 
 
# <u>Wykaz rzeczywistego biegu pociągów</u>. Na kolejach normalnotorowych, dyspozytor liniowy śledząc ruch pociągów, prowadzi wykres rzeczywistego biegu pociągów (w wersji dyspozytorskiej). Jest to wygodna forma rejestracji ruchu, pozwalająca szybko podejmować decyzje regulacyjne. W przypadku dyspozytury GKW pojawia się określenie ''wykaz'' zamiast ''wykres'', co może oznaczać, że ruch rejestrowany był w formie tabelarycznej. Dla takiej rejestracji zapisuje się rzeczywiste godziny odjazdów ze stacji początkowych oraz przyjazdu do stacji końcowych. W przypadku podziału obszaru na rejony i konieczności oddzielnego rozliczania rejonów, może być wymagana również rejestracja godzin na stacji przekazania. Zapisywane są również zakłócenia.
 
# <u>Dziennik regularności biegu pociągów osobowych</u>. Oddzielny dokument przewidziany był dla rejestrowania regularności pociągów osobowych, które kursowały według sztywnego rozkładu jazdy. Zapisywano tam wartości i przyczyny ewentualnych opóźnień, a jeżeli doszło do odwołania pociągu, również przyczynę tego odwołania.
 
# <u>Rejestr lokomotyw uruchamianych luzem</u>. Lokomotywy zatrudniane do pracy pociągowej - w warunkach idealnych - powinny prowadzić wyłącznie pociągi handlowe. W rzeczywistości nie zawsze jest to możliwe, dlatego stosuje się jazdy luzem, przy czym ich liczba powinna być ograniczona do niezbędnego minimum. Z tego powodu, również na GKW dyspozytorzy przewozów oddzielnie rejestrowali takie jazdy, m.in. w celu łatwiejszej kontroli Zarządu Kolei Dojazdowych nad pracą lokomotyw.
 
# <u>Książka o sytuacji wagonowej</u>. W tym dokumencie rejestrowano podstawienia składów na bocznice, co ułatwiało zorientowanie się w załadunku lub rozładunku tych składów. Zapisywano również doraźne wyłączenia wagonów np. z powodu usterek oraz podliczano dobowo ogólną liczbę wagonów z podziałem na poszczególne serie oraz na wagony sprawne i wyłączone.
 
# <u>Rejestr wypadków i wydarzeń</u>. Każda sytuacja określona w ówczesnej ''Instrukcji R3 o postępowaniu w sprawach wypadków i wydarzeń kolejowych'' wymagała zarejestrowania z podaniem skutków, podjętych działań oraz powiadomień odpowiednich organów i osób.
 
 
Poza tym, dokumentem prowadzonym zarówno przez dyspozytorów przewozów jak i dyspozytorów trakcji był Dziennik dyspozytora, gdzie nanoszono za kolejnym numerem wydawane i odebrane polecenia oraz inne zapisy istotne z punktu widzenia pracy dyspozytorskiej.
 
  
 
=== Pozostałe zadania  ===
 
=== Pozostałe zadania  ===

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)