Edytujesz Prom kolejowy Świbno

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 2: Linia 2:
  
 
== Podstawowe dane  ==
 
== Podstawowe dane  ==
[[Plik:Prom Świbno.JPG|480px|thumb|right]]
+
- nazwa: ''Schiewenhirst II'' (do 1940 r.) / ''Aegir'' (1940-45) / Świbno (1948-59)<br> - lata budowy: 1903-1904<br> - producent: ''[[Leopold Zobel, Maschinen- und Dampfkesselfabrik, Bromberg]]''<br> - zamawiający: [[Westpreußische Kleinbahnen-Aktiengesellschaft]]<br> - długość między pionami (Lpp): 27,32 m<br> - długość pokładu: 29,27 m<br> - maksymalna szerokość: 8,65 m<br> - zanurzenie: ok. 1,4 m<ref>Według B. Pokropińskiego zanurzenie 1,85 m</ref><br> - nośność: minimum 45 t (zapewne znacznie więcej)<ref>Ograniczeniem była raczej długość pokładu - prom mógł jednorazowo przewozić lokomotywę i 2 wagony czteroosiowe, lokomotywę i 4 wagony dwuosiowe lub 5 wagonów dwuosiowych.</ref><br> - dwa kotły parowe firmy L. Zobel o maksymalnym ciśnieniu roboczym 12 kg/cm<sup>2</sup>.<br> - dwie sprzężone maszyny parowe o łącznej mocy 240 KM <ref>W Kolejach Wąskotorowych na Żuławach jako producent maszyn figuruje firma ''Blume &amp; Sohn'' (''Maschinenfabrik C. Blumwe &amp; Sohn Akt-Gesellschaft, Bromberg-Prinzenthal'') jednak wydaje się to wątpliwe. Prawdopodobnie maszyny wyprodukowała sama firma L. Zobel</ref>.<br> - dwie śruby napędowe i dwa stery na obu końcach<br> - na pokładzie tor kolejowy o szerokości 750 mm<br> - ciągarka linowa do przetaczania wagonów <br>  
- nazwa: ''Schiewenhorst II'' (do 1940 r.) / ''Aegir'' (1940-45) / Świbno (1948-59)<br> - lata budowy: 1903-1904<br> - producent: ''[[Leopold Zobel, Maschinen- und Dampfkesselfabrik, Bromberg]]''<br> - zamawiający: [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Westpreußische Kleinbahnen-Aktiengesellschaft]]<br> - długość między pionami (Lpp): 27,32 m<br> - długość pokładu: 29,27 m<br> - maksymalna szerokość: 8,65 m<br> - zanurzenie: ok. 1,4 m <ref>Według B. Pokropińskiego zanurzenie 1,85 m</ref><br> - nośność: minimum 45 t (zapewne znacznie więcej) <ref>Ograniczeniem była raczej długość pokładu - prom mógł jednorazowo przewozić lokomotywę i 2 wagony czteroosiowe, lokomotywę i 4 wagony dwuosiowe lub 5 wagonów dwuosiowych.</ref><br> - dwa kotły parowe firmy L. Zobel o maksymalnym ciśnieniu roboczym 12 kg/cm<sup>2</sup>.<br> - dwie sprzężone maszyny parowe o łącznej mocy 240 KM <ref>W Kolejach Wąskotorowych na Żuławach jako producent maszyn figuruje firma ''Blume &amp; Sohn'' (''Maschinenfabrik C. Blumwe &amp; Sohn Akt-Gesellschaft, Bromberg-Prinzenthal'') jednak wydaje się to wątpliwe. Prawdopodobnie maszyny wyprodukowała sama firma L. Zobel</ref>.<br> - dwie śruby napędowe i dwa stery na obu końcach<br> - na pokładzie tor kolejowy o szerokości 750 mm<br> - ciągarka linowa do przetaczania wagonów <br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Linia 15: Linia 10:
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Prom wykonała w latach 1903-04 bydgoska stocznia, wchodząca w skład fabryki maszyn Leopolda Zobla. W drodze do Świbna prom utknął w pobliżu Fordonu z powodu niskiego stanu wody <ref>Długo utrzymujący się niski stan Wisły spowodował wstrzymanie na kilka miesięcy dostaw jeszcze kilku jednostek produkcji Zobla, co zaowocowało decyzją o likwidacji założonej kilka lat wcześniej stoczni i zajęciu się przez firmę innymi gałęziami produkcji (min. taborem dla kolejek wąskotorowych)</ref>. Ostatecznie dotarł na miejsce pod koniec sierpnia 1905 roku. Już pierwszego dnia w skutek nieprawidłowej eksploatacji doszło min. do uszkodzenia przystani, co spowodowało zamknięcie przeprawy do czasu usunięcia szkód. Po ponownym uruchomieniu kolejne lata pracy upływały już bez większych zakłóceń. Ruch wstrzymywano jedynie na czas corocznej naprawy rewizyjnej oraz podczas intensywnego spływu kry. Jedyny poważniejszy wypadek w czasach WKAG zdarzył się w Zielone Świątki 1919 r., gdy parowóz na skutek nieuwagi maszynisty wpadł w pobliżu brzegu do rzeki.<br>
+
Prom wykonała w latach 1903-04 bydgoska stocznia, wchodząca w skład fabryki maszyn Leopolda Zobla. W drodze do Świbna prom utknął w pobliżu Fordonu z powodu niskiego Stanu wody<ref>Długo utrzymujący się niski stan Wisły spowodował wstrzymanie na kilka miesięcy dostaw jeszcze kilku jednostek produkcji Zobla, co zaowocowało decyzją o likwidacji założonej kilka lat wcześniej stoczni i zajęciu się przez firmę innymi gałęziami produkcji (min. taborem dla kolejek wąskotorowych)</ref>Ostatecznie dotarł na miejsce pod koniec sierpnia 1905 roku. Już pierwszego dnia w skutek nieprawidłowej eksploatacji doszło min. do uszkodzenia przystani, co spowodowało zamknięcie przeprawy do czasu usunięcia szkód. Po ponownym uruchomieniu kolejne lata pracy upływały już bez większych zakłóceń. Ruch wstrzymywano jedynie na czas corocznej naprawy rewizyjnej oraz podczas intensywnego spływu kry. Jedyny poważniejszy wypadek w czasach WKAG zdarzył się w Zielone Świątki 1919 r., gdy parowóz na skutek nieuwagi maszynisty wpadł w pobliżu brzegu do rzeki.<br>
 
Prom zabierał zazwyczaj jedynie parowóz z wagonem bagażowym i pocztowym oraz w razie potrzeby wagony towarowe. Za wyjątkiem "pociągu pospiesznego" (''Rasende Nehrunger'') nie przeprawiano wagonów osobowych. Pasażerowie wysiadali na stacji przy przystani, wchodzili pieszo na pokład i całą podróż odbywali na zewnątrz lub w kabinie pasażerskiej pod pokładem. Po drugiej stronie czekał na nich podstawiony inny skład, w którym zajmowali miejsca. Ponieważ pokonanie wału na prawym brzegu Wisły za pomocą "zakosu" wymuszało zmianę kierunku, prom po odbiciu od przystani wypływał na środek rzeki, wykonywał zwrot o 90<sup>o</sup> i dobijał tym samym końcem do drugiego pomostu. <br>
 
Prom zabierał zazwyczaj jedynie parowóz z wagonem bagażowym i pocztowym oraz w razie potrzeby wagony towarowe. Za wyjątkiem "pociągu pospiesznego" (''Rasende Nehrunger'') nie przeprawiano wagonów osobowych. Pasażerowie wysiadali na stacji przy przystani, wchodzili pieszo na pokład i całą podróż odbywali na zewnątrz lub w kabinie pasażerskiej pod pokładem. Po drugiej stronie czekał na nich podstawiony inny skład, w którym zajmowali miejsca. Ponieważ pokonanie wału na prawym brzegu Wisły za pomocą "zakosu" wymuszało zmianę kierunku, prom po odbiciu od przystani wypływał na środek rzeki, wykonywał zwrot o 90<sup>o</sup> i dobijał tym samym końcem do drugiego pomostu. <br>
 
WKAG eksploatowało prom do ostatnich tygodni II wojny światowej. Według większości źródeł w końcu marca 1945 r. został zatopiony koło Przegaliny przez wycofujące się wojska Wehrmachtu. Możliwe jednak, że prom po uszkodzeniu stał w porcie w Przegalinie do ostatnich dni wojny i w nocy z 8 na 9 maja podjęto nieudaną próbę jego ewakuacji przez Bałtyk, po której dopiero podjęto decyzję o jego zatopieniu <ref>Na możliwość taką wskazuje relacja kapitana innego promu wiślanego: [http://forum.danzig.de/archive/index.php/t-2974.html?s=a34458123f206da94624f35dc6ec05a6 Die letzte Fahrt des Fährschiffs "Rothebude"]</ref>. <br>
 
WKAG eksploatowało prom do ostatnich tygodni II wojny światowej. Według większości źródeł w końcu marca 1945 r. został zatopiony koło Przegaliny przez wycofujące się wojska Wehrmachtu. Możliwe jednak, że prom po uszkodzeniu stał w porcie w Przegalinie do ostatnich dni wojny i w nocy z 8 na 9 maja podjęto nieudaną próbę jego ewakuacji przez Bałtyk, po której dopiero podjęto decyzję o jego zatopieniu <ref>Na możliwość taką wskazuje relacja kapitana innego promu wiślanego: [http://forum.danzig.de/archive/index.php/t-2974.html?s=a34458123f206da94624f35dc6ec05a6 Die letzte Fahrt des Fährschiffs "Rothebude"]</ref>. <br>
Prom wydobyto w 1946 r. i wyremontowano w Stoczni Rzecznej w Pleniewie (późniejsza Stocznia Wisła). W wyniku naprawy zmienił się nieznacznie jego wygląd (inny mostek kapitański) oraz nazwa - na "Świbno". Prom został wpisany na inwentarz DOKP Gdańsk i 22.07.1948 r. wrócił do eksploatacji. Jesienią 1952 r. skierowano go na naprawę do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Jak już wspomniano, po kilku latach intensywnej eksploatacji ze względu na zły stan kadłuba oraz maszyn, konieczne okazało się wykonanie remontu kapitalnego. Projekt modernizacji wykonano na Politechnice Gdańskiej, jednak nie został on zrealizowany i prom wycofano z ruchu. Według relacji Heinza Mandeya ostatnim dniem kursowania promu był 10 grudnia 1955 roku. Następnie, po usunięciu nadbudówek, pchany/ciągnięty przez holowniki był wykorzystywany w Gdańsku do transportu drewna. Oficjalnie prom został skreślony z inwentarza w Gdańskiej Stoczni Remontowej 23 styczna 1959 r. i w 1961 r. złomowany. Fizycznie jednostka została pocięta na brzegu w Świbnie w latach 1971-72 <ref>Według [http://750mm.pl/index.php?topic=1287.msg23087#msg23087 relacji natrixa z Forum 750mm.pl]</ref>.
+
Wydobyto go w 1946 r. i wyremontowano w Stoczni Rzecznej w Pleniewie (późniejsza Stocznia Wisła). W wyniku naprawy zmienił się nieznacznie jego wygląd (inny mostek kapitański) oraz nazwa - na "Świbno". Prom został wpisany na inwentarz DOKP Gdańsk i 22.07.1948 r. wrócił do eksploatacji. Jesienią 1952 r. skierowano go na naprawę do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Jak już wspomniano, po kilku latach intensywnej eksploatacji ze względu na zły stan kadłuba oraz maszyn, konieczne okazało się wykonanie remontu kapitalnego. Projekt modernizacji wykonano na Politechnice Gdańskiej, jednak nie został on zrealizowany i prom wycofano z ruchu. Według relacji Heinza Mandeya ostatnim dniem kursowania promu był 10 grudnia 1955 roku. Następnie, po usunięciu nadbudówek, pchany/ciągnięty przez holowniki był wykorzystywany w Gdańsku do transportu drewna. Oficjalnie prom został skreślony z inwentarza w Gdańskiej Stoczni Remontowej 23 styczna 1959 r. i w 1961 r. złomowany. Fizycznie jednostka została pocięta na brzegu w Świbnie w latach 1971-72 <ref>Według [http://750mm.pl/index.php?topic=1287.msg23087#msg23087 relacji natrixa z Forum 750mm.pl]</ref>
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
Linia 26: Linia 21:
 
*[http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/05_Photos_Pohl.htm Momente in Nickelswalde / Mikoszewo]
 
*[http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/05_Photos_Pohl.htm Momente in Nickelswalde / Mikoszewo]
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: