Edytujesz Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie''' zostało ogłoszone 10 września 1998 r. przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej a następnie zmienione na mocy rozporządzenia z 5 czerwca 2014 przez Ministra Infrastruktury i | + | '''Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie''' zostało ogłoszone 10 września 1998 r. przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej a następnie zmienione na mocy rozporządzenia z 5 czerwca 2014 przez Ministra Infrastruktury i rozwoju <ref name="D20140867">{{Cytuj pismo | tytuł = Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie | czasopismo = Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej | wolumin = poz. 867 | data = 5 czerwca 2014 r.}}</ref>. |
Linia 961: | Linia 961: | ||
====== §31 ====== | ====== §31 ====== | ||
− | 1. Układ geometryczny toru kolejowego określony jest | + | 1. Układ geometryczny (konstrukcja) toru kolejowego określony jest: |
: 1) położeniem toru w krzywiznach poziomych o stałej wartości promienia łuku, | : 1) położeniem toru w krzywiznach poziomych o stałej wartości promienia łuku, | ||
: 2) położeniem toru w krzywiznach poziomych o zmiennej wartości promienia łuku (krzywej przejściowej), | : 2) położeniem toru w krzywiznach poziomych o zmiennej wartości promienia łuku (krzywej przejściowej), | ||
: 3) położeniem toru na załomach niwelety. | : 3) położeniem toru na załomach niwelety. | ||
− | + | 2. Przy projektowaniu konstrukcji toru kolejowego powinno się przyjmować model ruchu punktu materialnego poruszającego się po trajektorii ustalonej osią toru, określony następującymi parametrami: | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | 2. Przy projektowaniu konstrukcji | ||
: 1) niezrównoważonym przyspieszeniem odśrodkowym – a [m/s<sup>2</sup>], | : 1) niezrównoważonym przyspieszeniem odśrodkowym – a [m/s<sup>2</sup>], | ||
: 2) niezrównoważonym przyspieszeniem dośrodkowym – a<sub>t</sub> [m/s<sup>2</sup>], | : 2) niezrównoważonym przyspieszeniem dośrodkowym – a<sub>t</sub> [m/s<sup>2</sup>], | ||
Linia 980: | Linia 974: | ||
3. Przy ustalaniu dopuszczalnych wartości parametrów, o których mowa w ust. 2, powinno się uwzględniać własności kinematyczne pojazdów kolejowych, konstrukcję toru oraz stan utrzymania nawierzchni. | 3. Przy ustalaniu dopuszczalnych wartości parametrów, o których mowa w ust. 2, powinno się uwzględniać własności kinematyczne pojazdów kolejowych, konstrukcję toru oraz stan utrzymania nawierzchni. | ||
− | 4. Wartość przechyłki (h) | + | 4. Wartość minimalnej przechyłki (h) dla toru w łuku wynosi 20 mm, a wartość przechyłki maksymalnej wynosi 150 mm, z tym że wartości te dotyczą torów, po których kursuje tabor kolejowy z niewychylnymi pudłami. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
====== §32 ====== | ====== §32 ====== | ||
Linia 2541: | Linia 2530: | ||
====== §98 ====== | ====== §98 ====== | ||
− | + | 1. Obiekty do obsługi osób mogą być usytuowane na stacjach i przystankach osobowych. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 2. Perony stanowiące budowle przeznaczone do wsiadania i wysiadania osób oraz załadunku i wyładunku przesyłek bagażowych i pocztowych powinny być usytuowane równolegle do osi torów, w odległości określonej wymogami skrajni. | |
3. W zależności od potrzeb technologicznych pracy stacji przy projektowaniu peronów i przystanków osobowych powinno się ustalić: | 3. W zależności od potrzeb technologicznych pracy stacji przy projektowaniu peronów i przystanków osobowych powinno się ustalić: | ||
Linia 2555: | Linia 2538: | ||
: 2) odpowiednie usytuowanie peronów, wynikające z położenia peronów względem torów, | : 2) odpowiednie usytuowanie peronów, wynikające z położenia peronów względem torów, | ||
: 3) sposób dojścia do peronów, | : 3) sposób dojścia do peronów, | ||
− | : 4) | + | : 4) możliwość obsługi osób niepełnosprawnych, |
: 5) możliwości obsługi bagażowej, | : 5) możliwości obsługi bagażowej, | ||
: 6) długość i szerokość peronów. | : 6) długość i szerokość peronów. | ||
Linia 2561: | Linia 2544: | ||
4. Perony lokalizuje się wyłącznie przy torach głównych zasadniczych i dodatkowych. Perony nie powinny być lokalizowane przy torach o pochyleniach większych niż 6‰, a na przystankach osobowych – o pochyleniach większych niż 10‰. | 4. Perony lokalizuje się wyłącznie przy torach głównych zasadniczych i dodatkowych. Perony nie powinny być lokalizowane przy torach o pochyleniach większych niż 6‰, a na przystankach osobowych – o pochyleniach większych niż 10‰. | ||
− | + | 5. Usytuowanie peronu pomiędzy torami wymaga zachowania minimalnych rozstawów torów określonych w [[Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie#§ 45|§ 45]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 6. Perony, w miarę możliwości, powinny być usytuowane wzdłuż torów na odcinkach prostych; w trudnych warunkach terenowych dopuszcza się usytuowanie peronów w łuku o promieniu większym lub równym 300 m, pod warunkiem zainstalowania urządzeń umożliwiających obsłudze pojazdu trakcyjnego obserwację całego składu pociągu od strony peronu. | |
− | + | 7. Odległość krawędzi peronu od osi toru powinna być zgodna z wymogami skrajni i wynosić 1,725 m, przy czym dla peronu w łuku odległość tę należy zwiększyć zgodnie z wymogami skrajni budowli określonymi w Polskich Normach. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 8. Wysokość peronu powinna wynosić 0,55 m nad główkę szyny, z tym że możliwe jest, za zgodą zarządu kolei, budowanie peronów o wysokości 0,76 m na liniach kolejowych, na których prowadzony jest ruch podmiejski. Wysokość wydzielonych peronów bagażowych wynosi 0,30 m. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | 9. | + | 9. Długość peronu, w zależności od długości pociągów zatrzymujących się przy peronie, powinna wynosić: |
: 1) 400 m – dla pociągów 16-wagonowych, | : 1) 400 m – dla pociągów 16-wagonowych, | ||
: 2) 300 m – dla pociągów 12-wagonowych, | : 2) 300 m – dla pociągów 12-wagonowych, | ||
: 3) 200 m – dla pociągów 8-wagonowych. | : 3) 200 m – dla pociągów 8-wagonowych. | ||
− | |||
− | |||
10. Przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględniać: pas bezpieczeństwa, pas powierzchni zabudowanej oraz pas powierzchni użytkowej. | 10. Przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględniać: pas bezpieczeństwa, pas powierzchni zabudowanej oraz pas powierzchni użytkowej. | ||
Linia 2600: | Linia 2566: | ||
: 3) 1,50 m – na peronach usytuowanych przy liniach kolejowych, po których możliwe są przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z prędkością v ≥ 140 km/h. | : 3) 1,50 m – na peronach usytuowanych przy liniach kolejowych, po których możliwe są przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z prędkością v ≥ 140 km/h. | ||
− | + | 13. Pas powierzchni zabudowanej peronu powinien być przeznaczony na usytuowanie obiektów przeznaczonych dla podróżnych, w szczególności poczekalni, wind, wejść do tunelu lub na kładkę, punktów handlowych. | |
− | + | 14. Pas powierzchni użytkowej peronu jest przeznaczony dla podróżnych oczekujących na pojazd kolejowy. | |
− | + | 15. Szerokość pasa powierzchni użytkowej peronu wynika z długości pojazdów kolejowych oraz maksymalnej liczby pasażerów przebywających jednocześnie na peronie, przy założeniu, że pasażer z bagażem zajmuje 0,50 m<sup>2</sup>, a bez bagażu – 0,33 m<sup>2</sup> powierzchni peronu; jeżeli na pasie powierzchni użytkowej przewiduje się zabudowę, umieszczenie ławek lub innych urządzeń, należy odpowiednio zwiększyć szerokość peronu. | |
− | + | 16. Najmniejsza szerokość pasa powierzchni użytkowej wzdłuż całego peronu nie może wynosić mniej niż 2 m, licząc od wewnętrznej krawędzi pasa bezpieczeństwa w kierunku do osi peronu lub do zewnętrznych krawędzi budowli znajdujących się na peronie. | |
17. Na stacjach osobowych prowadzących odprawę bagażu przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględnić możliwość swobodnego dojazdu i poruszania się wózków bagażowych poprzez zastosowanie pochylni na końcu peronu lub dźwigów bagażowych. | 17. Na stacjach osobowych prowadzących odprawę bagażu przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględnić możliwość swobodnego dojazdu i poruszania się wózków bagażowych poprzez zastosowanie pochylni na końcu peronu lub dźwigów bagażowych. | ||
Linia 3100: | Linia 3066: | ||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||
<references /> | <references /> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− |