Edytujesz Rozstaw szyn
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Rozstaw szyn''', inaczej, ''rozstaw toru'', ''prześwit toru'' – odległość między wewnętrznymi powierzchniami główek szyny. W Polsce | + | '''Rozstaw szyn''', inaczej, ''rozstaw toru'', ''prześwit toru'' – odległość między wewnętrznymi powierzchniami główek szyny. W Polsce, mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyn, wynosi na liniach normalnotorowych 1435 mm. Czym innym jest odległość między osiami główek szyn (wynosi 1500 mm). |
Oprócz rozstawu normalnego, 1435 mm, istnieje kilka podstawowych rozstawów stosowanych w różnych państwach na liniach kolei sieci krajowej: 1000 mm, 1067 mm, 1520 mm, 1600 mm, 1668 mm, 1676 mm. | Oprócz rozstawu normalnego, 1435 mm, istnieje kilka podstawowych rozstawów stosowanych w różnych państwach na liniach kolei sieci krajowej: 1000 mm, 1067 mm, 1520 mm, 1600 mm, 1668 mm, 1676 mm. | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
==== Rozstawy wąskotorowe ==== | ==== Rozstawy wąskotorowe ==== | ||
− | + | * '''600 mm''' – wiele kolei w Polsce, w szczególności [[kolej leśna|koleje leśne]] i [[kolej przemysłowa|przemysłowe]], m.in. nadal eksploatowana [[Kolejka Parkowa Maltanka|kolejka turystyczna Maltanka]] w Poznaniu, [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]] (rozstaw pierwotny); | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | * '''600 mm''' – wiele kolei w Polsce, w szczególności [[kolej leśna|koleje leśne]] i [[kolej przemysłowa|przemysłowe]], m.in. nadal eksploatowana [[Kolejka Parkowa Maltanka|kolejka turystyczna Maltanka]] w Poznaniu, [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]] (rozstaw pierwotny); | ||
* '''610 mm''' – ''Darjeeling Himalayan Rly.'', [[1879]]; także inne koleje w Indiach; | * '''610 mm''' – ''Darjeeling Himalayan Rly.'', [[1879]]; także inne koleje w Indiach; | ||
− | + | * '''750 mm''' – ''Waldenburgerbahn'' pod Liestal, Szwajcaria, wiele kolei w Polsce, np. [[1880]]; [[Koszalińskie Koleje Wąskotorowe]] (przed przekuciem), kolej Przeworsk – Dynów ([[Przeworska Kolej Dojazdowa]], rozstaw obecny), [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]] (rozstaw obecny); | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | * '''750 mm''' – ''Waldenburgerbahn'' pod Liestal, Szwajcaria, wiele kolei w Polsce, np. [[1880]]; [[Koszalińskie Koleje Wąskotorowe]] (przed przekuciem), kolej Przeworsk – Dynów ([[Przeworska Kolej Dojazdowa]], rozstaw obecny), [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]] (rozstaw obecny); | ||
* '''760 mm''' | * '''760 mm''' | ||
::* tzw. "bośniacki", rozstaw popularny w Austro-Węgrzech (m.in. [[1904]] ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]'' – rozstaw pierwotny), [[Bieszczadzka Kolejka Leśna]] (przed przekuciem), ''[[Jindřichohradecké místní dráhy]]'' w Czechach), [[1910]]-[[1970|70]] tramwaj w Dubrowniku; | ::* tzw. "bośniacki", rozstaw popularny w Austro-Węgrzech (m.in. [[1904]] ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]'' – rozstaw pierwotny), [[Bieszczadzka Kolejka Leśna]] (przed przekuciem), ''[[Jindřichohradecké místní dráhy]]'' w Czechach), [[1910]]-[[1970|70]] tramwaj w Dubrowniku; | ||
Linia 40: | Linia 24: | ||
::* Indie: ''Kalka-Shimla Rly.'', [[1903]]; | ::* Indie: ''Kalka-Shimla Rly.'', [[1903]]; | ||
::* [[tramwaje w Pusanie]] (Korea, [[1910]]-[[1933]]); | ::* [[tramwaje w Pusanie]] (Korea, [[1910]]-[[1933]]); | ||
− | * '''785 mm''' – ''[[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]'', pierwotnie także tramwaje w regionie górnośląskim ([[1894]]-[[1951]]); | + | * '''785 mm''' – ''[[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]'', pierwotnie także tramwaje w regionie górnośląskim ([[1894]]-[[1951]]); |
* 800 mm – Kolejka Wilanowska [[1892]], także inne kolejki dojazdowe pod Warszawą; | * 800 mm – Kolejka Wilanowska [[1892]], także inne kolejki dojazdowe pod Warszawą; | ||
* '''891 mm''' – wiele kolei prywatnych w Szwecji; zachowana ''Roslagsbanan'' pod Sztokholmem (3 stopy szwedzkie); | * '''891 mm''' – wiele kolei prywatnych w Szwecji; zachowana ''Roslagsbanan'' pod Sztokholmem (3 stopy szwedzkie); | ||
− | * '''900 mm''' – tramwaje w Krakowie (niezachowane), Lizbonie i Linzu; | + | * '''900 mm''' – tramwaje w Krakowie (niezachowane), Lizbonie i Linzu; kolejka turystyczna w WPKiW w Chorzowie |
* '''914 mm''' | * '''914 mm''' | ||
::* pojedyncze linie w USA, m.in. ''Durango & Silverton Narrow Gauge RR'' ([[1882]]); | ::* pojedyncze linie w USA, m.in. ''Durango & Silverton Narrow Gauge RR'' ([[1882]]); | ||
Linia 66: | Linia 50: | ||
::* Kenia, Uganda: ''Uganda Rly.'', [[1896]]; | ::* Kenia, Uganda: ''Uganda Rly.'', [[1896]]; | ||
::* cała sieć kolejowa [[Madagaskar]]u (854km); | ::* cała sieć kolejowa [[Madagaskar]]u (854km); | ||
− | ::* Polska: linie wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim, niektóre sieci tramwajowe ([[Tramwaje w Elblągu|Elbląg]], [[Tramwaje w Toruniu|Toruń]], [[Tramwaje w Łodzi|Łódź]], [[Tramwaje w Grudziądzu|Grudziądz]] i [[Tramwaje w Bydgoszczy|Bydgoszcz]]); | + | ::* Polska: linie wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim, niektóre sieci tramwajowe ([[Tramwaje w Elblągu|Elbląg]], [[Tramwaje w Toruniu|Toruń]], [[Tramwaje w Łodzi|Łódź]], [[Tramwaje w Grudziądzu|Grudziądz]] i [[Tramwaje w Bydgoszczy|Bydgoszcz]]); |
::* Słowacja: [[Tatrzańskie Koleje Elektryczne]], [[kolej zębata Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro]]; | ::* Słowacja: [[Tatrzańskie Koleje Elektryczne]], [[kolej zębata Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro]]; | ||
::* Ukraina: [[tramwaje we Lwowie|lwowskie tramwaje]]. | ::* Ukraina: [[tramwaje we Lwowie|lwowskie tramwaje]]. | ||
* '''1009 mm''' – tramwaje w Sofii; | * '''1009 mm''' – tramwaje w Sofii; | ||
− | |||
* 1050 mm – Palestyna, Arabia: ''Kolej Hedjaz'' [[1908]]; także inne koleje regionu; | * 1050 mm – Palestyna, Arabia: ''Kolej Hedjaz'' [[1908]]; także inne koleje regionu; | ||
* '''[[Rozstaw przylądkowy|1067 mm – tzw. "przylądkowy"]]''': | * '''[[Rozstaw przylądkowy|1067 mm – tzw. "przylądkowy"]]''': | ||
Linia 130: | Linia 113: | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
* J. B. Calvert, [http://www.du.edu/~etuttle/rail/ohio.htm ''The Ohio Broad Gauge and Other Fables''] | * J. B. Calvert, [http://www.du.edu/~etuttle/rail/ohio.htm ''The Ohio Broad Gauge and Other Fables''] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} |