Edytujesz Tw53
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | { | + | {| cellpadding="4" cellspacing="0" style="float:right; width:290px; margin: 0 0 1em 1em; background: #F2F2F2; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 90%; text-align:left;" |
− | |grafika | + | |- |
− | | | + | | colspan="2" style="background-color:#AAAAFF; text-align:center; font-size:120%" | '''Tw53''' |
− | | | + | |- |
− | | | + | |
− | | | + | |{{{grafika|}}}|[[Plik:Tw53-2566_(1).jpg |290px]] |
− | | | + | |
− | | | + | | colspan="2" ; text-align:center; font-size:120%" | Tw53-2566 na terenie stacji [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]] 25.10.2015 |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Przewoźnik |
− | | | + | |[[PKP]],Przemysł |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Oznaczenie przewoźnika |
− | | | + | |[[Tw53]] |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Producent |
− | | | + | |[[Fablok]] Chrzanów |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Lata budowy |
− | | | + | |1953-1954 |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Liczba wyprodukowanych egzemplarzy |
− | | | + | |20 |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Rozstaw szyn |
− | | | + | |785 mm , 750 mm |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | | | + | {{Infobox wiersz dodaj |
− | | | + | |Długość parowozu |
− | | | + | |8800 mm |
− | | | + | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} |
− | }} | + | {{Infobox wiersz dodaj |
+ | |Szerokość | ||
+ | |2800 mm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Wysokość | ||
+ | |3050 mm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Układ osi]] | ||
+ | |0-5-0 | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Średnica kół napędowych | ||
+ | |790 mm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Ciśnienie pary w kotle]] | ||
+ | |13 atm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Powierzchnia rusztu]] | ||
+ | |1,6 m<sup>2</sup> | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Powierzchnia przegrzewacza]] | ||
+ | |22 m<sup>2</sup> | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Średnica cylindrów | ||
+ | |450 mm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Skok tłoka | ||
+ | |400 mm | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Moc znamionowa]] | ||
+ | |400 KM (294,2 kW) | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Prędkość konstrukcyjna]] | ||
+ | |30 km/h | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Masa własna]] | ||
+ | |32,4 t | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Masa służbowa]] | ||
+ | |41,25 t | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Zapas węgla | ||
+ | |1,6 t | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |Zapas wody | ||
+ | |4 m<sup>3</sup> | ||
+ | |kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}} | ||
+ | {{Infobox wiersz dodaj | ||
+ | |[[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego|Świadectwo typu]] | ||
+ | |{{{swiadectwo_typu}}} | ||
+ | |kol2=style="background-color:#d8d8ff; width:150px"}} | ||
+ | |- | ||
+ | | colspan="2" style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; font-size:x-small" | Kolor żółty | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | <noinclude>[[Kategoria:Infoboksy pojazdów szynowych]]</noinclude> | ||
+ | |||
+ | Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic. | ||
− | |||
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami: | Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami: | ||
− | + | •Tw53-2561 | |
− | + | ||
− | + | •Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA. Przebudowany z powodu wzrastającej masy pociągów towarowych. | |
− | + | ||
− | + | •Tw53-2565 | |
− | + | ||
+ | •Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną | ||
− | + | •Tw53-2570 | |
+ | |||
+ | •Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu , a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel . Budka została przebudowana ,a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 ,oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728 . Pomalowano go na kolor jasno zielony . Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek . Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową , ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r . Parowóz był trudny w eksploatacji .Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy . Wygaszony w 2005 r . Raczej nie będzie już uruchamiany. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
! Nr fabr. | ! Nr fabr. | ||
− | |||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Stan | ! Stan | ||
Linia 98: | Linia 136: | ||
|- | |- | ||
|[[Tw53/2647|2647]] | |[[Tw53/2647|2647]] | ||
− | |||
| 1954 | | 1954 | ||
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#ffac80;" | oczekuje NG |
| 785 | | 785 | ||
| Tw53-2566 | | Tw53-2566 | ||
− | | | + | | Rudy |
− | | | + | | kolor żółty |
|- | |- | ||
|[[Tw53/3996|3996]] | |[[Tw53/3996|3996]] | ||
− | |||
|1954 | |1954 | ||
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | |style="background-color:#80FFFF;" | eksponat | ||
Linia 114: | Linia 150: | ||
|Rudy | |Rudy | ||
|ex. Tw53-3996 | |ex. Tw53-3996 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | {{ | + | |
+ | '''ARTYKUŁ W TRAKCIE OPRACOWYWANIA''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <br/> | ||
+ | <div id="Template_law" class="toccolours" style="border-width:2px 0 0 0"> | ||
+ | <small> | ||
+ | Ta strona zawiera treści z Wikipedii. | ||
+ | Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą [[:pl:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}|{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}]]. Lista autorów jest dostępna w | ||
+ | <span class="plainlinks">[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title={{urlencode:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}}}&action=history historii strony]</span>. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji [http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach].</small> | ||
+ | </div> | ||
+ | <noinclude> | ||
+ | '''Ten szablon jest własnością publiczną.''' Sposób użycia szablonu oraz przykłady znajdują się na [[{{TALKPAGENAME}}|stronie dyskusji]]. | ||
+ | [[Kategoria:Szablony redakcyjne]] | ||
+ | </noinclude> |