Edytujesz Tw53

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Lokomotywa parowa infobox
+
{| cellpadding="4" cellspacing="0" style="float:right; width:290px; margin: 0 0 1em 1em; background: #F2F2F2; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 90%; text-align:left;"
|grafika                   = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]]
+
|-
|opis_zdjęcia              = Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce
+
| colspan="2" style="background-color:#AAAAFF; text-align:center; font-size:120%" | '''Tw53'''
|typ_lokomotywy            = Tw53
+
|-
|przewoźnik                = PKP, przemysł
+
 
|oznaczenie_przewoźnika    = Tw53
+
|{{{grafika|}}}|[[Plik:DSC02027am.JPG|290px]]
|producent                  = [[Fablok Chrzanów]]
+
 
|lata_budowy                = 1953 - 1954
+
| colspan="2" ; text-align:center; font-size:120%" | Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce [[Skansen Chabówka|Chabówka]] 18.09.2010
|liczba_egzemplarzy        = 20
+
{{Infobox wiersz dodaj
|rozstaw_szyn              = 750 mm, 785 mm
+
|Przewoźnik
|długość_parowozu          = 8800 mm
+
|[[PKP]],Przemysł
|szerokość                  = 2800 mm
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|wysokość                  = 3050 mm
+
{{Infobox wiersz dodaj
|układ_osi                  = 0-5-0
+
|Oznaczenie przewoźnika
|rozstaw_osi_skrajnych      =
+
|[[Tw53]]
|rozstaw_osi_sztywnych      =
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|średnica_kół_napędowych    = 790 mm
+
{{Infobox wiersz dodaj
|ciśnienie_pary            = 13 atm
+
|Producent
|powierzchnia_rusztu        = 1,6 m<sup>2</sup>
+
|[[Fablok]] Chrzanów
|powierzchnia_ogrzewalna    =  
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|powierzchnia_przegrzewacza = 22 m<sup>2</sup>
+
{{Infobox wiersz dodaj
|typ_silnika_parowego      =
+
|Lata budowy
|liczba_cylindrów          =
+
|1953-1954  
|średnica_cylindrów        = 450 mm
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|skok_tłoka                = 400 mm
+
{{Infobox wiersz dodaj
|rodzaj_rozrządu            =
+
|Liczba wyprodukowanych egzemplarzy
|moc_znamionowa            = 400 KM (294,2 kW)
+
|20
|siła_pociągowa            =
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|prędkość_konstrukcyjna    = 30 km/h
+
{{Infobox wiersz dodaj
|masa_własna                = 32,4 t
+
|Rozstaw szyn
|masa_służbowa              = 41,25 t
+
|785 mm , 750 mm , 1000 mm,
|masa_napędowa              =
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|nacisk_osi                =
+
{{Infobox wiersz dodaj
|zapas_węgla                = 1,6 t
+
|Długość parowozu
|zapas_wody                = 4 m<sup>3</sup>
+
|8800 mm
|system_hamulca            =
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
}}
+
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Szerokość
 +
|2800 mm  
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Wysokość
 +
|3050 mm
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Układ osi]]
 +
|0-5-0
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Średnica kół napędowych
 +
|790 mm
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Ciśnienie pary w kotle]]
 +
|13 atm
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Powierzchnia rusztu]]
 +
|1,6 m<sup>2</sup>  
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Powierzchnia przegrzewacza]]
 +
|22 m<sup>2</sup>
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Średnica cylindrów
 +
|450 mm
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Skok tłoka
 +
|400 mm
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Moc znamionowa]]
 +
|400 KM (294,2 kW)
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Prędkość konstrukcyjna]]
 +
|30 km/h  
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Masa własna]]
 +
|32,4 t  
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Masa służbowa]]
 +
|41,25 t  
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Zapas węgla
 +
|1,6 t
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|Zapas wody
 +
|4 m<sup>3</sup>
 +
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 +
{{Infobox wiersz dodaj
 +
|[[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego|Świadectwo typu]] 
 +
|{{{swiadectwo_typu}}}
 +
|kol2=style="background-color:#d8d8ff; width:150px"}}
 +
|-
 +
| colspan="2" style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; font-size:x-small" | Kolor żółty
 +
|-
 +
|}
 +
<noinclude>[[Kategoria:Infoboksy pojazdów szynowych]]</noinclude>
 +
 
  
 +
Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic.
  
'''Tw53''' – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic<ref>{{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}</ref>.
 
  
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
  
*Tw53-2561
+
•Tw53-2561
*Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
+
 
*Tw53-2565
+
•Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
*Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
+
 
*Tw53-2570
+
•Tw53-2565
*Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
+
 
 +
•Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
  
== Zachowane egzemplarze ==
+
•Tw53-2570
 +
 
 +
•Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
  
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:P8203343.JPG|Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce [[Skansen Chabówka|Chabówka]] 20.08.2016.
 
Plik:P8203343.JPG|Tw53-2560 na terenie skansenu w Chabówce [[Skansen Chabówka|Chabówka]] 20.08.2016.
 
Plik:Tw53-2566 (1).jpg|Tw53-2566 na terenie stacji w Rudach [[Rudy]] 25.10.2015
 
Plik:Tw53-2566 (1).jpg|Tw53-2566 na terenie stacji w Rudach [[Rudy]] 25.10.2015
Plik:Racib%C3%B3rzam.jpg|30.09.2007|Tw53-2670 ustawiony w charakterze pomnika w Raciborzu.
+
Plik:Racib%C3%B3rzam.jpg|30.09.2007 | Tw53-2670 ustawiony w charakterze pomnika w Raciborzu.
Plik:DSC02225am.JPG|30.09.2007|Tw53-2665 jako eksponat w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
+
Plik:DSC02225am.JPG|30.09.2007 | Tw53-2665 jako eksponat w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Plik:DSC02831am2.JPG|09.08.2009|Pw53-02 (ex. Tw53-3996 ) na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.
+
Plik:DSC02831am2.JPG|09.08.2009 | Pw53-02 (ex. Tw53-3996 ) na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.
Plik:DSC02213am.JPG|30.07.2009|Pw53-1980 (ex. Tw53-2564) jako eksponat w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
 
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
== Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie ==
 
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Tw53]] | limit = 250
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
 
== Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych ==
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
 
! Nr fabr.  
 
! Nr fabr.  
! Nr kotła
 
 
! Rok prod.  
 
! Rok prod.  
 
! Stan  
 
! Stan  
Linia 98: Linia 143:
 
|-
 
|-
 
|[[Tw53/2647|2647]]
 
|[[Tw53/2647|2647]]
|13963/54
 
 
| 1954
 
| 1954
| style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
+
| style="background-color:#ffac80;" | oczekuje NG
 
| 785
 
| 785
 
| Tw53-2566
 
| Tw53-2566
| Bytom Karb Wąsk.
+
| Rudy
| 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia
+
| kolor żółty
 
|-
 
|-
 
|[[Tw53/3996|3996]]
 
|[[Tw53/3996|3996]]
|13956/54
 
 
|1954
 
|1954
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
Linia 115: Linia 158:
 
|ex. Tw53-3996
 
|ex. Tw53-3996
 
|-
 
|-
|[[Tw53/2652|2652]]
+
|[[Tw53/2570|2570]]
|13969/54
 
 
|1955
 
|1955
|style="background-color:#228b22;" | pomnik
+
|style="background-color:#80FFFF;" | w trakcie renowacji
 
|785
 
|785
 
|Tw53-2570
 
|Tw53-2570
 
|Racibórz
 
|Racibórz
 
|kolor zielony . Nazywany Halinką
 
|kolor zielony . Nazywany Halinką
|-
 
|[[Tw53/3990|3990]]
 
|13950/54
 
|1954
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
|785
 
|Tw53-2561
 
|Chabówka
 
|Błędnie oznaczony numerem 2560
 
|-
 
|[[Tw53/2648|2648]]
 
|13966/54
 
|1955
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
|785
 
|Tw53-2565
 
|Sochaczew
 
|Prostokątne Bufory
 
|-
 
|[[Tw53/2656|2646]]
 
|13960/54
 
|1955
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
|750
 
|Pw53-1980
 
|Sochaczew
 
|ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
 
|-
 
|[[Tw53/3994|3994]]
 
|13955/?
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 14.09.1981
 
|785
 
|Tw53-2562
 
|Bytom?
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/2645|2645]]
 
|13961/?
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 18.04.1985
 
|785
 
|Tw53-2563
 
|Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice
 
|ex. PKP
 
|-
 
|[[Tw53/2649|2649]]
 
|13965/?
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 24.11.1984
 
|785
 
|Tw53-2567
 
|Bytom?
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/2650|2650]]
 
|13968/?
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 04.06.1983
 
|785
 
|Tw53-2568
 
|Bytom?
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/2651|2651]]
 
|13967/?
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 31.08.1978
 
|785
 
|Tw53-2569
 
|Bytom?
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/2643|2643]]
 
|13958/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 
|785
 
|Tw53-2643
 
|Huta Kościuszko
 
|ex. Huta Florian
 
|-
 
|[[Tw53/2644|2644]]
 
|13964/54
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1982
 
|785
 
|Tw53-2644
 
|Huta Pokój
 
|ex. Huta Bobrek
 
|-
 
|[[Tw53/3989|3989]]
 
|12256/48
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 
|785
 
|Tw53-3989
 
|Huta Kościuszko
 
|zmiana kotła
 
|-
 
|[[Tw53/3991|3991]]
 
|13951/54
 
|1955
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1978
 
|785
 
|Tw53-3991
 
|Huta Pokój
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/3992|3992]]
 
|13952/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 
|785
 
|Tw53-3992
 
|KWK Wujek
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/3993|3993]]
 
|13953/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 
|785
 
|Tw53-3993
 
|Huta Kościuszko
 
|ex. Huta Florian
 
|-
 
|[[Tw53/3995|3995]]
 
|13954/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 
|1000
 
|Tw53-3995
 
|KWK Zabrze-Bielszowice
 
|przekuty z 785 mm
 
|
 
|-
 
|[[Tw53/3997|3997]]
 
|13957/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1988
 
|785
 
|Tw53-3997
 
|KWK Pokój
 
|ex. KWK Katowice
 
|-
 
|[[Tw53/3998|3998]]
 
|13959/54
 
|1954
 
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1974
 
|785
 
|Tw53-3998
 
|KWK Wujek
 
|
 
 
|}
 
|}
  
*Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów
 
  
{{Przypisy}}
 
  
== Bibliografia ==
 
  
* {{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}
 
* {{cytuj książkę |nazwisko = Pokropiński| imię = Bogdan|tytuł = Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej| wydawca = Wydawnictwa Komunikacji i Łączności| miejsce = Warszawa| rok = 2016| isbn = 9788320619638}}
 
  
{{Wikipedia|Tw53}}
+
 
 +
'''ARTYKUŁ W TRAKCIE OPRACOWYWANIA'''
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<br/>
 +
<div id="Template_law" class="toccolours" style="border-width:2px 0 0 0">
 +
<small>
 +
Ta strona zawiera treści z Wikipedii.
 +
Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą [[:pl:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}|{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}]]. Lista autorów jest dostępna w
 +
<span class="plainlinks">[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title={{urlencode:{{{tytuł|{{FULLPAGENAME}}}}}}}&action=history historii strony]</span>. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji [http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach].</small>
 +
</div>
 +
<noinclude>
 +
'''Ten szablon jest własnością publiczną.''' Sposób użycia szablonu oraz przykłady znajdują się na  [[{{TALKPAGENAME}}|stronie dyskusji]].
 +
[[Kategoria:Szablony redakcyjne]]
 +
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Tw53