Użytkownik:Bohun/brudnopis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 21 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
Ns1 – wąskotorowa przemysłowa lokomotywa spalinowa, produkowana przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu. Była także eksploatowana w Polsce. Budowano ją w wersjach na tor szerokości od 485mm do 600 mm.
 
  
=Dane techniczne=
 
*Producent-LKM Babelsberg
 
*Lata budowy-1951-1960
 
*Układ osi-B
 
*Masa służbowa-2800 kg
 
*Długość ze zderzakami-2320 mm
 
*Szerokość-1020 mm
 
*Wysokość-1420 mm
 
*Rozstaw osi skrajnych-720 mm
 
*Średnica kół-380mm
 
*Zapas paliwa-38 l
 
*Typ silnika spalinowego-Ns1: 1 NVD 14 SRW, Ns1a: 1 NVD 18
 
*Moc znamionowa Ns1: 10 KM, Ns1a: 15 KM
 
*Rodzaj przekładni-mechaniczna (dwubiegowa)
 
*Prędkość konstrukcyjna-8 km/h
 
*System hamulca-ręczny dźwigniowy
 
 
[[Skansen Kolei Leśnej w Pionkach]]
 
 
=Produkcja=
 
Lokomotywa Ns1 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie gospodarki odbudowujących się ze zniszczeń wojennych wschodnich Niemiec na małe lokomotywy budowlane i przemysłowe. Lokomotywy tego rodzaju były wykorzystywane zwłaszcza do tymczasowych kolejek wożących gruz przy odgruzowywaniu miast lub materiały budowlane. Konstrukcja została opracowana przez nie zajmujące się wcześniej budową taboru kolejowego zakłady Sanar Armaturen- und Apparatebau VEB w Halle/Saale w 1950 roku. Lokomotywa otrzymała oznaczenie DL 1 (DE 1) i była wzorowana częściowo na używanych w NRD zachodnioniemieckich lokomotywach Jung typu EL105. Do 1951 roku zbudowano ich ok. 50, po czym produkcję przeniesiono do kombinatu Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu pod Berlinem. Tam rozpoczęto produkcję nieznacznie ulepszonych lokomotyw pod oznaczeniem Ns1 (Normal-Typ Schmalspur - znormalizowana lokomotywa wąskotorowa). Do zakończenia produkcji w 1960 roku zbudowano ich tam 806[1].
 
 
Lokomotywy budowano na tory o szerokości 500-600 mm, jedynie pojedyncze egzemplarze na zamówienie kopalni węgla brunatnego Röblingen zbudowano na tor szerokości 485 mm. Od początku planowano zastosowanie silnika o mocy 15 KM, lecz z uwagi na trudności przemysłu, zastosowano jednocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 10 KM produkcji VEB Elbe-Werk Rosslau. Podczas napraw użytkownicy czasami wymieniali silniki na różne inne jednostki, m.in. dwucylindrowe o mocy 17 KM, czterocylindrowe o mocy 26 KM i dwucylindrowe o mocy aż 35 KM (wszystkie z wymienionych – chłodzone powietrzem)[1]. Lokomotywa standardowo nie miała kabiny, a jedynie stanowisko maszynisty z ławką na tylnej ścianie, lecz użytkownicy wyposażali je w kabiny.
 
 
Ulepszoną odmianą była Ns1a, produkowana w latach 1956-57 w ilości 20 sztuk, z silnikiem o mocy 15 KM, przekonstruowanym przedziałem silnikowym i kabiną i masa służbową 3 tony. W latach 1958-60 produkowano wersję Ns1b z takim samym silnikiem, wyposażoną ponadto w instalację elektryczną i elektryczny rozrusznik. Wewnątrz ramy umieszczono w niej skrzynie na akumulatory.
 
 
==GLs==
 
==GLs==
  
Linia 187: Linia 161:
 
|-
 
|-
  
|685
+
|[[12E|140, ET13-R]]
|10/1980
+
|Bo'Bo'
|Przedsiębiorstwo Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego-Zakład Kruszyw w Janoszkowicach
+
|Škoda
|
+
|3 do Polski
|
+
|1957 - 1958
|
+
|2
|
+
|[[Plik:Bydgoszcz Leśna ET13-R001.jpg|300px]]
 
|-
 
|-
  
|686
+
|[[3E|3E, 3E PMPPW, 3E-100, 3E/1, 3E/1M, ET21, ET21M]]
|8/1980
+
|Co'Co'
|Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych w Katowicach
+
|Pafawag
|
+
|658
|
+
|1957 - 1971
|
+
|około 66
|
+
|[[File:3E-100.jpg|300px]]
 
|-
 
|-
  
|687
+
|[[201E|201E, 201Eo, ET22, ET22-R, ET22-1034-]]
|11/1980
+
|Co'Co'
|Zakłady Produkcji i Nasycania Podkładów Kolejowych w Solcu Kujawskim
+
|Pafawag
|
+
|1184
|
+
|1969 - 1989
|
 
 
|
 
|
 +
|[[Plik:201E-277 (24340689707).jpg|300px]]
 
|-
 
|-
  
|688
+
|[[207E]]
|17/1980
+
|Co'Co'
|Łódzki Kombinat Budowlany „Zachód” w Łodzi
+
|ZTK Rail Polska - Włosienica
|
+
|1
|
+
|2017
|
+
|1
|
+
|[[File:207E-001 PL-RAILP TRAKO Gdansk.jpg|300px]]
 
|-
 
|-
  
Linia 367: Linia 341:
 
|-
 
|-
  
|705
+
|[[Vectron 170]]
|29/1980
+
|Bo'Bo'
|Zakłady Przemysłu Drzewnego „Ustianowa” w Ustianowej
+
|Siemens
|
+
|23
|
+
|2010-2015
|
+
|23
|
+
|[[Plik:VECTRON 049-8.JPG|300px]]
 
|-
 
|-
  
|706
+
|[[71E]]
|30/1980
+
|Bo'Bo'
|Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego w Kielcach-Zakład Przetwórstwa Zbożowego w Kielcach-Niewachowie
+
|Škoda
|
+
|16
|
+
|1984-1992
|
+
|13 (w Polsce; zachowanych 16)
|
+
|[[File:Lokomotywa 163-030-0.JPG|300px]]
 
|-
 
|-
  
|707
+
|[[59E]]
|31/1980
+
|Co'Co
|Jednostka Wojskowa 19-51 w Krzystkowicach
+
|Škoda
|
+
|68
|
+
|1963-1965
|
+
|67
|
+
|[[Plik:Bydgoszcz Błonie 182 007-5.jpg|300px]]
 
|}
 
|}
  
Linia 425: Linia 399:
 
|[[File:EP23-001_(25088028728).jpg|300px]]
 
|[[File:EP23-001_(25088028728).jpg|300px]]
 
|-
 
|-
 +
 +
==Lokomotywa==

Aktualna wersja na dzień 10:26, 31 mar 2020

GLs[edytuj]

Oborniki Wielkopolskie
Linia Szablon:LK-linia Poznań POD – Piła Główna (km linii: 27,29)
odległość: 1,094 km
Oborniki Wielkopolskie MiastoBSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg
BSicon lBHF.svg
odległość: 4,117 km
Linia Szablon:LK-linia Oborniki Wielkopolskie – Wronki (rozebrana) (km linii: 0)
BSicon lBHF.svg
odległość: 4,548 km


Dbr[edytuj]

Rożnowo
Linia Szablon:Linia Poznań PODPiła Główna
odległość: 4,117 km
Oborniki WielkopolskieBSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg
BSicon lBHF.svg
odległość: 4,504 km


ET22[edytuj]

7E, 201E, 201Ea, 201Ec, 202E, 202Ed, 103E, 201Eg, 201Eh, 201Ek, 201El, 201Em i 201Eo, ET22, E1000
ET22-2044.jpg
Lokomotywa ET22-2044 należąca do PKP Cargo.
Przeznaczenie lokomotywy lokomotywa towarowa
Przewoźnik przewoźnik prywatny, PKP, PKP Cargo
Oznaczenie przewoźnika ET22, E1000, 201E, 201Eo
Producent Pafawag
Lata budowy 1969 - 1989
Liczba członów 1
Układ osi Co'Co'
Masa służbowa 120 ton
Długość ze zderzakami 19240 mm
Szerokość 3005 mm
Wysokość 4486 mm
Rozstaw osi skrajnych {{{rozstaw_osi_skrajnych}}}
Nacisk osi na szyny {{{nacisk_osi}}}
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3000 V DC
Liczba silników 6
Typ silników EE541
Moc ciągła 3000 kW
Moc godzinna 3120 kW
Maksymalna siła pociągowa {{{siła_pociągowa}}}
Stosunek przekładni 79:18
Prędkość konstrukcyjna 125 km/h
Sterowanie wielokrotne jest
System hamulca Oerlikon
System ogrzewania elektryczne
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "bykiem".

201E (typ konstrukcyjny początkowo 7E, ostatecznie 201E oraz podtypy 201Ea, 201Ec/202E, 201Ed/103E, 201Eg i 201Eh, modernizacje typu 201Ek, 201El, 201Em i 201Eo, seria PKP ET22, seria ONCF E1000) – normalnotorowa lokomotywa towarowa elektryczna produkowana w latach 1969–1989 we Wrocławiu w fabryce Pafawag .

Łącznie wybudowano 1184 sztuki dla PKP i 23 egzemplarze dla marokańskiego przewoźnika narodowego ONCF. Lokomotywy te są eksploatowane w Polsce przez PKP Cargo i przewoźników prywatnych takich jak np. CTL Logistics. Niektóre egzemplarze należące do PKP Cargo mogą poruszać się po sieci kolejowej w Czechach i na Słowacji.





Lista[edytuj]

SETG Mozart Doppler.jpg

Seria Układ osi Producent Liczba wyprodukowanych sztuk Lata budowy Ilość zachowanych egzemplarzy Fotografia
LEW EL2 Bo'Bo' VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" Hennigsdorf b/d 1952-1988 37 (w Polsce) LEW EL2-07.jpg
43E (ET05) Bo'Bo' Škoda b/d 1960 11 ET05-R007 IMG 2407.jpg
EU07 Bo'Bo' Pafawag, HCP, różne ZNTK 543 1965-1994 ponad 238 EU07-538, Warszawa Zachodnia, 2009-09-20.jpg
EU07A Bo'Bo' ZNTK Oleśnica 3 2010-2014 3 EU07A-003, Poznań Główny, 2015-03-15.jpg
EP07, EP07P Bo'Bo' różne ZNTK 221 1995-2003 155 EP07P-2002 (39199974111).jpg
EP08 Bo'Bo' Pafawag 15 1972-1976 9 300px
EP09 Bo'Bo' Pafawag 47 1986-1997 46 EP09 CMK.JPG
130, ET11 Bo'Bo' Škoda 54 1977 43 w Polsce 130 032 CDC Ostrava banske 20080602.jpg
140, ET13-R Bo'Bo' Škoda 3 do Polski 1957 - 1958 2 Bydgoszcz Leśna ET13-R001.jpg
3E, 3E PMPPW, 3E-100, 3E/1, 3E/1M, ET21, ET21M Co'Co' Pafawag 658 1957 - 1971 około 66 3E-100.jpg
201E, 201Eo, ET22, ET22-R, ET22-1034- Co'Co' Pafawag 1184 1969 - 1989 201E-277 (24340689707).jpg
207E Co'Co' ZTK Rail Polska - Włosienica 1 2017 1 207E-001 PL-RAILP TRAKO Gdansk.jpg
689 15/1980 Łańcuckie Zakłady Przemysłu Spirytusowgo w Łańcucie
690 8/1980 Kopalnia Węgla Kamiennego „Gliwice” w Gliwicach
691 12/1980 Zakłady Mechaniczne „PZL-Wola” w Warszawie
692 7/1980 Huta Szkła „Łęknica” w Łęknicy
693 13/1980 Przedsiębiorstwo Obrotu Produktami Naftowymi CPN w Białymstoku
694 19/1980 Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga Bałtycka”-Port Handlowy w Bydgoszczy
695 18/1980 Wytwórnia Makaronów „Różanka” we Wrocławiu
EU47, E583 Bo'Bo' Bombardier 11 2010-2011 11 TRAXX-P160-DC-Hetman.jpg
E483 Bo'Bo' Bombardier 15 2011- 15 E483.257 w Żywcu.jpg
E6ACT Co'Co' Newag 17 2009-obecnie 17 E6ACTd-101, Warszawa Wschodnia, 2016-06-09.jpg
E4MSU Bo'Bo' Newag 1 2012 1 InnoTrans 2012 - ZNLE Griffin.jpg
E4DCUd Bo'Bo' Newag 5 2017 5 E4DCUd-001 5 170 071-2 DSC 5276 Bydgoszcz Gł.jpg
111Eb Bo'Bo Pesa Bydgoszcz 4 2014-2015 4 111Eb-004 DSC 5244 Bydgoszcz Gł.jpg
111Ed Bo'Bo' Pesa Bydgoszcz 5 2012-obecnie 5 111ed-001.jpg
EU06 Bo'Bo' English Electric 20 1962 7 Lokomotywa EU06 Poznań Główny.jpg
EP05 Bo'Bo' ZNTK Gdańsk 27 1973-1977 2 EP05-23.jpg
Vectron 170 Bo'Bo' Siemens 23 2010-2015 23 VECTRON 049-8.JPG
71E Bo'Bo' Škoda 16 1984-1992 13 (w Polsce; zachowanych 16) Lokomotywa 163-030-0.JPG
59E Co'Co Škoda 68 1963-1965 67 Bydgoszcz Błonie 182 007-5.jpg

Prototypy[edytuj]

Lokomotywa[edytuj]

Seria Układ osi Producent Liczba wyprodukowanych sztuk Lata budowy Ilość zachowanych egzemplarzy Fotografia
EP40 Bo'Bo'+Bo'Bo' ZNTK Gdańsk 1 1990 0 EP40-41, Warszawa Olszynka Grochowska, 1991.jpg
EP23 Co'Co' Pafawag 1 1973 1 EP23-001 (25088028728).jpg