Użytkownik:Bohun/brudnopis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 48: Linia 48:
  
 
|Liczba torów - 1
 
|Liczba torów - 1
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = 409Da
 +
|przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej przemysłowa|przemysł]], [[Przewozy Regionalne]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika = 409Da,SM04
 +
|producent              = [[ZASTAL Zielona Góra]]
 +
|lata_budowy            = 1960-1984
 +
|układ_osi              = B
 +
|masa_służbowa          = 24 tony
 +
|długość_ze_zderzakami  = 6940 mm
 +
|szerokość              = 3120 mm
 +
|wysokość              = 4654 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = 12800 mm
 +
|średnica_kół          = 1050 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 1435 mm, 1520 mm
 +
|zapas_paliwa          = 5400 l
 +
|typ_silnika            = [[PD1M]]
 +
|moc_znamionowa        = 29 kW (150 KM)
 +
|siła_pociągowa        = 38000 kG
 +
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 25 km/h
 +
|nacisk_osi            = 196,2 kN
 +
|system_hamulca        = Matrosow
 +
|sterowanie_wielokrotne = brak
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|uwagi                  =
 +
}}
 +
 +
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Szerokotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]]
 +
 +
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Wersja z 17:32, 10 mar 2018

Ns1 – wąskotorowa przemysłowa lokomotywa spalinowa, produkowana przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu. Była także eksploatowana w Polsce. Budowano ją w wersjach na tor szerokości od 485mm do 600 mm.

Dane techniczne

  • Producent-LKM Babelsberg
  • Lata budowy-1951-1960
  • Układ osi-B
  • Masa służbowa-2800 kg
  • Długość ze zderzakami-2320 mm
  • Szerokość-1020 mm
  • Wysokość-1420 mm
  • Rozstaw osi skrajnych-720 mm
  • Średnica kół-380mm
  • Zapas paliwa-38 l
  • Typ silnika spalinowego-Ns1: 1 NVD 14 SRW, Ns1a: 1 NVD 18
  • Moc znamionowa Ns1: 10 KM, Ns1a: 15 KM
  • Rodzaj przekładni-mechaniczna (dwubiegowa)
  • Prędkość konstrukcyjna-8 km/h
  • System hamulca-ręczny dźwigniowy

Produkcja

Lokomotywa Ns1 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie gospodarki odbudowujących się ze zniszczeń wojennych wschodnich Niemiec na małe lokomotywy budowlane i przemysłowe. Lokomotywy tego rodzaju były wykorzystywane zwłaszcza do tymczasowych kolejek wożących gruz przy odgruzowywaniu miast lub materiały budowlane. Konstrukcja została opracowana przez nie zajmujące się wcześniej budową taboru kolejowego zakłady Sanar Armaturen- und Apparatebau VEB w Halle/Saale w 1950 roku. Lokomotywa otrzymała oznaczenie DL 1 (DE 1) i była wzorowana częściowo na używanych w NRD zachodnioniemieckich lokomotywach Jung typu EL105. Do 1951 roku zbudowano ich ok. 50, po czym produkcję przeniesiono do kombinatu Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu pod Berlinem. Tam rozpoczęto produkcję nieznacznie ulepszonych lokomotyw pod oznaczeniem Ns1 (Normal-Typ Schmalspur - znormalizowana lokomotywa wąskotorowa). Do zakończenia produkcji w 1960 roku zbudowano ich tam 806[1].

Lokomotywy budowano na tory o szerokości 500-600 mm, jedynie pojedyncze egzemplarze na zamówienie kopalni węgla brunatnego Röblingen zbudowano na tor szerokości 485 mm. Od początku planowano zastosowanie silnika o mocy 15 KM, lecz z uwagi na trudności przemysłu, zastosowano jednocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 10 KM produkcji VEB Elbe-Werk Rosslau. Podczas napraw użytkownicy czasami wymieniali silniki na różne inne jednostki, m.in. dwucylindrowe o mocy 17 KM, czterocylindrowe o mocy 26 KM i dwucylindrowe o mocy aż 35 KM (wszystkie z wymienionych – chłodzone powietrzem)[1]. Lokomotywa standardowo nie miała kabiny, a jedynie stanowisko maszynisty z ławką na tylnej ścianie, lecz użytkownicy wyposażali je w kabiny.

Ulepszoną odmianą była Ns1a, produkowana w latach 1956-57 w ilości 20 sztuk, z silnikiem o mocy 15 KM, przekonstruowanym przedziałem silnikowym i kabiną i masa służbową 3 tony. W latach 1958-60 produkowano wersję Ns1b z takim samym silnikiem, wyposażoną ponadto w instalację elektryczną i elektryczny rozrusznik. Wewnątrz ramy umieszczono w niej skrzynie na akumulatory.


Forst Hilti - przystanek kolejowy w Liechtensteinie położony w lesie obok miasta Schaan. W pobliżu znajduje się firma Hilti Corporation. Jest jednym z czterech przystanków kolejowych w tym kraju.

Dane stacji

|Współrzędne - 47 ° 10'52 "N 9 ° 31'16" E  /  47,1812 9,5210 N ° ° E

|Przewoźnik - ÖBB

|Linia kolejowa - Feldkirch-Buchs

|Perony - jeden

|Wiata peronowa - tak

|Budynek dworcowy - nie

|Inna zabudowa - nie

|Linia zelektryfikowana - tak

|Liczba torów - 1




409Da
{{{opis_zdjęcia}}}
Przewoźnik PKP, przemysł, Przewozy Regionalne
Oznaczenie przewoźnika 409Da,SM04
Producent ZASTAL Zielona Góra
Lata budowy 1960-1984
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm, 1520 mm
Masa służbowa 24 tony
Nacisk osi na szyny 196,2 kN
Rozstaw osi skrajnych 12800 mm
Średnica kół 1050 mm
Długość ze zderzakami 6940 mm
Szerokość 3120 mm
Wysokość 4654 mm
Prędkość konstrukcyjna 25 km/h
Maksymalna siła pociągowa 38000 kG
Typ silnika spalinowego PD1M
Moc znamionowa 29 kW (150 KM)
Zapas paliwa 5400 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca Matrosow
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak