Układ osi

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.

Układ osi to liczba i układ osi tocznych oraz napędowych lub wiązanych lokomotywy. Na oznaczenie poszczególnych układów osi, ułatwiające klasyfikację lokomotyw, stosowane są odpowiednie oznaczenia cyfrowo-literowe. Układ osi był istotną cechą zwłaszcza parowozów, gdzie występowało największe zróżnicowanie układów osi i ich oznaczeń. W przypadku lokomotyw spalinowych oraz elektrycznych, a także w przypadku wagonów motorowych układ osi jest mniej zróżnicowany, jednak i tutaj odgrywa on niebagatelną rolę w dynamice pojazdu. To wszystko sprawia, że układ osi jest istotnym parametrem występującym w każdej charakterystyce taboru trakcyjnego.

Oznaczenia układu osi

Polskie

Dla parowozów

  • W nazwie typu: mała litera wg tabeli np. TKt48.
  • Liczbowo: trzycyfrowe oznaczenie francuskie. Kolejne cyfry oznaczają liczbę osi: tocznych przednich, napędowych i tocznych tylnych. Brak osi w grupie oznacza 0. Więcej cyfr oznacza parowóz wieloczłonowy. Przeważnie cyfry są rozdzielone myślnikami.
  • Obrazowo: osie toczne oznacza litera o a napędowe O. Przeważnie grupy osi oddziela się spacją. Czasem literę oznaczającą oś silnikową wyróżnia się pogrubieniem albo zaczernieniem.

Dla pozostałego taboru trakcyjnego

  • Cyfry oznaczają liczbę osi tocznych, a duża litera napędowych. Pozycja litery w alfabecie łacińskim wyznacza liczbę osi. W zespołach trakcyjnych liczbę osi podaje się osobno dla każdego członu. 0 oznaczające brak osi pomija się.
  • Osie prowadzące, mogące wykonywać obrót względem ostoi, oznacza się '.
  • Osie należące do wózka ujmuje się w nawiasy np. (1A)'(A1)', dla przypadków oczywistych nawias pomija się, np. B'B'.
  • Do symbolu osi napędzanych indywidualnie dodaje się o, np. Bo'Bo' – oznacza dwa wózki dwuosiowe z napędem indywidualnym.
  • Jeśli pojazd składa się z rozłączalnych członów oznacza się to przez znak +, np. elektrowóz ET41 ma układ osi Bo'Bo'+Bo'Bo'.

Niemieckie

  • Cyfry oznaczają liczbę osi tocznych, a duża litera napędowych. Pozycja litery w alfabecie łacińskim wyznacza liczbę osi. W parowozach wieloczłonowych liczbę osi podaje się osobno dla każdego członu. 0 oznaczające brak osi pomija się.
  • Prowadzące osie ruchome dodatkowo oznacza się ' np. 2'C1' (oznaczenie to często jest pomijane).
  • Osie należące do wózka ujmuje się w nawiasy np. (2'D)2'D.
  • Do symbolu osi napędzanych indywidualnie dodaje się o np. 1'Bo.
  • W parowozach Garratta wózki traktuje się jak dwa oddzielne parowozy i oddziela X np. (1'C1')X(1'C1').

Francuskie

  • Kolejne cyfry oznaczają liczbę osi w grupach. Zapisuje się jako ciąg cyfr oddzielonych myślnikami, lub liczbę trzycyfrową. Brak osi w grupie oznacza 0.

Brytyjskie

(ang. Whyte notation)

  • Kolejne liczby oznaczają liczbę kół w grupach. Liczby zawsze są rozdzielone myślnikami. Brak osi w grupie oznacza 0.

USA i kanadyjskie

Część układów osi posiada tradycyjne nazwy własne, lecz w Polsce nie są używane.

Przykłady oznaczeń

Oznaczenie układu osi parowozów

Polskie Niemieckie
UIC
Nazwy w USA i Kanadzie Francuskie
(liczba osi)
Układ osi Parowozy
a 1A1 Single
Jenny Lind
1-1-1 o O o OKa1
b B 4-Wheel-Switcher 0-2-0 OO TKb
c 1'B Bowker
Porter
1-2-0 o OO Oc1
d 2'B American
8-Wheeler
2-2-0 oo OO Pd1
e 1'B1' Columbia 1-2-1 o OO o Oke1
f 2'B1' Atlantic 2-2-1 oo OO o Pf2
g 2'B2' Reading
Jubilee
Lady Baltimore
2-2-2 oo OO oo
h C 6-Wheel-Switcher 0-3-0 OOO TKh29
i 1'C Mogul 1-3-0 o OOO TKi3, Oi2
k 2'C 10-Wheeler 2-3-0 oo OOO Ok1, Ok22
l 1'C1 Prairie 1-3-1 o OOO o OKl27, Ol49
m 2'C1 Pacific 2-3-1 oo OOO o Pm36 (Piękna Helena), Pm3
n 1'C2' Adriatic 1-3-2 o OOO oo Pn11
o 2'C2' Hudson
Milwaukee
Baltic
Shore Line
2-3-2 oo OOO oo OKo1
p D 8-Wheel-Switcher 0-4-0 OOOO Tp4
r 1'D Consolidation 1-4-0 o OOOO Tr21, Tr203
s 2'D Mastodon
Tarantula
12-Wheeler
2-4-0 oo OOOO Os24
t 1'D1' Mikado
Mike
MacArthur
Calmet
1-4-1 o OOOO o TKt48, Pt47
u 2'D1' Mountain
Mohawk
New Haven
2-4-1 oo OOOO o Pu29
w E 10-Wheel-Switcher 0-5-0 OOOOO TKw2
y 1'E Decapod 1-5-0 o OOOOO Ty51, Ty2, Ty246
z 1'E1' Santa Fé
Central
Decapod
Lorraine
1-5-1 o OOOOO o OKz32
Niektóre inne
1A Planet 1-1-0 o O -
2A Jervis 2-1-0 oo O -
2A1 Bicycle 2-1-1 oo O o -
3A Crampton 3-1-0 ooo O -
D1' Transfer 0-4-1 OOOO o -
1'D2' Berkshire
Kanawha
Lima
1-4-2 o OOOO oo -
2'D2' Northern
Niagara
Confederation
Dixie
Greenbrier
Pocono
Potomac
2-4-2 oo OOOO oo -
E1' Union 0-5-1 OOOOO o -
1'E2' Texas
Colorado
Selkirk
1-5-2 o OOOOO oo -
1'F2' - 1-6-2 o OOOOOO oo BDZ 46 (TT1-6-217)
2'G2' - 2-7-2 oo OOOOOOO oo AA
Parowozy przegubowe
Malleta
(2'C)C2' Challenger 2-3-0+0-3-2 oo OOO OOO oo Challenger
(2'D)D2' Big boy 2-4-0+0-4-2 oo OOOO OOOO oo Big Boy



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Układ osi. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.