Wagon pocztowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(nowe hasło z wikipedii)
 
 
Linia 14: Linia 14:
 
Ostatnie wagony pocztowe kursowały na trasie pociągów „d. Przemyślanin” relacji [[Świnoujście (stacja kolejowa)|Świnoujście]]/[[Szczecin Główny]] – [[Przemyśl Główny]] i z powrotem. Wagon był włączany do składu pociągu tylko na odcinku [[Szczecin Główny]] – [[Kraków Płaszów]] i z powrotem. Ich [[stacja macierzysta|stacją macierzystą]] był Szczecin Główny. Ostatni kurs tego wagonu odbył się 29 maja 2011 w relacji Kraków Płaszów – Szczecin Główny.
 
Ostatnie wagony pocztowe kursowały na trasie pociągów „d. Przemyślanin” relacji [[Świnoujście (stacja kolejowa)|Świnoujście]]/[[Szczecin Główny]] – [[Przemyśl Główny]] i z powrotem. Wagon był włączany do składu pociągu tylko na odcinku [[Szczecin Główny]] – [[Kraków Płaszów]] i z powrotem. Ich [[stacja macierzysta|stacją macierzystą]] był Szczecin Główny. Ostatni kurs tego wagonu odbył się 29 maja 2011 w relacji Kraków Płaszów – Szczecin Główny.
  
Na [[Rogowska Kolej Wąskotorowa|Rogowskiej Kolei Wąskotorowej]] kursuje zabytkowy, zrekonstruowany ambulans pocztowy wybudowany w 1928 r. w [[Huta Ostrowiec|Zakładach Ostrowieckich]].
+
Na [[Rogowska Kolej Wąskotorowa|Rogowskiej Kolei Wąskotorowej]] kursuje zabytkowy, zrekonstruowany wagon pocztowo-bagażowy wybudowany w 1928 r. w [[Huta Ostrowiec|Zakładach Ostrowieckich]].
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==

Aktualna wersja na dzień 14:54, 28 mar 2018

Eksponat skansenu taboru kolejowego w Chabówce
Wnętrze wagonu pocztowego PKP
Wagon bagażowo-pocztowy kursujący na trasie Rogowskiej Kolei Wąskotorowej
Eksponat skansenu taboru kolejowego w Chabówce
Wąskotorowy wagon dawnej Witkowskiej Kolei Powiatowej

Wagon pocztowywagon specjalnej konstrukcji umożliwiający przewóz przesyłek pocztowych i sortowanie. Pierwsze wagony pocztowe wprowadzono do użytku w 1838 r. Niedługo potem wprowadzono sortowanie listów w wagonach, czyniąc z nich ruchome urzędy pocztowe.

Dzięki specjalnym konstrukcjom umieszczanym w skrajni toru i odpowiednim wysięgnikom montowanym na wagonach, możliwe stało się zabieranie worków z pocztą także na stacjach, na których pociąg nie miał rozkładowego postoju. Rozwiązanie to nie było stosowane w Polsce.

Przemiany w sposobach przesyłania poczty i budowa wielkich urzędów pocztowych i sortowni listów, spowodowały zanik działalności ruchomych urzędów pocztowych. Ostatnie wagony pocztowe służyły jedynie jako środek transportu przesyłek.

PKP nie posiada wagonów pocztowych, używane w Polsce wagony pocztowe należały do Poczty Polskiej. Dawniej wagony pocztowe kursowały w wielu pociągach, obecnie z powodów finansowych (przewóz poczty samochodami jest bardziej opłacalny z punktu widzenia przedsiębiorstwa) nie kursuje żaden. W kursujących wagonach można było nadać list, oznaczany wówczas specjalnym stemplem z relacją pociągu. Nadal istnieje jednak możliwość nadania przesyłki konduktorskiej.

Ostatnie wagony pocztowe kursowały na trasie pociągów „d. Przemyślanin” relacji Świnoujście/Szczecin GłównyPrzemyśl Główny i z powrotem. Wagon był włączany do składu pociągu tylko na odcinku Szczecin GłównyKraków Płaszów i z powrotem. Ich stacją macierzystą był Szczecin Główny. Ostatni kurs tego wagonu odbył się 29 maja 2011 w relacji Kraków Płaszów – Szczecin Główny.

Na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej kursuje zabytkowy, zrekonstruowany wagon pocztowo-bagażowy wybudowany w 1928 r. w Zakładach Ostrowieckich.

Zobacz też[edytuj]



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Wagon pocztowy. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.