Wagony typu 4Ww

Z Enkol
Wersja z dnia 20:54, 20 sty 2021 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "= Historia = = Modernizacje = = Na torach 750mm i 600 mm = Na tor 750mm PKP trafiły 3 grupy wagonów - w 1961r 38 szt. o numerach 36801-36838 zmienionych po wprowadze...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Historia[edytuj]

Modernizacje[edytuj]

Na torach 750mm i 600 mm[edytuj]

Na tor 750mm PKP trafiły 3 grupy wagonów - w 1961r 38 szt. o numerach 36801-36838 zmienionych po wprowadzeniu systemu CETAR na (.... 9700-6 do 9736-0), 20 szt. przekutych w 1981-82 z prześwitu 785mm - numery (9800-4 - 9819-4) oraz 25 szt. przekutych w 1984 z prześwitu 785mm którym nadano numery ... 9820-2 - 9844-2. W latach 1986-88 dokonano przekucia 16 sztuk wagonów typu 4Ww ( 12 z pierwszej grupy na tor 750mm i 4 używanych pierwotnie na GKW ) na tor 600mm.


W przemyśle[edytuj]

Wagony zakupione od PKP, nierzadko po przebudowie dla potrzeb technologicznych danego zakładu ( przebudowa na platformy, wagony samowyładowcze etc ) użytkowano na kilkunastu kolejach przemysłowych w systemie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - np KWK Wieczorek, HMN Szopienice, ZGH "Orzeł Biały", Huta "1 maja". Pewną ilość wagonów systemu Ziehla użytkowała kolej Kopalni Pirytu "Staszic", po zamknięciu kolei wagony zostały przekazane PKP.