Wrocławska Kolej Dojazdowa

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Starotorze oraz oryginalny hektometr kolejki we wsi Gruszeczka.
Rozkład jazdy Wrocławskiej Kolei Dojazdowej ważny w sezonie 1951/52

Zwana także Trzebnicką Koleją Dojazdową - zlikwidowana w 1992 kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm, kursująca na trasie z Wrocławia, a po likwidacji odcinak Wrocław - Trzebnica Wąsk. na trasie Trzebnica - Żmigród - Milicz - Sulmierzyce.

Powstała poprzez przejecie i połączenie przez PKP kolei Wrocławsko- Trzebnicko- Prusickiej oraz Żmigrodzko- Milickiej Kolei Powiatowej. Główne stacje znajdowały się w Trzebnicy Gaju, Wrocławiu Wąskotorowym oraz Miliczu Wąskotorowym. W skład Wrocławskiej Kolei Dojazdowej wchodziły dwie linie:

1. Wrocław Główny Wąskotorowy- Trzebnica Gaj- Prusice- Milicz Wąskotorowy- Sulmierzyce (97 km) 2. Przedkowice- Żmigród Wąskotorowy (7 km)

Początkowo kolej przynależała do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych we Wrocławiu, jednakże po zamknięciu kolei wąskotorowej w Bogatyni została ona ze względów logistycznych przeniesiona do DOKP Poznań. Największe przewozy odnotowano w latach 1952-1965, stopniowy spadek przewozów spowodował zamknięcie w 1967r. zamknięcie odcinka Wrocław Wąskotorowy- Trzebnica Gaj. Następnie w 1970 Żmigród Miasto Wąskotorowe- Żmigród Wąskotorowy. W 1981r. zamknięto ruch towarowy (ograniczając go jedynie do przewozu przesyłek całowagonowych, z czego ostatecznie z powodu braku zainteresowania zrezygnowano kilkanaście miesięcy później) Kolej w takim stanie przetrwała do 1991r. gdy zawieszono ruch pociągów. Ostatnim dniem kursowania była sobota 14.09.1991. Ostatni pociąg prowadził wagon Motorowy MBxd1-203. Kolejka była wielką atrakcją turystyczną Milicza i okolic, turyści podróżowali kolejką już w latach 70. Niestety jej potencjał turystyczny nie został wykorzystany, pomimo iż PKP wystosowało odpowiednie pisma do lokalnych samorządów z ofertą przejęcia przez nie kolei. Przyczyną tego był katastrofalny stan infrastruktury, oraz brak wiedzy w dziedzinie prowadzenia kolei przez podmiot inny niż PKP. Większość szlaku po likwidacji została rozkradziona. Tory które pozostały zostały rozebrane w latach 1994/95 Obecnie na większości szlaku znajduj się ścieżka rowerowa. W 2010r. na stacjach w Sułowie Milickim, Miliczu Wąskotorowym oraz Miliczu Zamku ustawiono w roli pomników tabor wąskotorowy. W maju 2021r. przeprowadzono renowację wagonu MBxd1 oraz wagonu brankardu, wagon 1Aw wywieziono do Krośnic. Rok później Towarzystwu ze Środy Wlkp. użyczono trzy wagony rumuńskie Bxhpi. Obecnie na terenie gminy znajdują się następujące jednostki: 1. W Sułowie wagon 3Aw, 2. W Miliczu Zamku: wagon MBxd1-168, wagon brankard, 3. Milicz Wąskotorowy: Lokomotywa Lyd1. Od 2022r. opieką nad dziedzictwem kolei zajmuje się Stowarzyszenie Wrocławsko- Milickiej Kolei Wąskotorowej.