Edytujesz 1Aw/M
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|moc_silnika =73,6 kW | |moc_silnika =73,6 kW | ||
|rodzaj_przekładni =mechaniczna | |rodzaj_przekładni =mechaniczna | ||
− | |typ_przekładni = | + | |typ_przekładni =TS5-45 |
|prędkość_konstrukcyjna =35 km/h | |prędkość_konstrukcyjna =35 km/h | ||
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
}} | }} | ||
− | 1Aw/M - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star | + | 1Aw/M - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674). |
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. | Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
Pomysł przebudowy typowego [[wagon osobowy|wagonu osobowego]] na [[wagon silnikowy|silnikowy]] narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów silnikowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew]] w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]]. | Pomysł przebudowy typowego [[wagon osobowy|wagonu osobowego]] na [[wagon silnikowy|silnikowy]] narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów silnikowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew]] w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]]. | ||
− | Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez [[Państwowa Fabryka Wagonów w Świdnicy|Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy]] w 1956 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu [[S53]] wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A | + | Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez [[Państwowa Fabryka Wagonów w Świdnicy|Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy]] w 1956 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu [[S53]] wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A utworzonej z części jednego z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) [[oś|osi]] każdego wózka. |
Ukończony wagon rozpoczął służbę na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią [[MBxd1]] z numerem inwentarzowym 161. | Ukończony wagon rozpoczął służbę na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią [[MBxd1]] z numerem inwentarzowym 161. | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
=== Eksploatacja === | === Eksploatacja === | ||
− | Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich liczba znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat 90. ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku. W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek. | + | Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich liczba znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat 90. ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku (w ostatnim okresie w barwach SKPL). W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Linia 70: | Linia 70: | ||
== Wykaz pojazdów == | == Wykaz pojazdów == | ||
Ogółem powstało 9 pojazdów tego typu: | Ogółem powstało 9 pojazdów tego typu: | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |Oznaczenie | ||
+ | |Rok przebudowy | ||
+ | |Przebudowa z wagonu | ||
+ | |Rok produkcji | ||
+ | |Przebieg służby | ||
+ | |Stan | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-161 | ||
+ | |1964 | ||
+ | |Bxhpi 1674 | ||
+ | |1956 | ||
+ | |Pleszew Wąsk. (1964-1968),<br/> Trzebnica Gaj (1968-1992) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1992) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-162 | ||
+ | |1965 | ||
+ | |Bxhpi 1720 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1965-1971),<br/> Trzebnica Gaj (1971-1987),<br/> MKW Sochaczew (od 1987) | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiony | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-163 | ||
+ | |1965 | ||
+ | |Bxhpi 1705 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1965-1966),<br/> Zwierzyniec Wąsk. (1966-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1968),<br/> Krośniewice (1968-1993) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-164 | ||
+ | |1965 | ||
+ | |Bxhpi 1675 | ||
+ | |1956 | ||
+ | |Krośniewice (1965-1965),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1965-1976),<br/> Śmigiel (1976-1977),<br/> Trzebnica Gaj (1977-1988) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-165 | ||
+ | |1965 | ||
+ | |Bxhpi 1668 | ||
+ | |1956 | ||
+ | |Krośniewice (1965-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1976),<br/> Pleszew Wąsk. (1976-1979),<br/> Trzebnica Gaj (1979-1988) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-166 | ||
+ | |1965 | ||
+ | |Bxhpi 1722 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1965-1966),<br/> Pleszew Wąsk. (1966-1985) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1985) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-167 | ||
+ | |1966 | ||
+ | |Bxhpi 1706 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1966-1966),<br/> Trzebnica Gaj (1966-1971),<br/> Krośniewice (1971-1976),<br/> Trzebnica Gaj (1976-1991) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1991) | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-168 | ||
+ | |1966 | ||
+ | |Bxhpi 1719 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1966-2010),<br/> Milicz (od 2011) | ||
+ | |style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik | ||
+ | |- | ||
+ | |MBxd1-169 | ||
+ | |1966 | ||
+ | |Bxhpi 1717 | ||
+ | |1957 | ||
+ | |Krośniewice (1966-1993) | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993) | ||
+ | |} | ||
+ | |||
− | |||
{{Lw kwerenda wszystkie|1Aw/M}} | {{Lw kwerenda wszystkie|1Aw/M}} | ||
== Źródła == | == Źródła == | ||
− | + | B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003<br/> | |
− | + | [http://www.tabor.wask.pl] | |
=== Zobacz też === | === Zobacz też === |