Edytujesz 3E

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 39: Linia 39:
 
Lokomotywy tej serii stanowiły i nadal stanowią podstawowy rodzaj elektrowozów stosowanych w przemyśle. W barwach [[PKP]] wypełniały luki w ilostanie lokomotyw towarowych i pasażerskich bo po mimo oznaczenia (ET) lokomotywy posiadały sprzęgi ogrzewania 3000 V (3E produkowane dla przemysłu nie posiadały sprzęgu ogrzewania). Często więc można było je spotkać z pociągami osobowymi i pospiesznymi.
 
Lokomotywy tej serii stanowiły i nadal stanowią podstawowy rodzaj elektrowozów stosowanych w przemyśle. W barwach [[PKP]] wypełniały luki w ilostanie lokomotyw towarowych i pasażerskich bo po mimo oznaczenia (ET) lokomotywy posiadały sprzęgi ogrzewania 3000 V (3E produkowane dla przemysłu nie posiadały sprzęgu ogrzewania). Często więc można było je spotkać z pociągami osobowymi i pospiesznymi.
 
== Zmiany konstrukcyjne ==
 
== Zmiany konstrukcyjne ==
Lokomotywy do numeru fabrycznego 83 włącznie oznaczone jako 3E. Kolejne maszyny były już  wersją zmodernizowaną serii 3E i nosiły oznaczenie 3E/1. Modernizacja nie wprowadziła zmian w charakterystyce trakcyjnej, lecz poprawiła wykorzystanie materiałów stosowanych przy budowie, oraz zmieniła niektóre elementy konstrukcyjne. Maszyny które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast w latach 90 rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych lokomotyw z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych.
+
Lokomotywy do numeru fabrycznego 83 włącznie sa oznaczone jako 3E. Kolejne maszyny były już  wersją zmodernizowaną serii 3E i nosiły oznaczenie 3E/1. Modernizacja nie wprowadziła zmian w charakterystyce trakcyjnej, lecz poprawiła wykorzystanie materiałów stosowanych przy budowie, oraz zmieniła niektóre elementy konstrukcyjne. Maszyny które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast w latach 90 rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych lokomotyw z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych.  
<gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption="">
 
Plik:3E-1M-350.jpg|Lokomotywy 3E/1M-350 i [[Ls800|SM42]] należące do [[Dolnośląskie Linie Autobusowe|Dolnośląskich Linii Autobusowych]] na dworcu w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
* {{cytuj pismo | nazwisko=Terczyński | imię=Paweł | tytuł=Ostatnie lokomotywy serii ET21 | czasopismo=Świat Kolei | numer=5/99 | strony = 31-33}}
+
* {{cytuj pismo | nazwisko=Terczyński | imię=Paweł | tytuł=Ostatnie lokomotywy serii ET21 | czasopismo=Świat Kolei | numer=5/99}}
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/3E