Edytujesz Dyskusja Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii/Kolejnictwo

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 91: Linia 91:
 
Ja bym jeszcze gdzieś do taboru dodał czynnosci wykonywane przy nim. Czynnosci, czyli np nawęglanie, wodowanie wagonów, naprawy główne, średnie itd...--[[Użytkownik:Ptr|Ptr]] 13:16, 22 cze 2011 (CEST)
 
Ja bym jeszcze gdzieś do taboru dodał czynnosci wykonywane przy nim. Czynnosci, czyli np nawęglanie, wodowanie wagonów, naprawy główne, średnie itd...--[[Użytkownik:Ptr|Ptr]] 13:16, 22 cze 2011 (CEST)
 
:To może po prostu do kategorii ''Tabor kolejowy'' dodać podkategorię ''Utrzymanie i eksploatacja taboru''? [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 13:46, 22 cze 2011 (CEST)
 
:To może po prostu do kategorii ''Tabor kolejowy'' dodać podkategorię ''Utrzymanie i eksploatacja taboru''? [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 13:46, 22 cze 2011 (CEST)
 
* No a co z '''tym''' wątkiem, hmm? Jakie kategorie?
 
 
* przeglądy, czynności związane z bieżącym utrzymaniem?
 
* naprawy bieżące
 
* naprawy okresowe
 
* naprawy główne
 
 
Dobrze by było to zrobić, bo pichci się artykuł pt. próba hamulca, techniczna rewizja wagonów itd :)  [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 23:40, 28 cze 2011 (CEST)
 
  
 
== Stacje i przystanki kolejowe ==
 
== Stacje i przystanki kolejowe ==
Linia 119: Linia 110:
 
</pre></span>
 
</pre></span>
 
[[Użytkownik:Kaczor|Kaczor]] 17:21, 27 cze 2011 (CEST)
 
[[Użytkownik:Kaczor|Kaczor]] 17:21, 27 cze 2011 (CEST)
 
Jak dla mnie propozycja jak najbardziej OK. Ewentualnie można by się zastanowić, jak by to ładnie nazwać, żeby złapały się pod to posterunki techniczne niebędące ani stacjami, ani przystankami, np. posterunki odgałęźne, odstępowe itd. Sądzę, że tworzenie osobnej kategorii dla nich nie ma sensu. [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 21:27, 27 cze 2011 (CEST)
 
:Czemu nie ;) Na początek moze być ogólna kategoria "posterunki techniczne". Jak będzie w niej dużo haseł to się podzieli dokładniej. [[Użytkownik:Kaczor|Kaczor]] 21:57, 27 cze 2011 (CEST)
 
 
 
A ja bym jednak przyjął podział na szerokość toru i (w przypadku torów wąskich) na poszczególne koleje:
 
 
<span style="font-size:16px"><pre>
 
 
└Infrastruktura kolejowa
 
  └ Stacje i przystanki kolejowe
 
        ├ Stacje i przystanki kolejowe w Polsce
 
        │  ├ Stacje i przystanki kolejowe na liniach normalnotorowych
 
        │  │  └ Stacje i przystanki kolejowe w (województwo)
 
        │  │
 
        │  ├ Stacje i przystanki kolejowe na liniach wąskotorowych
 
        │  │  └ Stacje i przystanki kolejowe na (kolej wąskotorowa)
 
        │  │
 
        │  └ Stacje i przystanki kolejowe na liniach szerokotorowych
 
        │
 
        └ Stacje i przystanki kolejowe w (kraj)
 
</pre></span>
 
 
Podział na województwa wydaje mi się nieco "cywilny" (ogólnogeograficzny) - dobry do encyklopedii ogólnej a nie koniecznie kolejowej. Szczególnie w przypadku kolei wąskotorowych zdaje się on nieco sztuczny. Można się ewentualnie pokusić o głębszy podział torów wąskich (na poszczególne szerokości), ale nie wiem, czy jest nam potrzebny. Jeśli chodzi o nazwę, proponuję jako alternatywę Posterunki ruchu i punkty ekspedycyjne. [[Użytkownik:2xM|2xM]] 23:35, 27 cze 2011 (CEST)
 
 
O, nazwa kategorii doskonała, udało Ci się elegancko ująć to, co miałem na myśli.
 
A jak w takim razie podzielić terytorialnie w/w punkty i posterunki? Dlaczego podział na województwa jest sztuczny? Jak zatem proponujesz dzielić? Na DOKP? to by było ładnie kolejowe, ale nieczytelne, potencjalny user musiałby mieć przed sobą mapę kolejową.
 
 
Głębszy podział kategorii wąskotorowej wydaje mi się zbędny, chyba za bardzo skomplikowałby strukturę kategorii. [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 00:26, 28 cze 2011 (CEST)
 
 
:Może jeszcze inaczej - podział województwami (albo regionami geograficznymi) byłby "obok" głównego drzewa - wtedy poszczególne stacje byłby w dwóch kategoriach, jedna mówiłaby o szerokości toru a druga o lokalizacji. [[Użytkownik:Kaczor|Kaczor]] 13:47, 28 cze 2011 (CEST)
 
 
 
Chodziło mi raczej o tor wąski. Tu bardziej naturalnym (i w miarę niezmiennym) jest podział na poszczególne sieci. Przy podziale wojewódzkim wyszłoby np.
 
*Krośniewice, Rawa Maz. - łódzkie
 
*Boniewo, Nakło - kuj-pom
 
*Koło, Białośliwie, Pleszew - wielkopolskie
 
Niby wszystko się zgadza, ale dla mnie Koło Wąsk. ma więcej wspólnego z Boniewem czy Krośniewicami niż z Pleszewem. Zazwyczaj podział wojewódzki będzie się zgadzał z podziałem na sieci, ale nie zawsze. Można oczywiście stworzyć podział równoległy, ale to chyba więcej zamieszania niż pożytku. Regiony geograficzne zamieszałyby już do reszty (różnie interpretowane granice). Poszczególne szerokości toru wąskiego faktycznie bym sobie odpuścił - ilość stacji, która zaliczyła dwie jest całkiem spora i w efekcie podział byłby mało czytelny
 
* 600 mm: Rawa Mazowiecka, Krośniewice, Przasnysz
 
* 750 mm: Rawa Mazowiecka, Krośniewice, Przasnysz
 
Co nam to daje? Która szerokość jest aktualna? A może tylko szerokość obecną/ostatnią przed likwidacją?
 
 
W przypadku toru normalnego podział na województwa faktycznie mógłby pozostać (podziały i zmiany organizacyjne na kolei są na tyle częste, że połapać się w nich ciężko - teraz to raczej na Zakłady Linii Kolejowych PLK (tylko co wspólnego ma taka od lat nieistniejąca stacyjka w Łomiankach z PLKą?). [[Użytkownik:2xM|2xM]] 14:40, 28 cze 2011 (CEST)
 
 
:Moim zdaniem powinny być dwie hierarchie:
 
* terytorialna (województwo - powiat - miejscowość) wg aktualnego podziału administracyjnego kraju, a w odniesieniu do kolei na Kresach Wschodnich - wg podziału administracyjnego z dnia 31 sierpnia 1939
 
* KrKD (przykładowo) - posterunki ruchu i punkty ekspedycyjne KrKD
 
[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 01:32, 29 cze 2011 (CEST)
 
 
Chyba tak będzie najlepiej. [[Użytkownik:2xM|2xM]] 23:28, 30 cze 2011 (CEST)
 
 
:: moim zdaniem przynależność przystanków do danej linii czy nawet DOKP ma większy sens, niż do województwa... bo choćby przypadek Starachowice-Iłża to jest kolej miedzy wojewódzka! --[[Użytkownik:Phinek|Phinek]] 11:11, 1 lip 2011 (CEST)
 
 
== Tabor PKP i innych przewoźników ==
 
 
Mam wątpliwość co do kategorii [[:Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP|Lokomotywy spalinowe PKP]]
 
 
Teraz jest tak:
 
<span style="font-size:16px"><pre>
 
 
├ Tabor kolejowy
 
│  ├ Pojazdy trakcyjne
 
│  │  ├ Parowozy
 
│  │  │  ├ Parowozy normalnotorowe
 
│  │  │  ├ Parowozy wąskotorowe
 
│  │  │  ├ Parowozy szerokotorowe
 
│  │  │  └ Parowozy PKP (DB, ČD itd.)
 
 
</pre></span>
 
 
Moim zdaniem poza powyższym powinna być jeszcze dodana główniejsza kategoria Tabor PKP (DB, ČD itd.) Dzięki czemu w jedym miejscu byłby "do kupy" zebrany tabor danego przewoźnika z różnych podkategorii. [[Użytkownik:Kaczor|Kaczor]] 14:03, 28 cze 2011 (CEST)
 
 
::Ja to widzę w postaci równoległej hierarchii kategorii:
 
 
<span style="font-size:16px"><pre>
 
 
├ Polskie Koleje Państwowe (CD, DB itd)
 
│  ├ Tabor PKP
 
│  │  ├ Pojazdy trakcyjne PKP
 
│  │  │  ├ Parowozy normalnotorowe PKP
 
│  │  │  ├ Parowozy wąskotorowe PKP
 
│  │  │  ├ Parowozy szerokotorowe PKP
 
│  │  │
 
│  │  ├ Wagony PKP
 
│  │
 
│  ├ Osoby Związane z PKP
 
</pre></span>
 
 
Itd - to tylko zarys idei, że tak powiem :) [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 23:40, 28 cze 2011 (CEST)
 
 
== Tramwaje ==
 
 
... oczywiście, że bierzemy tramwaje! Zastanawiam się jednak, czy tramwaje powinny być schowane gdzieś w jakiejś kategorii trzeciego czy czwartego rzędu, czy może powinny być osobną kategorią nadrzędną, tej samej rangi, co kolejnictwo. Podobne wątpliwości mam w odniesieniu do metra. [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 21:55, 24 sie 2011 (CEST)
 
 
== Punkty eksploatacyjne i sygnalizacja ==
 
 
Dorzuciłem ostatnio trochę artykułów o punktach eksploatacyjnych (posterunki zapowiadawcze, następcze itd.), w najbliższym czasie planuje dorzucić sygnały i wskaźniki. Teraz pytanie - gdzie to podpiąć? Czy punkty eksploatacyjne podpiąć do gałęzi "infrastruktura" jako kolejną podkategorię "punkty eksploatacyjne"? A co z sygnałami i wskaźnikami? Może w kategorii "Infrastruktura" utworzyć podkategorię "urządzenia srk", do niej podkategorię "sygnalizacja" i do niej wrzucić semafory, tarcze, wskaźniki oraz nadawane przez nie obrazy sygnałowe (tj. Sr1, S10a, W9a, WW1 itd.)? Proszę o wsparcie bo nie mam pomysłu :) <span class="plainlinksneverexpand lx">[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] <tt>(</tt>[[Dyskusja użytkownika:Paweł Niemczuk|dyskusja]]<tt>&#124;</tt>[[Specjalna:Wkład/Paweł Niemczuk|wkład]]<tt>&#124;</tt>[{{fullurl:Specjalna:Rejestr|user={{urlencode:Paweł Niemczuk}}}} rejestr]<tt>&#124;</tt>[{{fullurl:Specjalna:Rejestr|type=block&page=Użytkownik:{{urlencode:Paweł Niemczuk}}}} blokady]<tt>&#124;</tt>[[Specjalna:Blokuj/Paweł Niemczuk|zablokuj]]<tt>&#124;</tt>[[Specjalna:Uprawnienia użytkowników/Paweł Niemczuk|uprawnienia]]<tt>&#124;</tt>)</span> 00:27, 1 kwi 2012 (CEST)
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)