Edytujesz EU07

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 4: Linia 4:
 
  |przewoźnik                = [[PKP]], [[PKP Cargo]], [[Przewozy Regionalne]], [[Koleje Mazowieckie]] i inni przewoźnicy prywatni
 
  |przewoźnik                = [[PKP]], [[PKP Cargo]], [[Przewozy Regionalne]], [[Koleje Mazowieckie]] i inni przewoźnicy prywatni
 
  |oznaczenie_przewoźnika    = EU07
 
  |oznaczenie_przewoźnika    = EU07
  |grafika                    = [[File:EU07 (303E).jpg|290px]]
+
  |grafika                    = [[File:EU07-186.JPG|290px]]
  |opis_zdjęcia              = Lokomotywa elektryczna EU07-417 w malowaniu przewoźnika [[Majkoltrans]].
+
  |opis_zdjęcia              = Lokomotywa EU07-186 z pociągiem IR na stacji Krzyż Wielkopolski.
 
  |producent                  = [[Bombardier Transportation Polska|Pafawag]] - 4E
 
  |producent                  = [[Bombardier Transportation Polska|Pafawag]] - 4E
 
HCP - 303E
 
HCP - 303E
Linia 36: Linia 36:
 
  |uwagi                      =  
 
  |uwagi                      =  
 
  }}
 
  }}
 
'''EU07 (typy 4E, 303E, 303Eb i 303Ec)''' – najpopularniejsza w Polsce seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, głównie wykorzystywanych do przewozów pasażerskich. Była produkowana w polskich zakładach Pafawag we Wrocławiu oraz HCP w Poznaniu na angielskiej licencji English Electric na podstawie dokumentacji lokomotywy EU06 w latach 1964-1974 i 1983-1992.
 
 
==Historia==
 
 
Produkcja lokomotyw EU07 rozpoczęła się w 1963 roku w Pafawagu Wrocław z fabrycznym oznaczeniem 4E. Lokomotywy te są prawie identyczne z lokomotywami EU06 produkcji angielskiej (przede wszystkim przeliczono wymiary elementów na metryczne i zaokrąglono wartości). Dokonano niewielu ulepszeń w stosunku do poprzednika. Najważniejszym z nich jest ogrzewanie kabiny maszynisty napięciem bezpośrednio z sieci trakcyjnej 3000 V, a nie jak w pierwowzorze 110 V z przetwornicy. Produkcja tego typu lokomotywy trwała do roku 1974, zaprzestana na rzecz lokomotyw [[201E|ET22]]. Wyprodukowano łącznie 240 sztuk tych elektrowozów (pierwotnie planowano wyprodukowanie 300 szt. lokomotyw EU07 typu 4E). Pierwszy egzemplarz jaki wyprodukowano stanowi obecnie eksponat skansenu w Chabówce.
 
 
W latach 1976-1977 do serii EU07 włączono 4 lokomotywy serii EP08 (numery od EP08-002 do 005; typ 4Ea) uprzednio przebudowując je na typ 4E. Lokomotywy te otrzymały nowe numery od EU07-241 do 244.
 
 
W roku 1983 podjęto ponownie produkcję lokomotyw EU07, tym razem w zakładach HCP w Poznaniu (Pafawag Wrocław w dalszym ciągu produkował ET22; zaprzestano produkcji ET41 w HCP). Nowy typ EU07 został skonstruowany na podstawie dwuczłonowej lokomotywy ET41 (typ [[203E]]), która wywodziła się z typu 4E. W nowej EU07 pojawiło się wiele modyfikacji i nadano jej nowe fabryczne oznaczenie – 303E. Lokomotyw tego typu wykonano łącznie 243 (numery 301-543). Produkcję seryjną kontynuowano aż do roku 1992. W modelu 303E nie usunięto paru przestarzałych już wtedy rozwiązań, polegających na osadzeniu pudła na ramie za pomocą belki bujakowej, przy której wózki elektrowozu są sztywno osadzone w ramie oraz zastosowaniu rozruchu oporowego. Zastąpiono natomiast dotychczasowe pudła samonośne pudłami z ostojnicą i bocznymi ścianami ryflowanymi, zamontowano również większe zgarniacze pod czołownicą. Nowe lokomotywy EU07 są ponadto przystosowane do zabudowania sprzęgu automatycznego. W latach 1990-1994 dokonano także przebudowy na lokomotywy EU07 trzech członów elektrowozów ET41, wyposażając je w dodatkową kabinę (lokomotywy EU07-537, 544 i 545).
 
 
[[Plik:WK15 Chabówka skansen (31) Lichen99.jpg|300px]]
 
 
'''Lokomotywa EU07-001 w skansenie w Chabówce.'''
 
 
 
 
{{Wikipedia|EU07=Pafawag 4E/HCP 303E}}
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/EU07