Edytujesz Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii/Kolejnictwo
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<big>[[Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii]]</big> | <big>[[Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii]]</big> | ||
+ | __TOC__ | ||
+ | ==Wstępna propozycja drzewa kategorii by Ptr== | ||
<span style="font-size:16px"><pre> | <span style="font-size:16px"><pre> | ||
KOLEJNICTWO | KOLEJNICTWO | ||
+ | - Tabor | ||
+ | -- wąskotorowy | ||
+ | --- Lokomotywy spalinowe | ||
+ | --- l. parowe | ||
+ | --- l. elektryczne (np akumulatorowe) | ||
+ | --- wagony osobowe | ||
+ | --- wagony towarowe | ||
+ | --- tabor specjalny (np WMC, polewaczka, pług) | ||
+ | -- normalnotorowy | ||
+ | -- Lokomotywy | ||
+ | --- Lokomotywy spalinowe | ||
+ | ... (podobnie jak wąskie) | ||
+ | -- szerokotorowy | ||
+ | -- Lokomotywy | ||
+ | --- Lokomotywy spalinowe | ||
+ | ... (podobnie jak wąskie) | ||
+ | -- Części taboru | ||
+ | --- układ sterowania | ||
+ | --- napęd i układ przeniesienia napędu i towarzyszące (towarzyszące czyli np paliwowy) | ||
+ | --- układy i systemy hamulcowe, | ||
+ | --- zawieszenie | ||
+ | --- elementy konstrukcyjne (np pudło, ostoja, itp) | ||
+ | --- urządzenia ciągłowo-zderzennne (typy) | ||
+ | ... | ||
+ | -- producenci taboru | ||
+ | --- polscy | ||
+ | --- ruscy | ||
+ | --- chińscy | ||
+ | --- rumuńscy | ||
+ | ... | ||
− | + | ||
− | + | - Podmioty związane z branżą kolejową | |
− | + | -- Podmioty związane z prowadzeniem ruchu kolejowego | |
− | + | --- zarządcy infrastruktury | |
− | + | --- przewoźnicy | |
− | + | --- organy nadzorcze i kontrolne | |
− | + | -- podmioty inne (wykonawcy, podwykonawcy, wykonujący roboty przy budowie/eksploatacji/remoncie lini/taboru/innych zleceń kolejowych), | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | - Infrastruktura | |
− | + | --Budowle | |
− | + | --- obiekty inżynieryjne | |
− | + | ---- Budowle mostowe | |
− | + | ---- Tunele | |
− | + | --- Budowle ziemne | |
− | + | ---- Przekopy | |
− | + | ---- nasypy | |
− | + | --- Podłoże i nawierzchnia kolejowa | |
− | + | ---- podbudowa | |
− | + | ---- torowisko | |
− | + | ----- elementy nawierzchni | |
− | + | ----- urządzenia zabezpieczenia ruchu | |
− | + | ----- urządzenia toważyszące (kozły oporowe, żurawie wodne itp) | |
− | + | -- Budynki | |
− | + | --- obsługi pasażera | |
− | + | --- obsługi towarów | |
− | + | --- zabezpieczenia ruchu (np nastawnie, dróżnicze) | |
− | + | --- techniczne ( np podstacje transf) | |
− | + | --- utrzymania taboru | |
− | + | ---- wagonownie | |
− | + | ---- lokomotywownie | |
− | + | ---- warsztaty | |
− | + | --- budynki zarządu, biurowe itp | |
− | + | --- inne (np mieszkalne) | |
− | + | --linie kolejowe (kilka podziałów równoległych) | |
− | + | -- 1. Linie kolejowe | |
− | + | --- używane | |
− | + | --- nie używane (istniejące) | |
− | + | --- nieistniejące | |
− | + | -- 2. linie kolejowe | |
− | + | --- wąskotorowe | |
− | + | ---- 600 | |
− | + | ---- 750 | |
− | + | ---- 785 | |
− | + | ---- 1000 | |
− | + | ---- inne | |
− | + | --- normalnotorowe | |
− | + | --- szerokotorowe | |
− | + | -- 3. linie kolejowe | |
− | + | --- zelektryfikowane | |
− | + | --- nie zelektryfikowane | |
− | + | -- 4. linie kolejowe | |
− | + | --- małych prędkości | |
− | + | --- średnich prędkości | |
− | + | --- dużych prędkości | |
− | + | -- zamknięte systemy kolejowe | |
− | + | --- koleje wąskotorowe/dojazdowe (np Kujawskie Koleje Dojazdowe - tam wypisujemy np z linii o jakich numerach składa sie dany system i inne informacje) | |
− | + | --- koleje technologiczne/wewnątrz zakładowe (np kolej cegielni w Pustakowie) | |
− | + | --- koleje kopalniane | |
− | + | --- metro | |
− | + | --- systemy tramwajowe (w końcu tramwaje to też rodzaj kolei - bierzemy je też?) | |
− | + | ||
− | + | - Historia kolei | |
− | + | ||
− | + | </pre></span> | |
− | + | ||
− | + | (Napisał [[Użytkownik:Ptr|Ptr]]) | |
− | + | ||
− | + | ==Propozycja kategoryzacji taboru kolejowego== | |
− | + | ||
− | + | Po rozmowie z Piotrem (Ptr) proponuję pewną modyfikację części dotyczącej taboru: | |
− | + | ||
− | + | <span style="font-size:15px"><pre> | |
− | + | KOLEJNICTWO | |
− | + | - Tabor kolejowy | |
− | + | --Pojazdy trakcyjne | |
− | + | ---Lokomotywy spalinowe | |
− | + | ----Normalnotorowe lokomotywy spalinowe | |
− | + | ----Wąskotorowe lokomotywy spalinowe | |
− | + | ----Szerokotorowe lokomotywy spalinowe | |
− | + | ||
− | + | ---Lokomotywy elektryczne | |
− | + | ----Normalnotorowe lokomotywy elektryczne | |
− | + | ----Wąskotorowe lokomotywy elektryczne | |
− | + | ----Szerokotorowe lokomotywy elektryczne | |
− | + | ||
− | + | ---Parowozy | |
− | + | ----Parowozy normalnotorowe | |
− | + | ----Parowozy wąskotorowe | |
− | + | ----Parowozy szerokotorowe | |
− | + | ||
− | + | ---Pozostałe lokomotywy (np. pneumatyczne) | |
− | + | ||
− | + | ---Wagony motorowe | |
− | + | ----Normalnotorowe wagony motorowe | |
− | + | ----Wąskotorowe wagony motorowe | |
− | + | ----Szerokotorowe wagony motorowe | |
− | + | ||
− | + | --Zespoły trakcyjne | |
− | + | ---Spalinowe zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Normalnotorowe spalinowe zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Szerokotorowe spalinowe zespoły trakcyjne | |
− | + | ||
− | + | ---Elektryczne zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Normalnotorowe elektryczne zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Wąskotorowe elektryczne zespoły trakcyjne | |
− | + | ----Szerokotorowe elektryczne zespoły trakcyjne | |
− | + | ||
− | + | --Wagony | |
− | + | ---Wagony pasażerskie | |
− | + | ----Normalnotorowe wagony pasażerskie | |
− | + | ----Wąskotorowe wagony pasażerskie | |
− | + | ----Szerokotorowe wagony pasażerskie | |
− | + | ||
− | + | ---Wagony towarowe | |
− | + | ----Węglarki | |
− | + | -----Węglarki normalnotorowe | |
− | + | -----Węglarki wąskotorowe | |
− | + | -----Węglarki normalnotorowe | |
− | + | ||
− | + | ----Wagony kryte | |
− | + | -----Wagony kryte normalnotorowe | |
− | + | -----Wagony kryte wąskotorowe | |
− | + | -----Wagony kryte szerokotorowe | |
− | + | ||
− | + | ----Platformy | |
− | + | -----Platformy nomralnotorowe | |
− | + | -----Platformy wąskotorowe | |
− | + | -----Platformy szerokotorowe | |
− | + | ||
− | + | ---Pozostałe pojazdy szynowe | |
− | + | ----Drezyny | |
− | + | ----Pługi odśnieżne | |
− | + | ----Maszyny torowe | |
− | + | ----Wózki technologiczne | |
− | + | ||
− | + | ----Cysterny | |
− | + | -----Cysterny normalnotorowe | |
− | + | -----Cysterny wąskotorowe | |
− | + | -----Cysterny szerokotorowe | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
. | . | ||
+ | . (tu sobie możemy wyliczać inne rodzaje wagonów) | ||
+ | . | ||
+ | ----Wagony towarowe specjalne (do przewozu nadgabarytów, ciekłego żużla itd) | ||
+ | ----Wagony specjalne i służbowe (robocze, do przewozu szyn, mieszkalne itd.) | ||
+ | ----Pozostałe wagony | ||
+ | </pre></span> | ||
+ | |||
+ | Dlaczego w ten sposób? Otóż gdybyśmy zastosowali strukturę zaproponowaną przez Piotra, to czytelnik zainteresowany przeglądem lokomotyw musiałby sortować 3 razy: raz szukać lokomotyw w kategorii ''normalnotorowe'', drugi w kategorii ''wąskotorowe'' itd. Przy zastosowaniu podziału zaproponowanego powyżej sortuje raz: wybiera kategorię ''lokomotywy'' i ma wszystkie. Jeśli go intresuje doprecyzowanie sortowania, to wybiera odpowiednią podkategorię. | ||
+ | Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby lokomotywa należała do dwóch kategorii, np. ''normalnotorowe'' i ''szerokotorowe'' (np. M62), czy ''normalnotorowe'' i ''wąskotorowe'' (np. Baziel). | ||
+ | Podobnie np. MBxd2 będzie należał zarówno do kategorii ''wąskotorowe wagony motorowe'', jak i ''wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne''. | ||
+ | |||
+ | Rzecz jasna kategorie typu ''drezyny'' możemy też dzielić na wąskie, normalne itd. | ||
+ | Ponadto można stworzyć osobną hierarchię wg prześwitów, np. taką: | ||
+ | |||
+ | *Tabor kolejowy normalnotorowy | ||
+ | *Tabor kolejowy wąskotorowy | ||
+ | **Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 600 mm | ||
+ | **Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 750 mm | ||
. | . | ||
+ | . i tak dalej prześwity po kolei (ewentualnie, w miarę potrzeby w torze szerokim też można podzielić na prześwity) | ||
. | . | ||
− | </pre></span> | + | |
+ | Można także pomyśleć o kategorii ''Tabor kolei przemysłowych'' gdzie wrzucimy wszelkie lokomotywy dołowe, wozy dołowe urobkowe, drewniarki, pasażerskie, wagony do wywozu ciekłego żużla i inne pojazdy szynowe stosowane w procesach produkcyjnych w przemyśle. | ||
+ | |||
+ | Wszystkie te kategorie mogą (a nawet powinny!) istnieć równolegle (tzn. nie krzyżować się). | ||
+ | |||
+ | Dalsza część propozycji Piotra wg. mnie wymaga już tylko co najwyżej drobnych poprawek redakcyjnych oraz (ewentualnie) rozwinięcia. | ||
+ | Oczywiście nie musimy tworzyć wszystkich kategorii na raz. Nie widzę sensu tworzenia 994 kategorii, z których 850 będzie pustych. Po prostu ustalmy schemat, a konkretne kategorie będzie się tworzyło wg. schematu operatywnie, w razie potrzeby. </span> | ||
+ | [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST) | ||
+ | |||
+ | ==Formatowanie bloków objętych znacznikami <nowiki><pre> ... </pre></nowiki>== | ||
+ | Żebyśmy nie oślepli przy czytaniu drzewa kategorii proponuje trochę to powiększyć stosując następujące rozwiązanie: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <span style="font-size:16px"><nowiki> | ||
+ | <span style="font-size:16px"><pre> -----Tu wpisujemy treść------ </pre></span> | ||
+ | </nowiki></span> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST) |