Edytujesz Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii/Kolejnictwo

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
<big>[[Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii]]</big>
 
<big>[[Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii]]</big>
 +
__TOC__
 +
==Wstępna propozycja drzewa kategorii by Ptr==
  
 
<span style="font-size:16px"><pre>
 
<span style="font-size:16px"><pre>
 
KOLEJNICTWO
 
KOLEJNICTWO
 +
- Tabor
 +
-- wąskotorowy
 +
--- Lokomotywy spalinowe
 +
--- l. parowe
 +
--- l. elektryczne (np akumulatorowe)
 +
--- wagony osobowe
 +
--- wagony towarowe
 +
--- tabor specjalny (np WMC, polewaczka, pług)
 +
-- normalnotorowy
 +
-- Lokomotywy
 +
--- Lokomotywy spalinowe
 +
... (podobnie jak wąskie)
 +
-- szerokotorowy
 +
-- Lokomotywy
 +
--- Lokomotywy spalinowe
 +
... (podobnie jak wąskie)
 +
-- Części taboru
 +
--- układ sterowania
 +
--- napęd i układ przeniesienia napędu i towarzyszące (towarzyszące czyli np paliwowy)
 +
--- układy i systemy hamulcowe,
 +
--- zawieszenie
 +
--- elementy konstrukcyjne (np pudło, ostoja, itp)
 +
--- urządzenia ciągłowo-zderzennne (typy)
 +
...
 +
-- producenci taboru
 +
--- polscy
 +
--- ruscy
 +
--- chińscy
 +
--- rumuńscy
 +
...
  
├ Tabor kolejowy
+
 
│  ├ Pojazdy trakcyjne
+
- Podmioty związane z branżą kolejową
│  │  ├ Parowozy
+
-- Podmioty związane z prowadzeniem ruchu kolejowego
│  │  │  ├ Parowozy normalnotorowe
+
--- zarządcy infrastruktury
│  │  │  ├ Parowozy wąskotorowe
+
--- przewoźnicy
│  │  │  └ Parowozy szerokotorowe
+
--- organy nadzorcze i kontrolne
│  │  ├ Lokomotywy elektryczne
+
-- podmioty inne (wykonawcy, podwykonawcy, wykonujący roboty przy budowie/eksploatacji/remoncie lini/taboru/innych zleceń kolejowych),  
│  │  │  ├ Normalnotorowe lokomotywy elektryczne
+
 
│  │  │  ├ Wąskotorowe lokomotywy elektryczne
+
 
│  │  │  └ Szerokotorowe lokomotywy elektryczne
+
- Infrastruktura
│  │  ├ Lokomotywy spalinowe
+
--Budowle
│  │  │  ├ Normalnotorowe lokomotywy spalinowe
+
--- obiekty inżynieryjne
│  │  │  ├ Wąskotorowe lokomotywy spalinowe
+
---- Budowle mostowe
│  │  │  └ Szerokotorowe lokomotywy spalinowe
+
---- Tunele
│  │  ├ Lokomotywy nietypowe (np. pneumatyczne)
+
--- Budowle ziemne
│  │  ├ Wagony motorowe
+
---- Przekopy
│  │  │  ├ Normalnotorowe wagony motorowe
+
---- nasypy
│  │  │  ├ Wąskotorowe wagony motorowe
+
--- Podłoże i nawierzchnia kolejowa
│  │  │  └ Szerokotorowe wagony motorowe
+
---- podbudowa
│  │  ├ Elektryczne zespoły trakcyjne
+
---- torowisko
│  │  │  ├ Normalnotorowe EZT
+
----- elementy nawierzchni
│  │  │  ├ Wąskotorowe EZT
+
----- urządzenia zabezpieczenia ruchu
│  │  │  └ Szerokotorowe EZT
+
----- urządzenia toważyszące (kozły oporowe, żurawie wodne itp)
│  │  └ Spalinowe zespoły trakcyjne
+
-- Budynki
│  │    ├ Normalnotorowe SZT
+
--- obsługi pasażera
│  │    ├ Wąskotorowe SZT
+
--- obsługi towarów
│  │    └ Szerokotorowe SZT
+
--- zabezpieczenia ruchu (np nastawnie, dróżnicze)
│  │
+
--- techniczne ( np podstacje transf)
│  ├ Wagony
+
--- utrzymania taboru
│  │  ├ Pasażerskie
+
---- wagonownie
│  │  │  ├ Normalnotorowe wagony pasażerskie
+
---- lokomotywownie
│  │  │  ├ Wąskotorowe wagony pasażerskie
+
---- warsztaty
│  │  │  └ Szerokotorowe wagony pasażerskie
+
--- budynki zarządu, biurowe itp
│  │  └ Towarowe
+
--- inne (np mieszkalne)
│  │    ├ Platformy
+
--linie kolejowe (kilka podziałów równoległych)
│  │    │  ├ Platformy normalnotorowe
+
-- 1. Linie kolejowe
│  │    │  ├ Platformy wąskotorowe
+
--- używane
│  │    │  └ Platformy szerokotorowe
+
--- nie używane (istniejące)
│  │    ├ Węglarki
+
--- nieistniejące
│  │    │  ├ Węglarki normalnotorowe
+
-- 2. linie kolejowe
│  │    │  ├ Węglarki wąskotorowe
+
--- wąskotorowe
│  │    │  └ Węglarki szerokotorowe
+
---- 600
│  │    ├ Kryte
+
---- 750
│  │    │  ├ Wagony kryte normalnotorowe
+
---- 785
│  │    │  ├ Wagony kryte wąskotorowe
+
---- 1000
│  │    │  └ Wagony kryte szerokotorowe
+
---- inne
│  │    ├ Cysterny
+
--- normalnotorowe
│  │    │  ├ Cysterny normalnotorowe
+
--- szerokotorowe
│  │    │  ├ Cysterny wąskotorowe
+
-- 3. linie kolejowe
│  │    │  └ Cysterny szerokotorowe
+
--- zelektryfikowane
│  │    └ Specjalne
+
--- nie zelektryfikowane
│  │        ├ Wagony specjalne normalnotorowe
+
-- 4. linie kolejowe
│  │        ├ Wagony specjalne wąskotorowe
+
--- małych prędkości
│  │        └ Wagony specjalne szerokotorowe
+
--- średnich prędkości
│  │
+
--- dużych prędkości
│  ├ Technologiczne pojazdy szynowe
+
-- zamknięte systemy kolejowe
│  │  ├ Drezyny
+
--- koleje wąskotorowe/dojazdowe (np Kujawskie Koleje Dojazdowe - tam wypisujemy np z linii o jakich numerach składa sie dany system i inne informacje)
│  │  ├ Pługi odśnieżne
+
--- koleje technologiczne/wewnątrz zakładowe (np kolej cegielni w Pustakowie)
│  │  ├ Maszyny torowe
+
--- koleje kopalniane
│  │  └ Wózki technologiczne
+
--- metro
│  │
+
--- systemy tramwajowe (w końcu tramwaje to też rodzaj kolei - bierzemy je też?)
│  │
+
 
│  └> Części taboru kolejowego
+
- Historia kolei
│    ├> Części biegowe i zawieszenia
+
 
│    │  ├> Części zestawu kołowego
+
</pre></span>
│    │  │  ├> Części koła
+
 
│    │  │  ├> Części osi zestawu kołowego
+
(Napisał [[Użytkownik:Ptr|Ptr]])
│    │  └ ...
+
 
│    ├> Części ostoi
+
==Propozycja kategoryzacji taboru kolejowego==
│    ├> Części instalacji elektrycznej
+
 
│    │
+
Po rozmowie z Piotrem (Ptr) proponuję pewną modyfikację części dotyczącej taboru:
│    ├ Układ sterowania
+
 
│    ├ Układ napędowy
+
<span style="font-size:15px"><pre>
│    │  ├ Silniki spalinowe
+
KOLEJNICTWO
│    │  │  ├ Układ paliwowy
+
- Tabor kolejowy
│    │  │  ├ Układ zasilania
+
--Pojazdy trakcyjne
│    │  │  ├ Układ chłodzenia
+
---Lokomotywy spalinowe
│    │  │  └ Układ wydechowy
+
----Normalnotorowe lokomotywy spalinowe
│    │  └ Przekładnie
+
----Wąskotorowe lokomotywy spalinowe
│    ├ Układy i systemy hamulcowe
+
----Szerokotorowe lokomotywy spalinowe
│    └ Urządzenia cięgłowo-zderzne
+
 
+
---Lokomotywy elektryczne
Podmioty związane z branżą kolejową
+
----Normalnotorowe lokomotywy elektryczne
│  ├ Podmioty związane z prowadzeniem ruchu kolejowego
+
----Wąskotorowe lokomotywy elektryczne
│  ├ zarządcy infrastruktury
+
----Szerokotorowe lokomotywy elektryczne
│  ├ przewoźnicy
+
 
│  ├ organy nadzorcze i kontrolne
+
---Parowozy
│  └ podmioty inne (wykonawcy, podwykonawcy, wykonujący roboty przy budowie/eksploatacji/remoncie lini/taboru/innych zleceń kolejowych),  
+
----Parowozy normalnotorowe
+
----Parowozy wąskotorowe
Infrastruktura
+
----Parowozy szerokotorowe
│  ├ Budowle
+
 
│  │  ├ obiekty inżynieryjne
+
---Pozostałe lokomotywy (np. pneumatyczne)
│  │  ├ Budowle mostowe
+
 
│  │  ├ Tunele
+
---Wagony motorowe
│  │  └ Budowle ziemne
+
----Normalnotorowe wagony motorowe
│  │    ├ Przekopy
+
----Wąskotorowe wagony motorowe
│  │    └  nasypy
+
----Szerokotorowe wagony motorowe
│  ├ Podłoże i nawierzchnia kolejowa
+
 
│  │  ├ podbudowa
+
--Zespoły trakcyjne
│  │  ├ torowisko
+
---Spalinowe zespoły trakcyjne
│  │  ├ elementy nawierzchni
+
----Normalnotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
│  │  ├ urządzenia zabezpieczenia ruchu
+
----Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
│  │  └ urządzenia toważyszące (kozły oporowe, żurawie wodne itp)
+
----Szerokotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
│  └ Budynki
+
 
│    ├ obsługi pasażera
+
---Elektryczne zespoły trakcyjne
│    ├ obsługi towarów
+
----Normalnotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
│    ├ zabezpieczenia ruchu (np nastawnie, dróżnicze)
+
----Wąskotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
│    ├ techniczne ( np podstacje transf)
+
----Szerokotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
│    ├ utrzymania taboru
+
 
│    │  ├ wagonownie
+
--Wagony
│    │  ├ lokomotywownie
+
---Wagony pasażerskie
│    │  ├ warsztaty
+
----Normalnotorowe wagony pasażerskie
│    ├ budynki zarządu, biurowe itp
+
----Wąskotorowe wagony pasażerskie
│    └ inne (np mieszkalne)
+
----Szerokotorowe wagony pasażerskie
+
 
linie kolejowe (kilka podziałów równoległych)
+
---Wagony towarowe
│  ├ 1. Linie kolejowe
+
----Węglarki
│  │  ├ czynne
+
-----Węglarki normalnotorowe
│  │  ├ nieczynne (istniejące)
+
-----Węglarki wąskotorowe
│  │  └ nieistniejące
+
-----Węglarki normalnotorowe
│  ├ 2. linie kolejowe
+
 
│  │  ├ wąskotorowe
+
----Wagony kryte
│  │  ├ 600
+
-----Wagony kryte normalnotorowe
│  │  ├ 750
+
-----Wagony kryte wąskotorowe
│  │  ├ 785
+
-----Wagony kryte szerokotorowe
│  │  ├ 1000
+
 
│  │  ├ ...
+
----Platformy
│  │  ├ normalnotorowe
+
-----Platformy nomralnotorowe
│  │  └ szerokotorowe
+
-----Platformy wąskotorowe
│  ├ 3. linie kolejowe
+
-----Platformy szerokotorowe
│  │  ├ zelektryfikowane
+
 
│  │  └ niezelektryfikowane
+
---Pozostałe pojazdy szynowe
│  └ 4. linie kolejowe
+
----Drezyny
│    ├ małych prędkości
+
----Pługi odśnieżne
│    ├ średnich prędkości
+
----Maszyny torowe
│    └ dużych prędkości
+
----Wózki technologiczne
zamknięte systemy kolejowe
+
 
│  ├ koleje wąskotorowe/dojazdowe (np Kujawskie Koleje Dojazdowe - tam wypisujemy np z linii o jakich numerach składa się dany system i inne informacje)
+
----Cysterny
│  ├ koleje technologiczne/wewnątrzzakładowe (np. kolej cegielni w Pustakowie)
+
-----Cysterny normalnotorowe
│  ├ koleje kopalniane
+
-----Cysterny wąskotorowe
│  ├ metro
+
-----Cysterny szerokotorowe
│  └ systemy tramwajowe (w końcu tramwaje to też rodzaj kolei - bierzemy je też?)
 
 
Historia kolei
 
 
├ Media
 
│  ├ Czasopisma (drukowane)
 
│  │  ├ fachowe (branżowe)
 
│  │  └ hobbystyczne
 
│  │
 
│  ├ Strony internetowe
 
│  │  ├ portale fachowe (branżowe)
 
│  │  ├ portale i strony hobbystyczne
 
│  │  ├ galerie fotograficzne
 
│  └  └ fora internetowe
 
 
 
.
 
.
 +
. (tu sobie możemy wyliczać inne rodzaje wagonów)
 +
.
 +
----Wagony towarowe specjalne (do przewozu nadgabarytów, ciekłego żużla itd)
 +
----Wagony specjalne i służbowe (robocze, do przewozu szyn, mieszkalne itd.)
 +
----Pozostałe wagony
 +
</pre></span>
 +
 +
Dlaczego w ten sposób? Otóż gdybyśmy zastosowali strukturę zaproponowaną przez Piotra, to czytelnik zainteresowany przeglądem lokomotyw musiałby sortować 3 razy: raz szukać lokomotyw w kategorii ''normalnotorowe'', drugi w kategorii ''wąskotorowe'' itd. Przy zastosowaniu podziału zaproponowanego powyżej sortuje raz: wybiera kategorię ''lokomotywy'' i ma wszystkie. Jeśli go intresuje doprecyzowanie sortowania, to wybiera odpowiednią podkategorię.
 +
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby lokomotywa należała do dwóch kategorii, np. ''normalnotorowe'' i ''szerokotorowe'' (np. M62), czy ''normalnotorowe'' i ''wąskotorowe'' (np. Baziel).
 +
Podobnie np. MBxd2 będzie należał zarówno do kategorii ''wąskotorowe wagony motorowe'', jak i ''wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne''.
 +
 +
Rzecz jasna kategorie typu ''drezyny'' możemy też dzielić na wąskie, normalne itd.
 +
Ponadto można stworzyć osobną hierarchię wg prześwitów, np. taką:
 +
 +
*Tabor kolejowy normalnotorowy
 +
*Tabor kolejowy wąskotorowy
 +
**Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 600 mm
 +
**Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 750 mm
 
.
 
.
 +
. i tak dalej prześwity po kolei (ewentualnie, w miarę potrzeby w torze szerokim też można podzielić na prześwity)
 
.
 
.
</pre></span>
+
 
 +
Można także pomyśleć o kategorii ''Tabor kolei przemysłowych'' gdzie wrzucimy wszelkie lokomotywy dołowe, wozy dołowe urobkowe, drewniarki, pasażerskie, wagony do wywozu ciekłego żużla i inne pojazdy szynowe stosowane w procesach produkcyjnych w przemyśle.
 +
 
 +
Wszystkie te kategorie mogą (a nawet powinny!) istnieć równolegle (tzn. nie krzyżować się).
 +
 
 +
Dalsza część propozycji Piotra wg. mnie wymaga już tylko co najwyżej drobnych poprawek redakcyjnych oraz (ewentualnie) rozwinięcia.
 +
Oczywiście nie musimy tworzyć wszystkich kategorii na raz. Nie widzę sensu tworzenia 994 kategorii, z których 850 będzie pustych. Po prostu ustalmy schemat, a konkretne kategorie będzie się tworzyło wg. schematu operatywnie, w razie potrzeby. </span>
 +
[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST)
 +
 
 +
==Formatowanie bloków objętych znacznikami <nowiki><pre> ... </pre></nowiki>==
 +
Żebyśmy nie oślepli przy czytaniu drzewa kategorii proponuje trochę to powiększyć stosując następujące rozwiązanie:
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<span style="font-size:16px"><nowiki>
 +
<span style="font-size:16px"><pre>  -----Tu wpisujemy treść------    </pre></span>
 +
</nowiki></span>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST)

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)