Edytujesz HCP 301D
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
|system_hamulca=Oerlikon | |system_hamulca=Oerlikon | ||
|sterowanie_wielokrotne=jest | |sterowanie_wielokrotne=jest | ||
− | |system_ogrzewania= | + | |system_ogrzewania=elektryczne 3000 V |
|uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. | |uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. | ||
}} | }} | ||
− | + | {{rozbuduj}} | |
'''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. | '''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Opis konstrukcji== | ==Opis konstrukcji== | ||
− | Pudło lokomotywy wraz ze spawaną | + | Pudło lokomotywy wraz ze spawaną ostoją tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się [[kocioł grzewczy]] (po modernizacji prądnica do ogrzewania wagonów) i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy, czterosuwowy, doładowany wysokoprężny silnik spalinowy. Silnik sprzężony jest z prądnicą główną która służy też jako rozrusznik. Prądnica ''GP-846B1'' produkowana jest w Wrocławskim ''Dolmelu'' na licencji firmy ''Alstom''. Lokomotywa posiada dwa trzyosiowe wózki bez [[Czop skrętu|czopa skrętu]]. Rozwiązanie to pozwala na korzystanie z torowisk o złej jakości dzięki mniejszemu naciskowi osi na szynę. Sześć silników trakcyjnych ''LSa-430'' napędza każdą z osi lokomotywy. Silniki zawieszone są systemem tramwajowym "na nos". Pomiędzy wózkami umieszczone są zbiorniki na paliwo i wodę, oraz skrzynie mieszczące akumulatory. Lokomotywa wyposażona była w importowany z USA kocioł grzewczy ''Vapor OK-4616'', który służył do ogrzewania składów pasażerskich zimą. |
==Eksploatacja== | ==Eksploatacja== | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
==Modernizacje== | ==Modernizacje== | ||
W połowie lat osiemdziesiątych Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu opracowało dokumentację dostosowania lokomotywy SP45 do elektrycznego ogrzewania wagonów. Powodem tych zmian była wzrastająca liczba wagonów ogrzewanych elektrycznie, a także brak dewiz na części zamienne do kotłów grzewczych. W miejscu dotychczasowego kotła zabudowano prądnicę grzewczą prądu przemiennego LCP-400 produkcji ''Dolmel'', o mocy 440 kW. Sprzęgi ogrzewania umieszczono pod czołownicami lokomotywy, a gniazda sterowania wielokrotnego przeniesiono na przednią ścianę kabiny maszynisty. Od 1987 do 1998 roku przebudowano w ten sposób 191 lokomotyw. Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie SU45 bez zmiany numeru inwentarzowego. Lokomotywy niezmodernizowane zostały skreślone ze stanu. | W połowie lat osiemdziesiątych Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu opracowało dokumentację dostosowania lokomotywy SP45 do elektrycznego ogrzewania wagonów. Powodem tych zmian była wzrastająca liczba wagonów ogrzewanych elektrycznie, a także brak dewiz na części zamienne do kotłów grzewczych. W miejscu dotychczasowego kotła zabudowano prądnicę grzewczą prądu przemiennego LCP-400 produkcji ''Dolmel'', o mocy 440 kW. Sprzęgi ogrzewania umieszczono pod czołownicami lokomotywy, a gniazda sterowania wielokrotnego przeniesiono na przednią ścianę kabiny maszynisty. Od 1987 do 1998 roku przebudowano w ten sposób 191 lokomotyw. Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie SU45 bez zmiany numeru inwentarzowego. Lokomotywy niezmodernizowane zostały skreślone ze stanu. | ||
+ | |||
+ | {{lokomotywa spalinowa infobox | ||
+ | }} | ||
[[PKP Cargo]] jako właściciel większości sprawnych lokomotyw tej serii, podjął działania zmierzające do ich dalszej modernizacji, dedykowanej w kierunku obsługi pociągów towarowych. Przebudowę wykonano w zakładach [[PESA]] w Bydgoszczy. Zastosowano czterosuwowy 12-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 4000 o mocy 2040 KM. Moc silnika została zmniejszona do 1770 KM. Zredukowanie mocy wiązało się z pozostawieniem oryginalnych silników trakcyjnych, nie przystosowanych do większej mocy agregatu. Zmieniono też stosunek przekładni, dzięki czemu możliwe jest ciągniecie przez lokomotywę ciężkich składów towarowych. Wymontowano elementy ogrzewania składu, zbędne w lokomotywach towarowych. Modyfikacji uległa instalacja elektryczna. Zlikwidowane zostały gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpione jednym, zdolnym do przesyłania informacji pomiędzy komputerami pokładowymi lokomotyw. Tradycyjne reflektory zostały zastąpione przez nowoczesne, wbudowane w czoła lokomotywy reflektory halogenowe. Modernizacji uległa także kabina, gdzie zastosowano klimatyzację, nowy pulpit maszynisty i system kontroli jazdy. Jako pierwszą zmodernizowano lokomotywę SU45-112. Po modernizacji otrzymała numer ST45-01, a na tory wyjechała w połowie 2009 roku. Do 2013 roku zmodernizowano w ten sposób 19 lokomotyw. Cała seria lokomotyw otrzymała dopuszczenie do ruchu na terenie Słowacji i Czech. | [[PKP Cargo]] jako właściciel większości sprawnych lokomotyw tej serii, podjął działania zmierzające do ich dalszej modernizacji, dedykowanej w kierunku obsługi pociągów towarowych. Przebudowę wykonano w zakładach [[PESA]] w Bydgoszczy. Zastosowano czterosuwowy 12-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 4000 o mocy 2040 KM. Moc silnika została zmniejszona do 1770 KM. Zredukowanie mocy wiązało się z pozostawieniem oryginalnych silników trakcyjnych, nie przystosowanych do większej mocy agregatu. Zmieniono też stosunek przekładni, dzięki czemu możliwe jest ciągniecie przez lokomotywę ciężkich składów towarowych. Wymontowano elementy ogrzewania składu, zbędne w lokomotywach towarowych. Modyfikacji uległa instalacja elektryczna. Zlikwidowane zostały gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpione jednym, zdolnym do przesyłania informacji pomiędzy komputerami pokładowymi lokomotyw. Tradycyjne reflektory zostały zastąpione przez nowoczesne, wbudowane w czoła lokomotywy reflektory halogenowe. Modernizacji uległa także kabina, gdzie zastosowano klimatyzację, nowy pulpit maszynisty i system kontroli jazdy. Jako pierwszą zmodernizowano lokomotywę SU45-112. Po modernizacji otrzymała numer ST45-01, a na tory wyjechała w połowie 2009 roku. Do 2013 roku zmodernizowano w ten sposób 19 lokomotyw. Cała seria lokomotyw otrzymała dopuszczenie do ruchu na terenie Słowacji i Czech. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | |||
− | |||
− |