Edytujesz HF 200 D
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
|typ_silnika = Deutz A6M324 | |typ_silnika = Deutz A6M324 | ||
|moc_znamionowa = 200 KM | |moc_znamionowa = 200 KM | ||
− | |siła_pociągowa = 7500/7000** kg | + | |siła_pociągowa = 7500/7000** kg |
|rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | |rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | ||
|prędkość_konstrukcyjna = 25/35** km/h | |prędkość_konstrukcyjna = 25/35** km/h | ||
− | |nacisk_osi = ok. | + | |nacisk_osi = ok. 6/6,5** t |
|system_hamulca = pneumatyczny, zespolony<br /> ręczny korbowy | |system_hamulca = pneumatyczny, zespolony<br /> ręczny korbowy | ||
|sterowanie_wielokrotne = | |sterowanie_wielokrotne = | ||
|system_ogrzewania = | |system_ogrzewania = | ||
|swiadectwo_typu = | |swiadectwo_typu = | ||
− | |uwagi = * Dodatkowo 5 szt. wersji HK 200 D 6,25.<br /> ** Wersja HF 200 D | + | |uwagi = * Dodatkowo 5 szt. wersji HK 200 D 6,25.<br /> ** Wersja HF 200 D / HK 200 D 6,25. |
}} | }} | ||
− | HF 200 D | + | HF 200 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej zaprojektowanej i produkowanej w Niemczech podczas II wojny światowej. Projekt został opracowany w latach 1939/40 na potrzeby ''Wehrmachtu''. W czterech niemieckich fabrykach zamówiono po 10 lokomotyw tego typu. Ostatecznie w 1942 roku wyprodukowano co najmniej 35 sztuk (firma Windhoff zdołała zbudować jedynie 4 sztuki, produkcję kolejnej zlecono Schwarzkopffowi). Dodatkowo Deutz wyprodukował 5 lokomotyw w wersji HK 200 D 6,26 wyposażonych w inny silnik<ref>Wersję tę zaprojektowano dla obsługiwanych przez ''Wehrmacht'' kolei w krajach okupowanych min. w północnej Afryce. Ostatecznie wyprodukowane egzemplarze sprzedano bliżej nieokreślonemu odbiorcy.</ref>. Pierwotnie typ HF 200 D miał się stać podstawową lokomotywą niemieckich kompanii kolejowych (''Feldbahnkompanien''), jednak plany te nie zostały zrealizowane. Po zakończeniu wojny w Polsce znalazły się co najmniej 4 sztuki tych lokomotyw (Lx161-164). Bezpośrednio po wojnie znalazły się na Kujawskich KD, jednak szybko zostały wyłączone z eksploatacji w skutek braku części zamiennych<ref>Problemów dostarczała w szczególności przekładnia, która okazała się trudna do utrzymania. Podobne kłopoty miała austriacka kolej ''Salzkammergut-Lokalbahn'', na której w okresie powojennym służyłą lokomotywa Deutz 36643/1942.</ref>. Lokomotywa Lx164 (Deutz 36646/1942) zachowana została w oddziale Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie (niestety jako wrak). |
− | |||
− | |||
− | Projekt został opracowany w latach 1939/40 na potrzeby ''Wehrmachtu''. W czterech niemieckich fabrykach zamówiono po 10 lokomotyw tego typu. Ostatecznie w 1942 roku wyprodukowano co najmniej 35 sztuk (firma Windhoff zdołała zbudować jedynie 4 sztuki, produkcję kolejnej zlecono Schwarzkopffowi). Dodatkowo Deutz wyprodukował 5 lokomotyw w wersji HK 200 D 6,26 wyposażonych w inny silnik<ref>Wersję tę zaprojektowano dla obsługiwanych przez ''Wehrmacht'' kolei w | ||
== Opis konstrukcji == | == Opis konstrukcji == | ||
− | W | + | W lokomotywie HF 200 D zastosowano czterosuwowy silnik wysokoprężny A6M324<ref>A - stojący czterosuwowy silnik rzędowy do agregatów lub pojazdów, 6 - sześciocylindrowy, M - chłodzenie wodne, 3 - rodzaj wykonania, 24 - skok tłoka [cm].</ref> osiągający moc 200 KM przy 800 obrotach na minutę. Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię hydrodynamiczną Voith L 33 na ślepy wał umieszczony pomiędzy osiami 3 i 4. Wał i zestawy kołowe są połączone wiązarami. W wersji HK 200 D 6,26 zastosowano silnik szybkoobrotowy (1250 obr./min). Ostoję wykonano jako zewnętrzną<ref>W wersji HK zastosowano ostoję o zwiększonej szerokości wynikającej z innego rozstawu szyn.</ref> z usprężynowaniem górnym zestawów kołowych za pomocą resorów. Pomiędzy osiami 1 i 2 oraz 3 i 4 zastosowano wahacze wyrównujące naciski. Lokomotywa posiadała instalację sprężonego powietrza zapewniającą rozruch silnika oraz układ zespolonego hamulca powietrznego. Dodatkowo zastosowano hamulec ręczny korbowy. Hamowane były wszystkie osie lokomotywy. Z każdej strony lokomotywy pod pomostami umieszczono po dwie piasecznice. |
− | [[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D | + | [[Plik:HK 200 D.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HK 200 D. Większość rozwiązań odpowiada typowi HF 200 D.]] |
== Źródła == | == Źródła == |