Edytujesz Kolej Dahlmanna
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Plik:Dahlmann Rail Oborniki PL.JPG|thumb | + | [[Plik:Dahlmann Rail Oborniki PL.JPG|260px|thumb|Schemat przebiegu Kolei Dahlmanna w [[Oborniki|Obornikach Wlkp.]]]] |
− | + | '''Kolej Dahlmanna''' – wąskotorowa [[bocznica kolejowa]], wraz z [[młyn]]em stanowiąca założenie przemysłowe funkcjonujące do lat 70. XXw. na terenie [[Oborniki|Obornik Wielkopolskich]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | '''Kolej Dahlmanna''' – wąskotorowa [[bocznica kolejowa]], wraz z [[ | ||
− | lat 70. | ||
== Informacje ogólne == | == Informacje ogólne == | ||
− | [[ | + | Kolej [[rozstaw szyn|wąskotorowa]] znajdowała się w lesie należącym do obornickiego przedsiębiorcy Dahlmanna, łącząc tamtejszy młyn z linią kolejową [[Oborniki Wielkopolskie (stacja kolejowa)|Oborniki]] – [[Wronki]]. Była jedną z dwóch linii wąskotorowych na terenie Obornik. Druga znajdowała się po przeciwnej (południowej) stronie [[Warta|Warty]], za torami kolejowymi, przy drodze do [[Gołaszyn (powiat obornicki)|Gołaszyna]]. Była to [[kolej cegielniana]]. |
== Młyn == | == Młyn == | ||
− | Młyn Dahlmanna (istniejący do dziś) to stary młyn, tzw. Starościański, o którym pisze historia miasta już w | + | Młyn Dahlmanna (istniejący do dziś) to stary młyn, tzw. Starościański, o którym pisze historia miasta już w XVIw. Został on w XVIIw., przez ówczesnego starostę obornickiego, sprzedany rodzinie Busów, przechodził później w ręce rodziny Dittmar i ostatecznie przemysłowca E.Dahlmanna, który go znacząco rozbudował i przystosował do nowoczesnych zasad gospodarowania. Nie był to jedyny młyn nad [[Wełna (rzeka)|Wełną]] w rejonie Obornik – funkcjonowały także podobne zakłady W.Barciszewskiego oraz Brunka w [[Kowanówko|Kowanówku]] |
== Historia kolei == | == Historia kolei == | ||
− | [[Kolej przemysłowa]] w lesie Dahlmanna powstała prawdopodobnie w 1910, kiedy to do eksploatacji oddano wspomnianą wyżej linię kolejową Oborniki | + | [[Kolej przemysłowa]] w lesie Dahlmanna powstała prawdopodobnie w [[1910]], kiedy to do eksploatacji oddano wspomnianą wyżej linię kolejową Oborniki - Wronki. Rozstaw szyn kolei wynosił 600mm. Tor o długości około 1 kilometra zaczynał się pod młynem Dahlmanna (w rejonie ul. Chłopskiej) a kończył przy rampie powyższej trasy kolejowej (opodal słupka kilometrowego 1,9). Po linii transportowano zboża, mąkę i półprodukty do młyna i zapewne wywożono gotowe produkty młynarskie. Obsługiwana była trakcją konną. W latach 40. XXw. konie zastąpiły niemieckie [[traktor]]y, najpewniej firmy Lanz-Buldog. W latach 60. obsługę kolei zapewniały traktory polskiej produkcji, [[Ursus C-355|Ursusy C-355]]. Służyły one kolejce jako namiastki lokomotyw już do końca jej istnienia. Wzrost znaczenia transportu samochodowego spowodował, że podjęto decyzję o likwidacji kolei. Nastąpiło to w [[1974]]. |
== Tabor i zasady ruchu == | == Tabor i zasady ruchu == | ||
− | Na początku funkcjonowania kolei jeździły dwuosiowe koleby. Wzrost przewozów towarów spowodował wprowadzenie do eksploatacji czteroosiowych wagonów z metalowym podwoziem i drewnianym pudłem. Ciekawy był sposób przetaczania wagonów z powrotem do młyna. Odbywał się on siłą grawitacji. Wagony samodzielnie toczyły się do młyna. Nad bezpieczeństwem czuwał pracownik, który siedział w pierwszym wagonie i operował hamulcem. | + | Na początku funkcjonowania kolei jeździły dwuosiowe koleby. Wzrost przewozów towarów spowodował wprowadzenie do eksploatacji czteroosiowych wagonów z metalowym podwoziem i drewnianym pudłem. Ciekawy był sposób przetaczania wagonów z powrotem do młyna. Odbywał się on siłą grawitacji. Wagony samodzielnie toczyły się do młyna. Nad bezpieczeństwem czuwał pracownik, który siedział w pierwszym wagonie i operował hamulcem. |
== Pozostałości == | == Pozostałości == | ||
− | Jedyną pozostałością po kolei Dahlmanna jest (2009) [[ | + | Jedyną pozostałością po kolei Dahlmanna jest (2009) [[beton]]owa rampa przy linii kolejowej do Wronek. Można się też domyślić śladu przebiegu trasy po ukształtowaniu terenu. |
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
Linia 26: | Linia 21: | ||
* [[Kolej folwarczna w Objezierzu]] | * [[Kolej folwarczna w Objezierzu]] | ||
− | == Bibliografia == | + | == Bibliografia/link zewnętrzny == |
− | |||
− | + | # Krzysztof Springer, ''Obornickie wąskie tory'', w: ''Gazeta Powiatowa Ziemia Obornicka'', Oborniki Wlkp., 2009 (wersja elektroniczna) – http://www.oborniki.com.pl/historia/varia/kolej2.php . | |
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Architektura Obornik]] |