Edytujesz Kolej folwarczna

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
'''Kolej folwarczna''' - kolej wąskotorowa wykorzystywana dawniej w dużych folwarkach do transportu płodów rolnych, nawozów itp. Cechuje się prostą budową toru, a do jej napędu wykorzystywano najczęściej konie, wołu lub małe lokomotywy.
 
'''Kolej folwarczna''' - kolej wąskotorowa wykorzystywana dawniej w dużych folwarkach do transportu płodów rolnych, nawozów itp. Cechuje się prostą budową toru, a do jej napędu wykorzystywano najczęściej konie, wołu lub małe lokomotywy.
 
 
<gallery widths=430 heights=380 perrow=3 caption="">
 
File:Pozostałości torowiska kolejki.jpg|'''Pozostałości po kolei folwarcznej na stacji w Strykowie.'''
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
 
  
 
Pierwsze koleje tego typu zaczęto używać już w drugiej połowie XIX w. Były konkurencyjne dla wozów, ponieważ brakowało wtedy dróg bitych i mogły zabrać więcej towaru. Tory tych kolei były lekkie oraz proste w budowie, dzięki czemu można było przenieść je w razie potrzeby. Ich szerokość zwykle wynosiła od 400 mm do 600 mm, ale zdarzały się szersze rozstawy, np. 700 mm. Stosowanym taborem były najczęściej czteroosiowe wagony otwarte, tzw. lory. Ciągneły je zazwyczaj konie, później na niektórych kolejach zaczęto używać małych lokomotyw parowych lub spalinowych.  
 
Pierwsze koleje tego typu zaczęto używać już w drugiej połowie XIX w. Były konkurencyjne dla wozów, ponieważ brakowało wtedy dróg bitych i mogły zabrać więcej towaru. Tory tych kolei były lekkie oraz proste w budowie, dzięki czemu można było przenieść je w razie potrzeby. Ich szerokość zwykle wynosiła od 400 mm do 600 mm, ale zdarzały się szersze rozstawy, np. 700 mm. Stosowanym taborem były najczęściej czteroosiowe wagony otwarte, tzw. lory. Ciągneły je zazwyczaj konie, później na niektórych kolejach zaczęto używać małych lokomotyw parowych lub spalinowych.  
Linia 12: Linia 5:
  
 
Jedynymi zachowanymi śladami są dziury po przęsłach torowych w bruku, fragmenty torów, nieliczne zdjęcia i wagoniki. Ekspozycja na temat kolei folwarcznych jest wystawiona w Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.
 
Jedynymi zachowanymi śladami są dziury po przęsłach torowych w bruku, fragmenty torów, nieliczne zdjęcia i wagoniki. Ekspozycja na temat kolei folwarcznych jest wystawiona w Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.
 
==Lista kolei folwarcznych istniejących na terenie Polski==
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
!Kolej
 
!Prześwit [mm]
 
!Rodzaj
 
!Długość linii (km)
 
!Województwo
 
!Uwagi
 
!Zdjęcie
 
|-
 
|[[Kolej folwarczna w Parkowie]]
 
|Nieznany
 
|sieć
 
|
 
|Wielkopolskie
 
|Kolej łącząca stację kolejową w Parkowie z folwarkiem  Dąbrówce Kościelnej. Odchodziły stamtąd dwie odnogi na pobliskie pola.
 
|
 
|-
 
|[[Kolej folwarczna Bielawy-Barchlin]]
 
|Nieznany
 
|pojedyncza linia
 
|
 
|Wielkopolskie
 
|
 
|
 
|-
 
|[[Kolej folwarczna w Ocieszynie]]
 
|550 mm
 
|pojedyncza linia
 
|2,8 km
 
|Wielkopolskie
 
|
 
|<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
File:Ocieszyn.jpeg|'''Po lewej stronie drogi znajduje się ślad po torach.'''
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
|-
 
|[[Kolej folwarczna w Wargowie]]
 
|550 mm
 
|sieć
 
|11,5 km
 
|Wielkopolskie
 
|
 
|<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
File:Starotorze.jpeg|'''Starotorze we wsi Wargowo.'''
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
|-
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: