Edytujesz Kolej parkowa w Parku Śląskim
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 7: | Linia 7: | ||
Kolej otwarto 26 września 1957 i początkowo kursowała na odcinku Przystań – Zoo o długości 3,6 km, później wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. Do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych. Do prowadzenia ruchu używana była również półsamoczynna blokada liniowa wraz z semaforami świetlnymi. | Kolej otwarto 26 września 1957 i początkowo kursowała na odcinku Przystań – Zoo o długości 3,6 km, później wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. Do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych. Do prowadzenia ruchu używana była również półsamoczynna blokada liniowa wraz z semaforami świetlnymi. | ||
− | W 1965 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki Ford V8 pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i trudnością w pozyskaniu taboru na tor 1000 mm. Postanowiono ostatecznie przekuć linię na 900 mm i zakupić nowy tabor kolejowy. Były to kupione w 1966 roku trzy lokomotywy spalinowe 2WLs50 ( | + | W 1965 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki Ford V8 pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i trudnością w pozyskaniu taboru na tor 1000 mm. Postanowiono ostatecznie przekuć linię na 900 mm i zakupić nowy tabor kolejowy. Były to kupione w 1966 roku trzy lokomotywy spalinowe 2WLs50 (1771, 1772 i 1773) oraz 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nie najlepiej radziły sobie na tej trudnej trasie, mającej „górski” profil. Wycofano je w 1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze lokomotywy serii WLs75 (75 i 76), które upodobniono do parowozów znanych z Dzikiego Zachodu montując duże kominy i zgarniacze. W 1988 roku ponownie pojawiły się inne lokomotywy. Były to zakupione w KWK Katowice WLs150 (7079 i 7658), które przebudowano z toru 785 mm na 900 mm przez zakłady Konstal. Zlikwidowano też blokadę liniową wraz z semaforami, ze względu na spadek przewozów turystycznych. |
− | Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg, zamknięto dwa przystanki. Lokomotywy WLs150 | + | Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg, zamknięto dwa przystanki. Lokomotywy WLs150 sprzedano, a ich miejsce zajęła nowoczesną jak na wąskotorowe standardy lokomotywką WLP-50 zakupiona w ZNTSiS „Brzesko” w 1994 roku. Nowa lokomotywa jako jedyna z serii posiadała zabudowany hamulec zespolony, który był wymagany do prowadzenia ruchu osobowego. |
Od lipca 2003 operatorem kolejki było Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wtedy do dyspozycji pozostały już tylko jedna lokomotywa oraz trzy wagony. | Od lipca 2003 operatorem kolejki było Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wtedy do dyspozycji pozostały już tylko jedna lokomotywa oraz trzy wagony. | ||
− | W 2011 roku, po zakończeniu sezonu letniego, kolejka, ze względu na zły stan techniczny, została zamknięta. 31 maja 2012 roku Park Śląski wypowiedział umowę dzierżawy dotychczasowemu operatorowi kolejki z | + | W 2011 roku, po zakończeniu sezonu letniego, kolejka, ze względu na zły stan techniczny, została zamknięta. 31 maja 2012 roku Park Śląski wypowiedział umowę dzierżawy dotychczasowemu operatorowi kolejki z pwodu złego stanu technicznego infrastruktury torowej. Zadecydowano więc o kompletnej odbudowie trasy według nowej dokumentacji, ze zmianą rozstawu szyn z 900 mm na typowy dla kolei górnośląskich 785 mm, ponieważ m.in. łatwiej było pozyskać większą liczbę taboru. W październiku 2012 rozpoczęto rozbiórkę torów, a w 2013 roku zaczęła się odbudowa na odcinku 900 m pomiędzy ZOO a wesołym miasteczkiem oraz toru bocznego do lokomotywowni. W lutym 2014 roboty ziemne przy odbudowie pierwszego odcinka były już na ukończeniu. Nowym operatorem został Jarosław Łuszcz, zarządzający zabytkową stacją w Rudach. 17 czerwca 2014 do parku wypożyczono tabor z Rud Raciborskich na jazdy próbne (parowóz Las49, spalinowozy Lxd2 i 2Wls50 i dwa wagony letnie). 19 czerwca 2014 ponownie rozpoczęto przewozy turystyczne. Planowane było także stworzenie w lokomotywowni wystawy poświęconej kolei oraz ustawieniu tam makiety kolejowej. W 2017 roku przewozy ponownie zawieszono, ze względu na nie odbudowanie pozostałej części trasy o długości 3,6 km. |
26 września 2018 przedstawiciele Zarządu Parku oraz Zarządu Województwa Śląskiego podpisali umowę na kompleksową rewitalizację Parku Śląskiego obejmującą m.in. odnowienie całej trasy parkowej kolejki wraz z zakupem taboru, planów tych jednak do tej pory nie zrealizowano. | 26 września 2018 przedstawiciele Zarządu Parku oraz Zarządu Województwa Śląskiego podpisali umowę na kompleksową rewitalizację Parku Śląskiego obejmującą m.in. odnowienie całej trasy parkowej kolejki wraz z zakupem taboru, planów tych jednak do tej pory nie zrealizowano. | ||
+ | |||
==Trasa kolei== | ==Trasa kolei== | ||
Linia 26: | Linia 27: | ||
==Tabor (po roku 2014)== | ==Tabor (po roku 2014)== | ||
− | W 2014 roku na kolejce kursował wypożyczony z Rud Raciborskich parowóz Las49-3343, spalinowozy [[Tabor:Lw-00227 | + | W 2014 roku na kolejce kursował wypożyczony z Rud Raciborskich parowóz Las49-3343, spalinowozy [[Lxd2-11|https://enkol.pl/Tabor:Lw-00227]] i 2Wls50 oraz 2 otwarte wagony "letniaki". |
− | W 2015 roku do Chorzowa przewieziono jako nieczynny eksponat parowóz Borsig z 1929 roku z Huty Florian oraz przeznaczoną do remontu lokomotywę spalinową | + | W 2015 roku do Chorzowa przewieziono jako nieczynny eksponat parowóz Borsig z 1929 roku z Huty Florian oraz przeznaczoną do remontu lokomotywę spalinową WLs150-7211, odkupioną ze złomu, a niegdyś pracującą w KWK Siemianowice. W 2016 roku miał tam też trafić wagon motorowy MBxd2-308, przebudowany z rozstawu szyn 1000 mm, jednak pozostał on w Rudach. Po ponownym zawieszeniu przewozów wszystkie wagony i lokomotywy wywieziono z powrotem do Rud. |
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} |