Edytujesz L45H
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
|typ_lokomotywy = L45H | |typ_lokomotywy = L45H | ||
− | |przewoźnik = [[PKP]], [[ | + | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]] |
− | |oznaczenie_przewoźnika = Lxd2 | + | |oznaczenie_przewoźnika = Lxd2 |
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:Lxd2-264(1).JPG|290px|Lxd2]] |
− | |opis_zdjęcia = Lxd2- | + | |opis_zdjęcia = Lxd2-264, [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|Rogów]] |
|producent = [[FAUR]] | |producent = [[FAUR]] | ||
− | |lata_budowy = 1964- | + | |lata_budowy = 1964-1987 |
|układ_osi = B'B' | |układ_osi = B'B' | ||
|masa_służbowa = 32 t | |masa_służbowa = 32 t | ||
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami = 10240 mm |
|szerokość = 2300 mm | |szerokość = 2300 mm | ||
|wysokość = 3100 mm | |wysokość = 3100 mm | ||
− | |rozstaw_osi_skrajnych = | + | |rozstaw_osi_skrajnych = |
|średnica_kół = 750 mm | |średnica_kół = 750 mm | ||
|rozstaw_szyn = od 740mm do 1067mm (w Polsce spotyka się 750mm, 785mm i 1000mm) | |rozstaw_szyn = od 740mm do 1067mm (w Polsce spotyka się 750mm, 785mm i 1000mm) | ||
|zapas_paliwa = 1500 l | |zapas_paliwa = 1500 l | ||
− | |typ_silnika = [[MB836Bb]], [[ | + | |typ_silnika = [[MB836Bb]], lub [[71H12A]]* |
− | |moc_znamionowa = | + | |moc_znamionowa = 450 KM <br />(505 KM*) |
|siła_pociągowa = 7600 kG (74,5 kN) ciągła | |siła_pociągowa = 7600 kG (74,5 kN) ciągła | ||
|rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | |rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|nacisk_osi = 8 t | |nacisk_osi = 8 t | ||
|system_hamulca = Westinghouse | |system_hamulca = Westinghouse | ||
− | |||
|system_ogrzewania = Wapor lub Webasto do ogrzania cieczy chłodzącej silnik | |system_ogrzewania = Wapor lub Webasto do ogrzania cieczy chłodzącej silnik | ||
− | + | |uwagi = * - zmodernizowana wersja | |
− | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | + | [[Plik:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px|Lxd2, stacja [[Bytom Wąsk.]], [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]]] | |
+ | '''L45H''' (oznaczenie [[PKP]] Lxd2) – [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[Spalinowóz|lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach [[1964]]-[[1987]] przez rumuńskie zakłady [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]], eksploatowana w [[Polska|Polsce]] na kolejach wąskotorowych. | ||
+ | L45H to wąskotorowe lokomotywy spalinowe na [[rozstaw szyn]] od 740 mm do 1067 mm o mocy silnika wynoszącej 450 [[Koń mechaniczny|KM]] Pierwsze L45H rozpoczęły służbę w [[1968]] roku na szlakach [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] zastępując mocno wysłużone parowozy serii [[Tw47]] oraz [[Tw53]]. | ||
+ | W zakładach FAUR wytważano także bardzo podobne lokomotywy [[L35H]] i L35H-MT. Z zewnątrz są prawie nie do odróżnienia – największa różnica to zastosowanie w nich słabszego silnika o mocy 350 KM. Do Polski jednak nie sprowadzono żadnej lokomotywy z rodziny L35H. | ||
− | == Eksploatacja w Polsce | + | == Eksploatacja == |
+ | [[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 165 sztuk tych lokomotyw, w tym 111 szt. na tor 750 mm (numery inwentarzowe od 239 do 349), 25 szt. na tor 785 mm (numery od 351 do 375) i 29 szt. na tor 1000 mm (numery od 451 do 479). Otrzymały one na PKP numery w serii Lxd2, oznaczającej czteroosiowe lokomotywy spalinowe z silnikiem wysokoprężnym i przekładnią hydrauliczną<ref>W przeciwieństwie do lokomotyw normalnotorowych PKP, oznaczenie serii Lxd2 nie oznacza wyłącznie typu L45H, lecz w praktyce jest z nim utożsamione.</ref>. Lokomotywy te należały do najsilniejszych wąskotorowych lokomotyw w Polsce. Miały spokojny bieg, płynną regulację prędkości nastawnikiem jazdy. Główną wadą tych lokomotyw jest spore [[zużycie paliwa]], związane przede wszystkim z zastosowaniem silnika z wstępną komorą spalania. Wada ta została znacznie ograniczona poprzez zabudowę silnika 71H12A. | ||
− | [[ | + | Lokomotywy Lxd2 jeździły po torach prawie wszystkich [[kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] eksploatowanych przez PKP; obecnie czynne egzemplarze stacjonują na większości czynnych do dzisiejszych czasów kolei. Zdatne do ruchu lokomotywy Lxd2 stacjonują w [[lokomotywownia]]ch w [[Gryfice Wąskotorowe|Gryficach]] (Lxd2-471, 472, 473, 479), [[Koszalin Wąskotorowy|Koszalinie]] (Lxd2-476), [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Piasecznie]], [[Bytom Karb Wąskotorowy|Bytomiu-Karbiu]] (Lxd2-352, 359, 364, 372, 374, 375, 322), [[Rudy (stacja kolejowa)|Rudach]] (Lxd2-354, 357,373), [[Kaliska Kolej Dojazdowa|Zbiersku]], [[Śmigielska Kolej Dojazdowa|Śmiglu]], [[Krośniewice (stacja kolejowa)|Krośniewicach]], [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworsku]] (Lxd2-257, 268, 334), [[Mława Wąskotorowa|Mławie]], [[Nałęczowska Kolej Dojazdowa|Karczmiskach]], [[Świętokrzyska Kolej Dojazdowa|Jędrzejowie]], [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Nowym Dworze Gdańskim]] (Lxd2-294, 315, 325), [[Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa|Gnieźnie]] (Lxd2-313, 343, 344, 369) i [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowie]] (Lxd2-249, 264, 265, 309, 316, 340). W trakcie remontu jest lokomotywa z lokomotywowni [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|Cisna-Majdan]]. |
− | + | Lxd2 znajdują się także na nieczynnych kolejkach oraz kolejkach w likwidacji – są one poodstawiane w lokomotywowniach, jak w [[Dobra Nowogardzkie|Dobrej Nowogardzkiej]] (Lxd2-468, 475), lub demontowane i złomowane. Kilka lokomotyw przetransportowano na inne koleje wąskotorowe. Dawniej te lokomotywy stacjonowały również w [[Piotrkowska Kolej Wąskotorowa|Piotrkowie Trybunalskim]]. | |
− | |||
− | |||
− | + | Lokomotywy Lxd2 można także zobaczyć w muzeach-skansenach w [[Sochaczewska Kolej Muzealna|Sochaczewie]], Rudach Raciborskich oraz w [[Stała Wystawa Pomorskich Kolei Wąskotorowych w Gryficach|gryfickiej filii]] [[Muzeum Kolejnictwa w Warszawie]]. Kilka sztuk Lxd2 sprzedano za granicę między innymi do Czech i Niemiec. | |
− | + | Oprócz lokomotyw Lxd2 jeżdżących na torach PKP, na terenie Polski do dnia dzisiejszego jeżdżą lokomotywy L45H w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego. | |
+ | Lokomotywy z rodziny L45H, oraz siostrzane L35H i L35H-MT, najliczniej występowały w Polsce, ale także w innych krajach, głównie byłego bloku wschodniego, m.in. w Rumunii, na [[Węgry|Węgrzech]] (jako seria '''Mk45''') i w Bułgarii, ale także poza granicami Europy, np. w Egipcie, Tunezji i Iraku. | ||
− | + | == Charakterystyka == | |
− | + | Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia hydrauliczna|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name=mt/>. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice<ref name=mt>Stefan Więckowski, ''Współczesny tabor kolejek wąskotorowych'' w: Młody Technik 6/1987, s.44</ref>. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Charakterystyka | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name= | ||
− | . | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == Przypisy == | ||
+ | <references/> | ||
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[ | + | [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] |
− |