Edytujesz Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.
+
Na kolejach wąskotorowych zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe system jednolitej numeracji wagonów wszedł w życie 1 stycznia 1975 i zastąpił w tym zakresie postanowienia ''Przepisów o znakowaniu taboru wąskotorowego'' (instrukcja Mw-11). Postanowienia wspomnianej instrukcji, w zakresie dotyczącym oznaczeń literowych serii taboru oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych, obowiązywały do końca pozostawania kolei wąskotorowych w strukturach PKP, tj. do roku 2001.
 
 
System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP. Numery lokomotyw oraz pojazdów pomocniczych pozostały niezmienione.
 
 
 
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:
 
* od 1 września 1974 nanoszono je na wagony wychodzące z napraw
 
* do 1 grudnia 1974 - na transportery, węglarki i cysterny
 
* stopniowo w ciągu roku 1975 na pozostałe wagony
 
 
 
Określono jednocześnie, że wagony motorowe przy oznaczeniu serii zachowywały swój dotychczasowy numer. Miał on także pozostać na ścianach czołowych.
 
 
 
Postanowienia wspomnianego wyżej pisma (w zakresie numeracji wagonów) oraz instrukcji WM-11 (w zakresie dotyczącym oznaczeń literowych serii taboru oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych) obowiązywały do końca pozostawania kolei wąskotorowych w strukturach PKP, tj. do roku 2001.
 
  
 
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.
 
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.
  
 +
Numer taborowy nadany wg. zasad wprowadzonych w roku 1975 składa się z pięciu grup cyfr o wielkości zależnej od tego, czy właściwy numer taborowy danego wagonu składał się z 4, czy z 3 cyfr:
  
== Numeracja wagonów towarowych ==
+
== Struktura numeru taborowego ==
  
Przykładowy numer wagonu wraz z objaśnieniem znaczenia poszczególnych liczb.
+
'''1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:'''
  
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
! Kolejna cyfra
+
! Numer grupy cyfr
! '''1. i 2.'''
+
! '''1'''
! '''3. i 4.'''
+
! '''2'''
! '''5.'''
+
! '''3'''
! '''6.'''
+
! '''4'''
! '''7.'''
+
! '''5'''
! '''8. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
 
|-
 
|-
| '''Przykładowy nr'''
+
| numer taborowy
 
| 00
 
| 00
| 17
+
| 08
| 5
+
| 534
| 3
+
| 2082
| 4
+
| 0
| 9896
 
| 1
 
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| ładowność
 
| rodzaj wagonu
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem serii
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowa
 
| o ładowności 17 ton
 
| węglarka
 
| na tor 785 mm
 
| czteroosiowa
 
| 1897 kolejna węglarka<br/>serii Wddx
 
| cyfra samokontroli
 
 
|}
 
|}
  
Zaznaczyć należy, że numery naniesione na wagony często są podzielone myślnikami na kilka grup liczb. Nie wpływa to w żaden sposób na ich znaczenie.
+
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
 
 
Zdarzały się (i zdarzają się nadal) numery nadane w sposób niezgodny z zasadami. Wynikało to albo ze zwyczajnej ludzkiej pomyłki (lub niedbałości), albo z tego, że wagonów danego typu i serii było na danej kolei więcej, niż mógł pomieścić przewidziany dla nich zakres numeracji.
 
 
 
Poniżej znajduje się szczegółowy opis znaczenia poszczególnych liczb oraz przydział zakresów numeracji do poszczególnych typów wagonów z uwzględnieniem serii:
 
 
 
  
 +
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski)
  
# Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych
+
3. trzy cyfry określające:
# Trzecia i czwarta cyfra oznaczają ładowność wagonu
+
:3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
# Piąta cyfra oznacza rodzaj wagonu towarowego:
+
:3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
#* 1 - wagony kryte
+
:3.3. trzecia: liczba osi
#* 2 - (nieużywane)
 
#* 3 - platformy
 
#* 4 - transportery i wózki leśne
 
#* 5 - węglarki
 
#* 6 - wapniarki
 
#* 7 - cysterny
 
#* 8 - (nieużywane)
 
#* 9 - brankardy, wagony techniczne i gospodarcze<br><br>
 
# Szósta cyfra oznacza szerokość toru:
 
#* 1 - wagony na tor o szerokości 600 mm
 
#* 2 - wagony na tor o szerokości 750 mm
 
#* 3 - wagony na tor o szerokości 785 mm
 
#* 4 - wagony na tor o szerokości 1000 mm<br><br>
 
# Siódma cyfra oznacza ilość osi:
 
#* 2 - wagony dwuosiowe
 
#* 3 - wagony trzyosiowe
 
#* 4 - wagony czteroosiowe
 
#* 6 - wagony sześcioosiowe<br><br>
 
# Ósma, dziewiąta, dziesiąta i jedenasta cyfra oznaczają kolejny numer wagonu danego rodzaju z uwzględnieniem serii:
 
#* wagony kryte serii K: od 0001 do 1999
 
#* wagony kryte serii Kd: od 2000 do 3999
 
#* wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999
 
#* wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999 
 
#* wagony kryte serii Kddx: od 8000 do 9999<br/><br/>
 
#* platformy serii P: od 0001 do 1999
 
#* platformy serii Px: od 2000 do 3999
 
#* platformy serii Pdx: od 4000 do 5999
 
#* platformy serii Pddx: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wózki leśne serii SL: od 0001 do 1999
 
#* wózki leśne serii SLD: od 2000 do 3999
 
#* wózki leśne serii SLdx: od 4000 do 5999
 
#* transportery: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* węglarki serii W: od 0001 do 1999
 
#* węglarki serii Wx: od 2000 do 3999
 
#* węglarki serii Wdx: od 4000 do 7999
 
#* węglarki serii Wddx: od 8000 do 9999 <br/><br/>
 
#* cysterny serii R: od 0001 do 1999
 
#* cysterny serii Rx: od 2000 do 3999
 
#* cysterny serii Rdx: od 4000 do 5999
 
#* cysterny serii Rgdx: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wapniarki serii Sw: od 0001 do 1999
 
#* wapniarki serii Swdx: od 2000 do 3999
 
#* wapniarki serii Swddx: od 4000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wagony brankardy: od 0001 do 0999<br/><br/>
 
#* wagony pogotowia: od 1000 do 1999<br/><br/>
 
#* wagony przeciwpożarowe: od 2000 do 2999<br/><br/>
 
#* pługi: od 3000 do 3999<br/><br/>
 
#* przyczepy do drezyn: od 4000 do 4999<br/><br/>
 
#* pozostałe wagony: od 5000 do 9999
 
  
 +
4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy
  
== Numeracja wagonów pasażerskich i spalinowych ==
+
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
  
Do wagonów pasażerskich zalicza się:
 
* wagony pasażerskie sensu stricto
 
* wagony salonowe
 
* wagony bagażowe
 
* wagony pocztowe
 
* wagony motorowe
 
  
 
+
'''2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:'''
Przykładowe numery wagonów zaliczanych do pasażerskich wraz z objaśnieniem znaczenia poszczególnych liczb.
 
  
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
! Kolejna cyfra
+
! Numer grupy cyfr
! '''1. i 2.'''
+
! '''1'''
! '''3. i 4.'''
+
! '''2'''
! '''5.'''
+
! '''3'''
! '''6.'''
+
! '''4'''
! '''7.'''
+
! '''5'''
! '''8.'''
 
! '''9. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
 
|-
 
|-
| '''Przykładowy nr'''
+
| numer taborowy
 
| 00
 
| 00
| 10
+
| 100
| 0
+
| 034
| 0
 
| 3
 
| 4
 
 
| 001
 
| 001
 
| 6
 
| 6
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| rodzaj wagonu<br/>pasażerski (zawsze 0)
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem jego rodzaju
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowy
 
| z 10 miejscami siedzącymi
 
| wagon pasażerski
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| na tor 785 mm
 
| czteroosiowy
 
| wagon salonowy nr 1
 
| cyfra samokontroli
 
|}
 
 
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
! Kolejna cyfra
 
! '''1. i 2.'''
 
! '''3. i 4.'''
 
! '''5.'''
 
! '''6.'''
 
! '''7.'''
 
! '''8.'''
 
! '''9. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
|-
 
| '''Przykładowy nr'''
 
| 00
 
| 18
 
| 0
 
| 0
 
| 3
 
| 2
 
| 803
 
| 9
 
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| rodzaj wagonu<br/>pasażerski (zawsze 0)
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem jego rodzaju
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowy
 
| z 18 miejscami siedzącymi
 
| wagon pasażerski
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| na tor 785 mm
 
| dwuosiowy
 
| wagon spalinowy nr 3
 
| cyfra samokontroli
 
|}
 
 
Poniżej znajduje się szczegółowy opis znaczenia poszczególnych liczb oraz przydział zakresów numeracji do poszczególnych zastosowań wagonów klasyfikowanych jako pasażerskie:
 
 
# pierwsze dwie cyfry: zawsze "00" - oznaczają tabor kolei wąskotorowych
 
# trzecia i czwarta cyfra oznaczają liczbę miejsc siedzących
 
# piąta cyfra: zawsze "0" - oznacza wagon zaliczany do pasażerskich
 
# szósta cyfra: zawsze "0" - rezerwa (tj. nieużywana)
 
# siódma cyfra: oznacza szerokość toru wg. zasad takich samych, jak dla wagonów towarowych
 
# ósma cyfra: oznacza liczbę osi wg. zasad takich samych, jak dla wagonów towarowych
 
# dziewiąta, dziesiąta i jedenasta cyfra: oznaczają kolejny numer wagonu w danym rodzaju:
 
#* wagony salonki: od nr 001 do 099
 
#* wagony osobowe: od 100 do 499
 
#* wagony bagażowe: od 500 do 699
 
#* wagony pocztowe: od 700 do 799
 
#* wagony motorowe: od 800 do 999
 
# dwunasta cyfra: cyfra samokontroli
 
 
== Zasady obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli ==
 
 
Cytowane pismo nie określa sposobu obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli, jednak jest on taki sam, jak dla taboru normalnotorowego i jest określony np. w ''Instrukcji o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)''.
 
 
 
=== Obliczanie ===
 
 
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunastej jeszcze nie znamy, dopiero ją obliczamy)
 
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
 
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
 
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
 
# Odejmij wynik od najbliższej wyższej od wyniku liczby podzielnej przez 10 bez reszty
 
# Różnica jest poszukiwaną cyfrą kontrolną
 
 
 
Przykład obliczenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-x'''</big>, gdzie "x" to poszukiwana cyfra samokontroli:
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
 
|-
 
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
 
|-
 
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
 
|-
 
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
 
|}
 
|}
  
 +
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
  
Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
+
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru
 
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
 
 
*Najbliższa liczba podzielna bez reszty przez 10 to 50.
 
*Odejmujemy od 50 uzyskaną sumę: 50 - 49 = 1
 
*Uzyskany wynik to poszukiwana cyfra samokontroli
 
*Zatem cyfra samokontroli dla wagonu numer 00-17-534-9896 to 1, a pełny numer wagonu to:
 
 
 
 
 
<big>'''00-17-534-9896-1'''</big>
 
 
 
 
 
=== Sprawdzanie ===
 
 
 
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunasta to cyfra samokontroli, którą sprawdzamy)
 
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
 
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
 
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
 
# Do uzyskanej sumy dodaj cyfrę samokontroli
 
# Jeśli uzyskana liczba jest podzielna przez 10 bez reszty (tj. jest pełną dziesiątką, np. 50), to sprawdzana cyfra samokontroli jest prawidłowa, a numer wagonu poprawny.
 
 
 
 
 
Przykład sprawdzenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-1'''</big>:
 
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
 
|-
 
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
 
|-
 
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
 
|-
 
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
|}
 
 
 
 
 
*Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
 
 
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
 
 
*Do uzyskanej sumy dodajemy sprawdzaną cyfrę samokontroli:
 
 
 
 
 
49 + 1 = 50
 
 
 
 
 
* Uzyskana liczba (tj. 50) jest podzielna przez 10 bez reszty, tj. wynik dzielenia jest liczbą całkowitą:
 
  
 +
3. trzy cyfry określające:
 +
:3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
 +
:3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
 +
:3.3. trzecia: liczba osi
  
50 / 10 = 5,0
+
4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy
  
 +
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
  
* Oznacza to, że cyfra samokontroli jest poprawna, a sprawdzany numer prawidłowy
+
== Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach ==
  
== Wzory nowych numerów ==
+
*1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer
  
<gallery>
+
*2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim.  
Plik:Cetar-z2.jpg
 
Plik:Cetar-z3.jpg
 
</gallery>
 
  
== Źródła ==
+
: Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr)
* [[Archiwum:Pismo CZKD w sprawie ustalenia nowej numeracji wagonów wąskotorowych (1974)|Pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 (wraz z załącznikami) w sprawie wdrożenia nowego systemu numeracji wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach wąskotorowych będących pod zarządem Polskich Kolei Państwowych]]
 
* [http://terespolrewidenttaboru.republika.pl/Instrukcje/kodowane/instrukcja_Pw_2_Mw37b_00004.html Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)]
 
*  Biuletyn Polskich Kolei Państwowych: ''Mw-37b. Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych''. Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997.
 
  
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
+
*3. grupa cyfr
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)