Edytujesz Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.
 
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.
  
System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP. Numery lokomotyw oraz pojazdów pomocniczych pozostały niezmienione.
+
System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP.
  
 
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:
 
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:
Linia 14: Linia 14:
 
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.
 
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.
  
 +
Numer taborowy nadany wg. zasad wprowadzonych w roku 1975 składa się z pięciu grup cyfr o wielkości zależnej od tego, czy właściwy numer taborowy danego wagonu składał się z 4, czy z 3 cyfr:
  
 
== Numeracja wagonów towarowych ==
 
== Numeracja wagonów towarowych ==
 
Przykładowy numer wagonu wraz z objaśnieniem znaczenia poszczególnych liczb.
 
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
! Kolejna cyfra
 
! '''1. i 2.'''
 
! '''3. i 4.'''
 
! '''5.'''
 
! '''6.'''
 
! '''7.'''
 
! '''8. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
|-
 
| '''Przykładowy nr'''
 
| 00
 
| 17
 
| 5
 
| 3
 
| 4
 
| 9896
 
| 1
 
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| ładowność
 
| rodzaj wagonu
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem serii
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowa
 
| o ładowności 17 ton
 
| węglarka
 
| na tor 785 mm
 
| czteroosiowa
 
| 1897 kolejna węglarka<br/>serii Wddx
 
| cyfra samokontroli
 
|}
 
 
Zaznaczyć należy, że numery naniesione na wagony często są podzielone myślnikami na kilka grup liczb. Nie wpływa to w żaden sposób na ich znaczenie.
 
 
Zdarzały się (i zdarzają się nadal) numery nadane w sposób niezgodny z zasadami. Wynikało to albo ze zwyczajnej ludzkiej pomyłki (lub niedbałości), albo z tego, że wagonów danego typu i serii było na danej kolei więcej, niż mógł pomieścić przewidziany dla nich zakres numeracji.
 
 
Poniżej znajduje się szczegółowy opis znaczenia poszczególnych liczb oraz przydział zakresów numeracji do poszczególnych typów wagonów z uwzględnieniem serii:
 
 
 
  
 
# Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych
 
# Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych
Linia 92: Linia 45:
 
#* wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999
 
#* wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999
 
#* wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999   
 
#* wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999   
#* wagony kryte serii Kddx: od 8000 do 9999<br/><br/>
+
#* wagony kryte serii Kddx: od 8000 do 9999  
#* platformy serii P: od 0001 do 1999
 
#* platformy serii Px: od 2000 do 3999
 
#* platformy serii Pdx: od 4000 do 5999
 
#* platformy serii Pddx: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wózki leśne serii SL: od 0001 do 1999
 
#* wózki leśne serii SLD: od 2000 do 3999
 
#* wózki leśne serii SLdx: od 4000 do 5999
 
#* transportery: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* węglarki serii W: od 0001 do 1999
 
#* węglarki serii Wx: od 2000 do 3999
 
#* węglarki serii Wdx: od 4000 do 7999
 
#* węglarki serii Wddx: od 8000 do 9999 <br/><br/>
 
#* cysterny serii R: od 0001 do 1999
 
#* cysterny serii Rx: od 2000 do 3999
 
#* cysterny serii Rdx: od 4000 do 5999
 
#* cysterny serii Rgdx: od 6000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wapniarki serii Sw: od 0001 do 1999
 
#* wapniarki serii Swdx: od 2000 do 3999
 
#* wapniarki serii Swddx: od 4000 do 9999 <br/><br/>
 
#* wagony brankardy: od 0001 do 0999<br/><br/>
 
#* wagony pogotowia: od 1000 do 1999<br/><br/>
 
#* wagony przeciwpożarowe: od 2000 do 2999<br/><br/>
 
#* pługi: od 3000 do 3999<br/><br/>
 
#* przyczepy do drezyn: od 4000 do 4999<br/><br/>
 
#* pozostałe wagony: od 5000 do 9999
 
  
  
== Numeracja wagonów pasażerskich i spalinowych ==
+
'''1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:'''
 
 
Do wagonów pasażerskich zalicza się:
 
* wagony pasażerskie sensu stricto
 
* wagony salonowe
 
* wagony bagażowe
 
* wagony pocztowe
 
* wagony motorowe
 
 
 
 
 
Przykładowe numery wagonów zaliczanych do pasażerskich wraz z objaśnieniem znaczenia poszczególnych liczb.
 
  
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
{| class="wikitable" style="text-align:center"
! Kolejna cyfra
+
! Numer grupy cyfr
! '''1. i 2.'''
+
! '''1'''
! '''3. i 4.'''
+
! '''2'''
! '''5.'''
+
! '''3'''
! '''6.'''
+
! '''4'''
! '''7.'''
+
! '''5'''
! '''8.'''
 
! '''9. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
 
|-
 
|-
| '''Przykładowy nr'''
+
| numer taborowy
 
| 00
 
| 00
| 10
+
| 08
| 0
+
| 534
 +
| 2082
 
| 0
 
| 0
| 3
 
| 4
 
| 001
 
| 6
 
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| rodzaj wagonu<br/>pasażerski (zawsze 0)
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem jego rodzaju
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowy
 
| z 10 miejscami siedzącymi
 
| wagon pasażerski
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| na tor 785 mm
 
| czteroosiowy
 
| wagon salonowy nr 1
 
| cyfra samokontroli
 
 
|}
 
|}
  
 +
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
  
{| class="wikitable" style="text-align:center"
+
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski)
! Kolejna cyfra
 
! '''1. i 2.'''
 
! '''3. i 4.'''
 
! '''5.'''
 
! '''6.'''
 
! '''7.'''
 
! '''8.'''
 
! '''9. do 11.'''
 
! '''12.'''
 
|-
 
| '''Przykładowy nr'''
 
| 00
 
| 18
 
| 0
 
| 0
 
| 3
 
| 2
 
| 803
 
| 9
 
|-
 
| '''Opis'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| rodzaj wagonu<br/>pasażerski (zawsze 0)
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| szerokość toru
 
| liczba osi
 
| kolejny numer wagonu<br/>z uwzględnieniem jego rodzaju
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
| '''Jak odczytać'''
 
| wąskotorowy
 
| z 18 miejscami siedzącymi
 
| wagon pasażerski
 
| rezerwa (zawsze 0)
 
| na tor 785 mm
 
| dwuosiowy
 
| wagon spalinowy nr 3
 
| cyfra samokontroli
 
|}
 
  
Poniżej znajduje się szczegółowy opis znaczenia poszczególnych liczb oraz przydział zakresów numeracji do poszczególnych zastosowań wagonów klasyfikowanych jako pasażerskie:
+
3. trzy cyfry określające:
 +
:3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
 +
:3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
 +
:3.3. trzecia: liczba osi
  
# pierwsze dwie cyfry: zawsze "00" - oznaczają tabor kolei wąskotorowych
+
4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy
# trzecia i czwarta cyfra oznaczają liczbę miejsc siedzących
 
# piąta cyfra: zawsze "0" - oznacza wagon zaliczany do pasażerskich
 
# szósta cyfra: zawsze "0" - rezerwa (tj. nieużywana)
 
# siódma cyfra: oznacza szerokość toru wg. zasad takich samych, jak dla wagonów towarowych
 
# ósma cyfra: oznacza liczbę osi wg. zasad takich samych, jak dla wagonów towarowych
 
# dziewiąta, dziesiąta i jedenasta cyfra: oznaczają kolejny numer wagonu w danym rodzaju:
 
#* wagony salonki: od nr 001 do 099
 
#* wagony osobowe: od 100 do 499
 
#* wagony bagażowe: od 500 do 699
 
#* wagony pocztowe: od 700 do 799
 
#* wagony motorowe: od 800 do 999
 
# dwunasta cyfra: cyfra samokontroli
 
  
== Zasady obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli ==
+
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
  
Cytowane pismo nie określa sposobu obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli, jednak jest on taki sam, jak dla taboru normalnotorowego i jest określony np. w ''Instrukcji o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)''.
 
  
 +
'''2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:'''
  
=== Obliczanie ===
+
{| class="wikitable" style="text-align:center"
 
+
! Numer grupy cyfr
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunastej jeszcze nie znamy, dopiero ją obliczamy)
+
! '''1'''
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
+
! '''2'''
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
+
! '''3'''
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
+
! '''4'''
# Odejmij wynik od najbliższej wyższej od wyniku liczby podzielnej przez 10 bez reszty
+
! '''5'''
# Różnica jest poszukiwaną cyfrą kontrolną
 
 
 
 
 
Przykład obliczenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-x'''</big>, gdzie "x" to poszukiwana cyfra samokontroli:
 
 
 
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
 
|-
 
|-
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
+
| numer taborowy
|-
+
| 00
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
+
| 100
|-
+
| 034
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
+
| 001
|-
+
| 6
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
 
|}
 
|}
  
 +
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
  
Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
+
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru
 
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
 
 
*Najbliższa liczba podzielna bez reszty przez 10 to 50.
 
*Odejmujemy od 50 uzyskaną sumę: 50 - 49 = 1
 
*Uzyskany wynik to poszukiwana cyfra samokontroli
 
*Zatem cyfra samokontroli dla wagonu numer 00-17-534-9896 to 1, a pełny numer wagonu to:
 
 
 
 
 
<big>'''00-17-534-9896-1'''</big>
 
 
 
 
 
=== Sprawdzanie ===
 
 
 
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunasta to cyfra samokontroli, którą sprawdzamy)
 
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
 
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
 
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
 
# Do uzyskanej sumy dodaj cyfrę samokontroli
 
# Jeśli uzyskana liczba jest podzielna przez 10 bez reszty (tj. jest pełną dziesiątką, np. 50), to sprawdzana cyfra samokontroli jest prawidłowa, a numer wagonu poprawny.
 
 
 
 
 
Przykład sprawdzenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-1'''</big>:
 
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
 
|-
 
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
 
|-
 
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
 
|-
 
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
|}
 
 
 
 
 
*Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
 
 
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
 
 
*Do uzyskanej sumy dodajemy sprawdzaną cyfrę samokontroli:
 
 
 
 
 
49 + 1 = 50
 
 
 
 
 
* Uzyskana liczba (tj. 50) jest podzielna przez 10 bez reszty, tj. wynik dzielenia jest liczbą całkowitą:
 
  
 +
3. trzy cyfry określające:
 +
:3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
 +
:3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
 +
:3.3. trzecia: liczba osi
  
50 / 10 = 5,0
+
4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy
  
 +
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
  
* Oznacza to, że cyfra samokontroli jest poprawna, a sprawdzany numer prawidłowy
+
== Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach ==
  
== Wzory nowych numerów ==
+
*1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer
  
<gallery>
+
*2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim.  
Plik:Cetar-z2.jpg
 
Plik:Cetar-z3.jpg
 
</gallery>
 
  
== Źródła ==
+
: Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr)
* [[Archiwum:Pismo CZKD w sprawie ustalenia nowej numeracji wagonów wąskotorowych (1974)|Pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 (wraz z załącznikami) w sprawie wdrożenia nowego systemu numeracji wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach wąskotorowych będących pod zarządem Polskich Kolei Państwowych]]
 
* [http://terespolrewidenttaboru.republika.pl/Instrukcje/kodowane/instrukcja_Pw_2_Mw37b_00004.html Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)]
 
*  Biuletyn Polskich Kolei Państwowych: ''Mw-37b. Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych''. Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997.
 
  
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
+
*3. grupa cyfr
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)