Edytujesz Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974. | Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974. | ||
− | System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP | + | System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP. |
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo: | Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo: | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo. | Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo. | ||
+ | Numer taborowy nadany wg. zasad wprowadzonych w roku 1975 składa się z pięciu grup cyfr o wielkości zależnej od tego, czy właściwy numer taborowy danego wagonu składał się z 4, czy z 3 cyfr: | ||
== Numeracja wagonów towarowych == | == Numeracja wagonów towarowych == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
# Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych | # Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych | ||
Linia 92: | Linia 45: | ||
#* wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999 | #* wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999 | ||
#* wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999 | #* wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999 | ||
− | #* wagony kryte serii Kddx: od 8000 | + | #* wagony kryte serii Kddx: od 8000 do 9999 |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | '''1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable" style="text-align:center" | {| class="wikitable" style="text-align:center" | ||
− | ! | + | ! Numer grupy cyfr |
− | ! '''1 | + | ! '''1''' |
− | ! ''' | + | ! '''2''' |
− | ! ''' | + | ! '''3''' |
− | ! ''' | + | ! '''4''' |
− | ! ''' | + | ! '''5''' |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | | numer taborowy |
| 00 | | 00 | ||
− | | | + | | 08 |
− | | | + | | 534 |
+ | | 2082 | ||
| 0 | | 0 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
+ | 1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego | ||
− | + | 2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 3. trzy cyfry określające: | |
+ | :3.1. pierwsza: rodzaj wagonu | ||
+ | :3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon | ||
+ | :3.3. trzecia: liczba osi | ||
− | + | 4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu | |
− | |||
+ | '''2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:''' | ||
− | == | + | {| class="wikitable" style="text-align:center" |
− | + | ! Numer grupy cyfr | |
− | + | ! '''1''' | |
− | + | ! '''2''' | |
− | + | ! '''3''' | |
− | + | ! '''4''' | |
− | + | ! '''5''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | + | | numer taborowy | |
− | | | + | | 00 |
− | | | + | | 100 |
− | | | + | | 034 |
− | | | + | | 001 |
− | | | + | | 6 |
− | | | ||
|} | |} | ||
+ | 1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego | ||
− | + | 2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | 3. trzy cyfry określające: | ||
+ | :3.1. pierwsza: rodzaj wagonu | ||
+ | :3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon | ||
+ | :3.3. trzecia: liczba osi | ||
− | + | 4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy | |
+ | 5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu | ||
− | + | == Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach == | |
− | + | *1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer | |
− | + | *2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | : Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | *3. grupa cyfr | |
− |