Edytujesz Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974. | Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974. | ||
− | System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP | + | System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP. |
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo: | Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo: | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
! Kolejna cyfra | ! Kolejna cyfra | ||
! '''1. i 2.''' | ! '''1. i 2.''' | ||
− | ! ''' | + | ! '''2. i 4.''' |
! '''5.''' | ! '''5.''' | ||
! '''6.''' | ! '''6.''' | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
| 1 | | 1 | ||
|- | |- | ||
− | | ''' | + | | '''Jak odczytać''' |
| koleje wąskotorowe | | koleje wąskotorowe | ||
| ładowność | | ładowność | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
| cyfra samokontroli | | cyfra samokontroli | ||
|- | |- | ||
− | | ''' | + | | '''Opis''' |
| wąskotorowa | | wąskotorowa | ||
| o ładowności 17 ton | | o ładowności 17 ton | ||
Linia 120: | Linia 120: | ||
− | + | '''1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable" style="text-align:center" | {| class="wikitable" style="text-align:center" | ||
− | ! | + | ! Numer grupy cyfr |
− | ! '''1 | + | ! '''1''' |
− | ! ''' | + | ! '''2''' |
− | ! ''' | + | ! '''3''' |
− | ! ''' | + | ! '''4''' |
− | ! ''' | + | ! '''5''' |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | | numer taborowy |
| 00 | | 00 | ||
− | | | + | | 08 |
− | | | + | | 534 |
+ | | 2082 | ||
| 0 | | 0 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | + | 1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego | |
− | + | 2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | 3. trzy cyfry określające: | |
+ | :3.1. pierwsza: rodzaj wagonu | ||
+ | :3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon | ||
+ | :3.3. trzecia: liczba osi | ||
− | + | 4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy | |
+ | 5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu | ||
− | |||
− | + | '''2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | {| class="wikitable" style="text-align:center" | |
− | + | ! Numer grupy cyfr | |
− | + | ! '''1''' | |
− | + | ! '''2''' | |
− | + | ! '''3''' | |
− | + | ! '''4''' | |
+ | ! '''5''' | ||
|- | |- | ||
− | + | | numer taborowy | |
− | | | + | | 00 |
− | | | + | | 100 |
− | | | + | | 034 |
− | | | + | | 001 |
− | | | + | | 6 |
− | | | ||
|} | |} | ||
+ | 1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego | ||
− | + | 2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | 3. trzy cyfry określające: | ||
+ | :3.1. pierwsza: rodzaj wagonu | ||
+ | :3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon | ||
+ | :3.3. trzecia: liczba osi | ||
− | + | 4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy | |
+ | 5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu | ||
− | + | == Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach == | |
− | + | *1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer | |
− | + | *2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | : Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | *3. grupa cyfr | |
− |