Edytujesz Rudolf Pringsheim
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Rudolf Pringsheim''', znany także jako '''Rudolf Prinhsheim zu Rodenberg''' - (ur.3 kwietnia 1821 w Oleśnicy | + | '''Rudolf Pringsheim''', znany także jako '''Rudolf Prinhsheim zu Rodenberg''' - (ur.3 kwietnia 1821 w [[Oleśnica|Oleśnicy]], zm. 19 paździenika 1906 w [[Berlin]]ie) - [[Górny Śląsk|górnośląski]] przedsiębiorca pochodzenia żydowskiego. |
== Biografia == | == Biografia == | ||
− | Rudolf Pringsheim wywodził się z górnośląskiej rodziny kupieckiej | + | [[Plik:Meyers b2 s0754a.jpg|thumb|Pałac Pringsheima jako przykład berlińskiej architektury (pierwszy z lewej w dolnym rzędzie) w: [[Meyers Konversationslexikon]] (1885-90).]] |
+ | Rudolf Pringsheim wywodził się z [[Górny Śląsk|górnośląskiej]] rodziny kupieckiej [[Pringsheim]]ów. Jego ojcem był Heimann Pringsheim, kupiec oraz właściciel hotelu w [[Oława|Oławie]], a żoną Paula Deutschmann (1827 - 1909). Jego syn, [[Alfred Pringsheim]] (1850–1941) był wybitnym matematykiem. | ||
Od roku Rudof Pringsheim 1860 wywierał istotny wpływ na rozwój górnośląskiego przemysłu - nie tyko dla tego, że był właścicielem kilku kopalń, ale przede wszystkim rozwijając sieć kolei wąskotorowej, która łącząc ze sobą poszczególne zakłady znacznie ułatwiła transport między nimi oraz obniżyła jego koszty. W wyniku przejęcia kolei przez państwo pruskie w roku 1889 otrzymał znaczne odszkodowanie, które zainwestował w założony przez siebie koncern przemysłowy "Ferrum". | Od roku Rudof Pringsheim 1860 wywierał istotny wpływ na rozwój górnośląskiego przemysłu - nie tyko dla tego, że był właścicielem kilku kopalń, ale przede wszystkim rozwijając sieć kolei wąskotorowej, która łącząc ze sobą poszczególne zakłady znacznie ułatwiła transport między nimi oraz obniżyła jego koszty. W wyniku przejęcia kolei przez państwo pruskie w roku 1889 otrzymał znaczne odszkodowanie, które zainwestował w założony przez siebie koncern przemysłowy "Ferrum". | ||
Linia 12: | Linia 13: | ||
Hugo Pringsheim, kuzyn Rudolfa i, podobnie jak on, przedsiębiorca działający w branży kolejowej, był zwany ''Pringsheimem normalnotorowym (der großspurige Pringsheim)''. Rudolfa zaś zwano ''Pringsheimem wąskotorowym (der schmalschpurige Pringsheim)''. | Hugo Pringsheim, kuzyn Rudolfa i, podobnie jak on, przedsiębiorca działający w branży kolejowej, był zwany ''Pringsheimem normalnotorowym (der großspurige Pringsheim)''. Rudolfa zaś zwano ''Pringsheimem wąskotorowym (der schmalschpurige Pringsheim)''. | ||
− | Rudolf Pringsheim był dziadkiem Katii Mann, z domu Pringsheim, żony | + | Rudolf Pringsheim był dziadkiem Katii Mann, z domu Pringsheim, żony [[Thomas Mann|Tomasza Manna]], laureata [[Nagroda Nobla w dziedzinie literatury|literackiej nagrody Nobla]] w roku 1929. |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Linia 19: | Linia 20: | ||
| data=2000 | wydawca=Ch. Links| miejsce=Berlin | isbn=386153228X | strony=}} | | data=2000 | wydawca=Ch. Links| miejsce=Berlin | isbn=386153228X | strony=}} | ||
* {{Cytuj książkę | nazwisko=Jüngling, Roßbeck| imię=|autor link= | inni= | tytuł= Katia Mann| data=2003 | wydawca=Propyläen| miejsce= | isbn=3-549-07191-4 | strony=}} | * {{Cytuj książkę | nazwisko=Jüngling, Roßbeck| imię=|autor link= | inni= | tytuł= Katia Mann| data=2003 | wydawca=Propyläen| miejsce= | isbn=3-549-07191-4 | strony=}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |